10 Gode tips til 1. trimester.

Wow, jeg er godt inn i 2. trimester og har for 5. (!) gang gjennomført 1. etappe i et svangerskap.

For meg er 1. trimester det værste og det beste, definitivt en berg og dalbane.
1. trimester er et tøft trimester både psykisk og fysisk.

Og jeg kan dessverre ikke fortelle deg at jeg har en magisk trylleformel som gjør trimestere magisk og flott.
Men jeg har kanskje noen gode tips som eventuelt vil gjøre det hakke lettere… eller litt bedre..

 

Her kommer mine 10 tips til 1. trimester.

  1. Er jeg gravid?
    1. trimester starter jo gjerne med en prøveperiode og den evige lange ventetiden på menstruasjon, eller kanskje man går å kjenner på symptomer og mistenker svangerskap uten å egentlig å ha planer om det. Jeg har tisset bort mange 100 (les: 1000) kr på tester, helt til jeg oppdaget at det finnes flere alternativer enn apotekene når det gjelder tester. Det finnes mange rimelige alternativer, jeg har brukt billige-tester.no (ikke reklame) og har VELDIG god erfaring med de. Leverer raskt og anonymt. Jeg har kjøpt testestavene og siden de er så rimelige, har jeg valgt å ha noen i skapet.
    depositphotos_37973971_m-2015
  2. Ring en venn.
    Skulle to streker lyse mot deg, betyr det alltid en eller annen form for kraftig reaksjon. Lykke, frykt, angst, sorg, ekstase, sjokk. Det er MYE å ta innover seg på egen hånd.
    Del følelsene og tankene med en du stoler på. Mannen (om det er en i bildet) er en ting, men kanskje du får noe mer ut av å dele det med venninne eller mamma?
    dog on hammock in summer
  3. Sov.
    Det tar som regel ikke lang tid før symptomene tar overhånd. Noen blir kvalme, noen fryser, noen er konstant sultne, andre humørsyke, men er det noe de aller aller fleste opplever så er det økt søvnbehov. Og mitt aller aller beste tips er, lytt til kroppen. Uansett symptom. Du er ikke alene lengre, du deler kropp med en til og det er ikke rart at du ikke klarer å ha samme tempo.
    Skru ned tempo og slapp av. Ta hensyn til deg selv, og det lille vesenet du bygger.
    280415-pregnant-sad-face-daily-scandinavian
  4. Kunnskap.
    Så føles den kanskje ikke så magisk akkurat nå, men reisen du har foran deg er ganske så utrolig.
    Inni magen din vokser det et helt nytt liv. Et nytt vesen som skal sette preg på verden.
    Det er SÅ mye spennende som skjer inne der, selv om det ikke er så synlig for omverden enda.
    Jeg har alltid hatt glede av å følge utviklingen i magen, og har dermed mer forståelse for min egen form også. Det finnes mange flotte apper å laste ned (gravid og baby og gravid og barn er mine favoritter, sistnevnte med en ny tekst hver eneste dag), og hos jordmor/lege får du en gratis bok som gir deg og pappan info om svangerskapet uke for uke.
    depositphotos_59463259_m-2015
  5. Vitaminer.
    Jeg er ikke en fagperson, kun en mamma. Så hva akkurat du trenger og bør ta skal jeg ikke begi meg ut på å gi deg svaret på, men det finnes mange fine multivitaminer for gravide som er praktiske.
    De inneholder det de fleste “trenger”. Å ligge litt på forkant i vitaminlagrene er ikke dumt, å bygge et menneske krever mye. Jeg handler ofte på komplettapotek (heller ikke reklame) på nett, som rett som det er har 40% på mor/barn segment09c37be8-f12e-44e4-8d3e-dd1a86dd8757
  6. Alle monner drar.
    Det heter at du spiser for to, og ekspertene er vel uenig hvor heldig dette utsagnet er 😉
    MEN det som er sikkert er at du deler kroppen din med en til (minst) og alt du gjør, spiser og drikker påvirker også din magepasasjer. Alle monner drar, en tur ut i skogen med frisk luft langt ned i lungene, et sunt godt og variert kosthold med fokus på å gjøre så godt du kan er bra nok.
    Ikke stress, ikke ta helt av, men gjør så godt du kan. Det vil gjøre deg og babyen godt.
    pregnant-announcement
  7. Ta farvel med alkohol og nikotin.
    Dette burde igrunnen vært punkt nummer to.
    Jeg trodde dette var en selvfølge for de fleste, men faktisk røkte 1500 mammaer gjennom svangerskapet i 2015, det er 1500 mammaer for mye.
    Du har et ansvar, rett og slett. Ferdig snakka!
    pregnant mother smoking and drinking
  8. Tillat deg å være gravid.
    Det er så lett å la bekymringene ta overhånd. Grave seg ned i frykten om at noe kan skje.
    Og det KAN det, men akkurat nå.. enn så lenge, til noe annet er bevist så er du GRAVID. Helt sant. En liten spire vokser i magen. Gled deg over det som skjer, la deg kjenne på den følelsen også.
    Du vil mulig angre, men jeg kan love deg at du kommer til angre om du kaster bort hele 1. trimester på å være livredd også.depositphotos_53284057_m-2015
  9. Del med noen.
    Du har kanskje fortalt mamma, eller en venn, men ofte holder ikke det.
    Å være gravid er altoppslukende ofte. Man blir litt selvopptatt og veldig opptatt av det som skjer og skal skje. Et forum med damer med termin samtidig som deg kan være fint. Her finnes det mange forskjellige. Alle med ulik stemning og funksjoner. Babyverden, barnimagen, snartmamma, mammanett er noen av de.
    Women said, woman listening to gossip
  10. Bestill legetime/jordmortime.
    Det er stort, første kontroll etter positiv test. Du kan kanskje ikke forvente å bli så mye klokere. Men du er igang, får helsekort og tar de obligatoriske blodprøvene. Du får papirer på at du er med barn og har begynt på din reise mot å bli mamma.
    Doctor examining the pregnant woman

Og du…

LYKKE TIL 🙂

4 kommentarer
    1. Er førstegangsgravid og jeg fikk stor hjelp I å ha mariekjeks tilgjengelig når jeg var kvalm, bare for å få litt I magen på det verste under 1 trine stereo. Også dersom man er plaget med syre oppstøt, er mandler en fantastisk flott ting som fungerte for meg. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg