10 julefilmer – våre favoritter

Altså, finnes det noe som gir en bedre følelse enn julefilmer.
Stemningen, omstendighetene, lysene, klærne, snøen og la oss ikke glemme musikken!

jeg, eller rettere sagt vi, ELSKER julefilmer, sånn skikkelig.
Og vi har sett mange. og de har vi igjen sett mange ganger.

Closeup photo of family feet in wool socks at fireplace

SÅ, siden vi straks er midt i november tenkte jeg tiden var inne.
La oss lage en liste med mine første 10 julefimtips.

 

 

  1. Love actually
    Denne filmen har vi sett hvert eneste år i nå 16 år på råd.
    Dette er en julefilm med historier om kjærlighet. Musikken, story og sjarmen er til å ta og føle på. Jeg ser nye ting i denne filmen for hver gang jeg ser den. Jeg ler og gråter hver eneste gang jeg ser den.
  2. Deck the halls.
    Denne er nok også blitt en del av vår tradisjon.
    Storyen her sier sitt, en liten sjarmerende mann som ønsker at julelysene skal synes ifra verdensrommet.
    Og det kan by på sine utfordringer, både her og der. Herlig komedie med magiske øyeblikk.
  3. julekalenderen.
    Denne fine filmen ligger på Netflix, proppfull av magi og null fornuft.
    Men den gir ettertanke og sommerfugler i magen, akkurat slik en julefilm skal gjøre.
  4. Christmas Chronicle.
    Dette er også en netflix film. Denne fenget hele familien. Filmen inneholder absolutt alt en god julefilm bør inneholde. Spenning, magi, overraskelser, kjærlighet og masse masse herlig julemusikk.
    Ei lita jente setter ut en felle for å filme julenissen, hun fanger han på film og vips, så sitter hun og broren i sleden og flyr med nissen. De krasjer, lander Chicago og mister både lue og slede og reinsdyr.
    Og nå begynner jakten på alt. Veldig spennende for både liten og stor og.i år kommer det jammen oppfølger.
  5. The Grinch
    Både animert og original. Jeg ELSKER de. Den Orginale fenger kanskje ikke barna fult så mye som mor, men da er den animerte en god nummer to. Herlige Grinch som ikke liker jula, og som har et hjerte som er to størrelser for lite.
  6. Hjemme alene 1-2-3
    Altås det er så fantastisk moro å se denne sammen med de eldste. Hvordan latteren triller for hvert eneste knall og fall og hvordan tårene mine renner når mamma og Kevin gjenforenes.
  7. Snekker Andersen og Julenissen
    Altså den nye versjonen av denne magiske fortellingen er så fin.
    De har klart å lage en stemning som er vanskelig å lage. Og en spennende, koselig, overraskende og fengende film som alle følger med på selv om vi kan historien godt. I år slippes også oppfølgeren “den vesle bygda som glemte det var jul”
  8. The Santa clause 1-2-3
    Dette er amerkansk julemagi 100%, Alle tre filmene er propp full av masse julemagi og stemning.
    Her Blir en helt vanlig alenepappa plutselig Julenissen. Og i oppfølgeren må han jammen meg finne en nissemor.
  9. Hjelp det er juleferie.
    Det er klart man må følge familien Griswold inn i julefeiring hvert år, uten er jeg usikker på om det blir jul.
    Det er så mye man kjenner seg igjen i her, ting er satt på spissen og enda litt til. Jeg elsker den
  10. Reisen til julestjernen.
    Og da mener jeg ikke den som går på tv julaften, men nyproduksjonen.
    Tro det eller ei, det er denne filmen som er mest tro til manus som ble skrevet av Brandt og som er blitt spilt på national teateret siden 1924! Reisen til julestjernen fra 2012 er både spennende og koselig for liten og stor.

 

7 kommentarer
    1. Alle de du har nevnt over her e jo klassikere 😍! Men har et lite tips! En relativ ukjent norsk/svensk film som heter mirakele! ( den er på sumo)
      Den e heilt magisk fin! 😍

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg