Mamma skal bare ta en dusj

Vettu, jeg MÅ ta en dusj jeg altså, sier jeg i det jeg passerer han i gangen

Jeg på vei for å redde ferdigpizzaen i ovnen
Han med en lett survete baby på armen.
I bakgrunnen krangler de to midt i mellom.

Han sier ingenting, blikket sier alt.

Han snur seg ved baderomsdøra,

Må du…. NÅ? Virkelig?

Jeg MÅ. Please.
Jeg kan helt ærlig ikke huske sist jeg dusja, jeg lukter både morsmelk og svette, gulp og bæsjebleier.
Jeg LUKTER lite søvn.

Jeg synes du lukter godt jeg sier mannen og prøver å høres overbevisende ut.

Jeg skal være rask, quick as a flash…
Lover.

Mmmhmmmmm sier mannen mens han ruller øynene og går inn på badet for å skifte bleie.

 

I deg jeg hører han tusle ut,nøler jeg ikke, jeg rasker med meg to håndkler og småtripper mot dusjen.

Halleluuujaaaaa, fem minutter med fred.
Heeeelt for meg selv!

FOR en luksus.

Jeg smetter inn på badet, lener meg inn til baderomsdøren og nyter stillhete, iallefall så nære stillhet man kan komme på i vårt hus. Jeg skal til å låse døren bak meg det en liten hånd tar i håndtaket.

Jeg, jeg, jeg..må på.. mamamaaa?
Jeg må på doo.

Jeg har jo ikke noe valg, han må få slippe inn..

Før jeg åpner dørene krysser jeg fingrene.
Satser på at han bare skal tisse.

Han setter seg på do,

Jeg tok feil.

Jeg rykker lengre inn på badet, stiller meg foran speilet.
Uff, her står det dårlig til for tiden, kan ikke huske sist jeg unnet denne huden litt ekstra.
Sliten barselmamma er det jeg ser, på godt og vondt.

Uendelig lykkelig og takknemlig men også ussansynlig sliten.

Ferdig.

ENDELIG.

Vi tørker og vasker henda, og vips så var han ute.

Jeg skal til å låse…


Nei nei nei nei nei sier mannen…
Mens han kommer småløpende, med en sjokkert baby i strake armer.

Det er ikke til å ta feil av, her skal det skiftes en SKIKKELIG bleie.

Unna vei, vi trenger stellebordet.

Men, men kan du ikke stelle et annet sted?

Nei her tyter det overalt sier han i det han brøyter seg vei inn.

Jeg begynner å kle av meg, jeg må inn i dusjen NÅ,
og dersom jeg er klar når bleien er skiftet får jeg låst før noen i det heletatt får sagt noe.

Mammaaaaaa, maamaaaaaaa, nest minste prinsesse kommer inn.
Bader du? Nei mamma skal dusje.

Maaamaaaa, da, er du naken?

Ja man må nesten være det for å dusje.

Da skal jeg se på deg.

Se på meg? Hvorfor det?

Jo du sa jo det?

Sa det?

Ja, for at jeg skulle lære å vaske håret?

Å kjære vene, den praten hadde jeg glemt.

Så nå skal jeg lære å vaske håret sier hun fornøyd og setter seg til på krakken, rett ved dusjen.

Ja så skal du få lære det da.
Mannen står fortsatt ved stellebordet,  frøkna sitter på benken.

Og jeg, jeg er kald.

Nei pokker heller, hun kommer aldri til å klatre ned fra den puffen før jeg har vist henne en hårvask.

Jeg setter igang dusjen.
Se nå…
Hun følger ivrig med.

Hvor er spidermann sier han midt i mellom og kommer inn igjen.

Hysj mamma dusjer sier storesøster

sånn vasker du håret sier jeg, og vasker håret så raskt jeg aldri har gjort før.
Men hun ser ikke ut til å ville gå.

Sånn, da var mamma ferdig sier jeg og titter ut av kabinettet.
Rykker hodet mot døren for å vise henne at hun skal gå.

Her, sier mannen.
Før jeg rekker å stikke hodet inn igjen får jeg se en
naken baby henger og dingler i fars armer foran meg.

Han må dusjes, særiøst den værste bleia jeg har sett.

Jeg tar i mot han,

Der står jeg, med en baby full av bæsj, en åtteåring som ser på meg og en mann og midt i mellom som krabber rundt på baderomsgulvet og leter etter spidermann.

Sove kan du gjøre når du blir gammel sies det..

Sove nei, jeg skal dusje.

ALENE.

16 kommentarer
    1. Hahaha, fantastisk godt skildra! 😅 Dusje/ha badet for seg sjølv er eit undervurdert privilegie. Ventar ein skikkeleg attpåklatt til sommaren, og prøver å førebu meg sjølv på at det då vil bli andre tider, på godt og vondt.. Du beskriv verkelegheita og minner meg på begge deler. Ha ein god kveld!

    2. 😂😂😂😂😂😂 Ler så jeg griner unger er unger mann er man 😂😂😂😂😂😂😂😂

    3. Badet, dusjen og vaskerommet, det er mine hellige steder, kjenner meg godt igjen i det du skriver 💗 stoooooooooor klæm 💗💗💗

    4. 😂😂😂😂 ler så jeg griner her. Kjenner meg sååååååå godt igjen. Dusjen og den alenetid man får der er hellig…veeeeeeeldig hellig❤

    5. Jeg har bare tre barn. Det vil si, de er voksne nå. Men kjenner godt den situasjonen der. 😅
      Er ganske så sikker på at når dere bygger hus på Røros, bygger dere med to bad. Minst!
      Tenåringsdøtre er en helt egen rase. Tro meg. Jeg vet! 😘

    6. 😂😂😂😂 ler så jeg griner her. Kjenner meg sååååååå godt igjen. Dusjen og den alenetid man får der er hellig…veeeeeeeldig hellig❤

    7. Kjenner meg så igjen 😂 Husker ene gangen med det aller første barnet, så skulle jeg dusje før vi skulle på helsestasjonen… vi hadde litt dårlig tid og baby hadde en slik bleie. Så der sto jeg i dusjen med en baby full i bæsj, men så fikk jeg også inn ett lammeskinn også som var fult i bæsj 😂 Så jeg skulle da vaske meg selv, baby og ett lammeskinn….. Følte meg ikke særlig ren etterpå 😂

    8. Altså.. to barn her.. greit nok at treåringen kommer inn når jeg skal bæsje.. men hvorfor skal alltid mannen også inn og skifte bleie på babyen akkurat når jeg sitter på do???
      Husker forresten ikke når jeg dusja sist 😂😂😂

    9. Kjenner meg igjen i dette.

      “Men, mamma! Jeg vil jo bare se på at du dusjer” S, 3 år.

      -.-

    10. Akkurat så hektisk og fint er det!❤️ Det beste jeg vet med å lese disse tekstene dine, er at selv om du «klager» så skinner det gjennom hvor høyt elsket barna dine er, og hvor gode foreldre dere er selv midt oppi alt kaoset!
      Ha en strålende dag – unner deg en dusj (evt bare få tisse i fred)!

    11. Haha, siste bildet der 😂 Jeg går på do og dysjer med døra åpen. Sover med døra åpen også. Må minne meg selv på å lukke når vi har besøk 😂

    12. Haha, husker jeg hadde gleda meg skikkelig til en dusj alene. Men glemte å låse døra. Så da kom eldste inn, fant fram krakken og satte seg GODT til rette, klar for forestillingen “mamma dusjer” Argh! Jeg måtte masse mamma-list for å overbevise ham om å gå og bygge lego i stedet! 😂😂

    13. Haha..ler så jeg griner😂 Men kjenner det så godt igjen. Kan ikke huske sist jeg dusjet med døra igjen, eller tørka meg selv uten en baby på fanget når man er på do😂😂 En 13 åring som skal fortelle masse eller vise noe akkurat når jeg skal dusje😂😂 Jeg gleder meg til dem har flytta ut, kanskje jeg får badet litt i fred da🤔 Eller nei?? Kanskje jeg har blitt bestemor da, så da er det vel ny runde..hahaha😂😂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg