10 Mennesker du møter under svangerskapet.

Det har fasinert meg, gjennom alle tre svangeskap hvordan kjente og kjære og ikke minst ukjente har noe de skulle sagt, mene, føle og råde til så fort du får en kul på magen.

Spesielt første svangerskap var dette overveldende, det var akkurat som om noen forandret seg, ja kanskje ikke ta det så langt… men de hadde skjulte egenskaper som jeg ikke hadde merket før.

Iløpet av et svangerskap så er det visse mennesker du “må” lytte og svare deg gjennom.

La meg presentere:

10 mennesker du treffer iløpet av svangerskapet:

 

  1. Helsepersonell.
    Dette blir kanskje de første du deler svangerskapet med i tillegg til dine nærmeste.
    Fastlegen kjenner du kanskje, men jordmor er kanskje ny?
    Litt senere i svangerskapet vil du også oppleve undersøkelser og kontroller du ikke har opplevd før. Ultralyd feks og ikke minst følelsen av å være en ku under underlivsundersøkelser iløpet av fødselen… men det kan jeg snakke om senere 😉
    gravid_jordmorgrethe_668
  2. De synske.
    Så begynner den morsomme listen, med mennesker med evner og meninger som de ikke har avslørt før. Mange får plutselig en mening om hva slags kjønn du har i magen, når barnet blir født osv.
    Det er utrolig hva de vet innimellom.
    21631
  3. Den detaljerte.
    Disse styrer jeg unna så godt jeg kan…for disse skyr ingen midler. De spør om ALT.
    Om barnet var planlagt, hvilken stilling som ble brukt, om jeg opplever økt utflod….
    Jeg er ikke mye flau av meg, men visse detaljer holder jeg for meg selv.
    A fisheye image of an unsure woman scratcing her head.
  4. Skremmeren.
    Disse er det heller ikke rent få av, og de dukker opp når du minst aner det.
    Og de har historiene du ikke vil høre om på lur. Og de serverer de hvor som helst, over middagsbordet, på bussen, på venninekvelder.
    Når disse begynner å prate, kaaaan det være lurt å gjøre sånn.
    plugged-ears
  5. Besteforeldre.
    Ok, så er kanskje disse de søteste av dem alle, disse kjenner du jo som regel godt fra før, iallefall dine foreldre, svigers kjenner du forhåpentligvis også.
    Men tro du meg, fra den dagen de skjønner at de skal bli besteforeldre, kan uante egenskaper dukke opp. Ikke alle går innunder kategorien skrullete, men de aller aller fleste får et snev av skrull over seg. Enten det er redebygging, stolthet, spenning eller råd.
    Bf tegning
  6. Den alternative.
    Hjemmefødsel, økologiske, etisk og naturlig og ikke minst tøybleier.
    Dette er vitkig for den alternative, i tillegg til amming selvfølgelig.
    Denne har nok mye godt å komme med av gode råd og meninger, men for noen kanskje litt i overkant.
    Hjemmefødsel1
  7. Regelrytteren.
    Åååå spiser du deeeet? Ligger du på ryggen å sooover? Går du ikke på joga?
    Som gravid er det mange nye retningslinjer å holde seg til, ting man ikke kan spise, gjøre osv. Noen er livsviktige å følge, andre er kun ment som veiledende anbefalinger.
    Regelrytteren har satt seg inn i alt, og følger alt. Og får frysninger på ryggen og hakeslepp dersom du ikke gjør det også 😉
    Inventory-Optimization-Follow-the-Rules
  8. Rådgiveren.
    Denne sier seg vel selv. Råd er kjekt å få, spesielt om man ber om de.
    Når de kommer uanmeldt og HELE tiden derimot.. er de ikke like hyggelige 😉
    TooMuchAdviceSquare
  9. De erfarne.
    Denne er egentlig god som gull, dette er ofte småbarnsforeldre som står midt i perioden selv, som husker hvordan det var å bygge rede, ha voksende mage, glede seg, grue seg, vente.
    Disse har gjerne mye fornuftig å komme med, bruk de for det de er verdt.
    Ta med deg de rådene du synes er gode, sil ut de andre.
    parents
  10. Babyen.
    Selve høydepunktet, og personen som gjør det hele verdt det.
    Men selv om babyen er her, er du ikke kvitt de resternde ni, de vil alltid følge deg, i mindre og større grad… og mest sannsynlig… har du blitt, eller blir minst en av disse selv 😉
    file_174611_0_newborn_baby_reflexes

 

Hvilke av disse møtte du i svangerskapet?

4 kommentarer
    1. Har vel møtt de fleste av disse i varierende grad.;)
      Men de verste jeg møtte var på barseltreff med nr 1, når jeg var gravid med nr 2. Jeg var knapt 20 og de andre var 30+
      Jeg ble spurt om det var samme far bl.a. Av flere foran andre og en høyt foran alle!
      Ingen andre som fikk det spørsmålet.
      Spurte også om utdannelse, økonomi, forholdet. Følte meg veldig liten og at de så ned på meg. 🙁

    2. Den negative.
      Fikk to tette, 14 mnd mellom, og fikk da høre at det var ikke måte på hvor slitsomt det kom til å bli for oss. Vedkommende hadde ikke barn som var tett i alder selv, så hvor påstanden kom ifra er ikke godt å vite 😛
      Av samme person ble jeg så spurt om jeg hadde noen plager. Nei, kun bekkenløsning, men det gikk over med førstemann, så jeg rekner med at det går over denne gangen også, svarte jeg.
      Det var nå ikke så sikkert, var det herlige positive svaret jeg fikk.
      Da kunne jeg ikke gjøre annet enn å smile å tenke at jeg jammen er glad for at dette mennesket ikke er i min nære omgangskrets!
      Heldigvis er jeg typen som tenker at ting ofte blir hva man gjør det til, og tenk, to tette går helt fint 🙂
      P.s. bekkenløsningen gikk over samme dag som jenta kom 😉

    3. Det å amme barnet sitt er da ikke alternativt…jeg ser de andre ringene du nevner…men ammin, å gi babyen mat..det er for drøyt å putte det i samme kategori som tøybleier, hjemmefødsel og bæring i sjal…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg