1-2-3 NÅ smeller det!

Buckle up!
Hold deg fast!
Heng på!
Legg på sprang!

Det er det jeg føler akkurat nå.
Denne uken satt vi en ønsket dato for flytting til fjellet, og i dag tok jeg meg tid til å se på kalenderen.

Og jeg sier bare hjelp!

Tiden flyr, og det er et hav av ting å gjøre foran oss.
Jeg gjør så godt jeg kan, men skal innrømme det er vanskelig å holde hodet hevet om dagen.
Det er så mye vi står i akkurat nå, mye dere vet og mye dere ikke vet.

Legg på en baby som kun slumrer både natt og dag, sover aldri lengre strekninger enn 40 min på dag og 2 timer natt, søvn på terror nivå (altså særs lite) og et hav av følelser som bølger så jeg blir sjøsyk. Så har du meg nå.  Sliten, spent, urolig, utmattet, lykkelig, takknemlig.

Om ca en måned skal vi være klare, jeg og han jeg elsker aller mest skal ha eskene klare, bilen pakket, ungene spent fast og sommerfuglene i sjakk. Låse døren, og sette kursen mot fjellet, 50 mil unna her, til et hus vi ikke har vært inne i enda.

Sa jeg hjelp?

Det er på tide å få kontroll.

Det er mye som skal bookes, en drøss som skal pakkes, litt som skal gies bort og selges, en leilighet som skal legges ut til leie, et hus som skal få siste finish før det skal bytte eiere (legges ut for salg)

og om en uke er det sommerferie for skolebarna, om tre uker er det ferie for barnehagebarna.
Vi antar det blir litt hjelp å få av skolebarna i ulik grad, men når barnehagebarna får ferie, vet vi at det blir kaos.

Sa jeg hjelp??

Det er på tide å finne listomanen i meg og prøve å få oversikt tror jeg. Se om det er noe vi kan delegere bort i dette kaoset, og hva vi må gjøre selv.

Jeg må bare få unna mandag først, den må vi snakke mer om senere.

12 kommentarer
    1. Jeg har flyttet over 10 ganger, og dette er mine beste tips.
      Tips 1:
      Samle en million sprittusjer og merk kassene godt. Og på mer enn en side! Det tar tid, men det er sååååå verdt det i andre enden.
      Tips 2:
      Bruk både små og store kasser, og bruk de små til å ha tunge ting, bøker, service, stettglass, verdifulle ting etc.
      Tips 3:
      Kjøp deg en tapedispenser – Ta en remse pakketape på midten av kassen, den korteste veien. Tapen henger aldri godt nok fast.
      Tips 4:
      Spør om hjelp! Alle kan pakke ned et kjøkken!
      Tips 5:
      En stabel med siljepapir går mye fortere å pakke i enn tusen reklamer og aviser med stifter. Trust me!
      Tips 6:
      Skriv prioritert (pri 1, pri 2, pri 3) på kassene, det bestemmer hvilke du pakker opp først, slik at du har det du trenger.
      Skriv også på destinasjon (bod, loft, sov, kj). I ditt tilfelle er også hvem kassen tilhører viktig.
      Tips 7:
      Bruk søppelsekker til bamser, gardiner, klær, håndklær og sengetøy. Bare pass på at de ikke blir for tunge. Lim på ei remse med tape, og skriv innhold på.

    2. Hei..
      Samle sammen en gjeng og ha en dugnadshelg..gud bedre hvor mye man får gjort på bare en helg😊💪

    3. Med baby: Spør venner og bekjente om å hjelpe til feks 2 timer over flere dager. Mange som gjerne stiller opp i to timer, og som har ledig på dagtid innimellom. Og har full forståelse for å du må være arbeidsleder og passe baby mens de holder på!
      Og det er utrolig hva som kan gjøres på kort tid da, de har ikke det samme emosjonelle forholdet til tingene deres 👍

    4. Begynn!
      Ta litt og litt om gangen.

      Plutselig er man ferdig pakket flere dager før fristen 😊

    5. Super liste Marie har! Man kan også vakumere søppelsekker med myke ting, svært gunstig når det kommer til bl.a. dyner og puter. Kan evt. kjøpe vakumposer. Sparer i alle fall ekstremt mye plass.

    6. Hver gang jeg har flyttet har jeg 1: gått gjennom ALT når jeg pakket ned, og kastet Det jeg mente jeg ikke fikk bruk for. Når jeg så har pakket ut på nytt sted har jeg 2: kastet litt mer.
      Mitt råd i deres situasjon : ikke bruk altfor mye tid på punkt 1. Når dere kommer til Røros har dere mye bedre tid. Dere kan om så vente til høstene med det som ikke er helt nødvendig den første tida. Kast det meste da.
      Jeg vet at flyttelasset blir større enn nødvendig, men dere unngår altfor mye stress nå. Med så godt som alle ungene hjemme 24/7, får dere ikke timene til å gå opp.
      Får så lyst til å trø tll og hjelpe, men avstanden er stor. Tromsø er for langt unna. Lykke til.

    7. Det fixer dere😊ta litt og litt, sett ett mål på så så mange kasser pr dag.
      Velkommen til Røros😊

    8. He he ja Tromsø er litt langt unna, men fin tanke.
      Vi har derimot begynt å kaste, sortere og selge/gibort.
      Siden flyttelasset skal så langt vil vi ha med oss minst mulig (dyrt å flytte langt)

    9. Super liste! Omtrent som jeg har gjort. God merking er gull verdt!
      Start pakkingen nå, og start med ting som ikke er i bruk (vinterstæsj f.eks) og ting som kan unnværes en stund. Hvis mulig, ha et rom der alt som er ferdigpakka settes. Gjerne nært utgangen. Det gjør det veldig enkelt når flyttebilen kommer. Lykke til med flyttingen! Går nok veldig fint 😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg