10 musthaves til babytiden fra flotte småbarnsmødre (120 dager igjen)

I dag våknet jeg (dere som følger meg på snapchat Idebankmamma) med et snev av angst og lett stressa. Årsak? En app (oh yes..har selvsagt flere svangerskapsapper) kunne fortelle meg at jeg nå hadde mindre enn 120 dager igjen til termin.

WHAT!?

Hvor ble tiden av?

Svosj og jeg suser av sted, godt inn i uke 24 og jeg føler jeg stod der med tissepinnen i går.
Det er tungt og annerledes å gå gravid, samtidig prøver jeg å nyte så godt det lar seg gjøre, unner meg å ligge å kjenne på spark og dult og bevegelser.

Finnes det noe mer magisk?

Men, med mindre en 120 dager og MASSE som skal skje de neste månendene, har jeg ikke god tid.
Og belive it or not (svært så engelsk jeg ble i dag) så har jeg null babyutstyr i hus.

Vell noe rusk her og der. Men det aller aller meste har jeg kvittet meg med.
Jeg har en greie for babystuff, det er jo sååå masse spennende. Og når sant skal sies så er det faktisk mye der ute som bidrar til å gjøre babyhverdagen hakke mer behagelig.

Jeg spurte mine flotte følgere på snap om de kunne tipse meg om noe de hadde som de var glad de hadde i den tiden, og det kom altså SÅ mange TIPS, TAKK!

Jeg har flere ganger sagt at alle småbarnsmødre burde hatt tilgang til min snap og sett alt det fine dere deler med meg, og disse tipsene er blandt annet noe av det.

Så, jeg velger å dele med dere alle jeg.
Samler deres tips, og tar de 10 mest nevnte.

Så inspirert av dere kommer:

10 musthaves til babytiden

Fra erfarne, flotte, nydelige og fantastiske småbarnsmødre

 

  1. Babynest
    Første tipset kommer her, nesten alle mødre hadde dette på tipslisten sin.
    Jeg og Jonatan kunne ikke vært mer uenig, her brukte vi det nesten ikke.
    Men flertallet er klart, babynest er superpraktisk og for noen en redning og prikken over ien for at barnet lettere skulle fall til ro. Det finnes mange mange som syr babynest på bestilling, man får også kjøpt hos enkelte forhandlere. Bruk google så finner du garantert et babynest som du ønsker.
  2. Stokkes newborn seat.
    Et sete som man kan feste på tripptrappstolen (den som “alle” har) som ikke bare gir babyen et sted å sitte, men også en høyde så den deltar med resten av familien rundt middagsbordet.
    Vi fikk låne sete av et godt vennepar til Jonatan og ELSKET det selv også.
    Superpraktisk og et lite musthave, spesielt for de som ikke venter første barn spør du meg 🙂
  3. Bæreanordning.
    Ohh halleluuuja! Bære baby med to hender fri, oh yes, det er mulig!
    Jeg vet ikke hvor mange ganger det har vært redningen for oss. Og det å respektere og forstå at en liten sjel synes verden er kald og grusom og vil sove inntil mamman sin kan være en utfordring i seg selv, men når du i tillegg har tre sultne små rundt deg blir det enda værre. En bæresele eller sjal kan frigjøre hender, roe ned mini og skape en unik nærhet på en og samme gang, som et kinderegg!
    Jeg har erfaring med klippseler (uten knyting) og hybrid elastisk sjal (det også uten knyting) men her finnes det virkelig mange alternativer. Og jeg tenker det er viktig å se sine behov.
    Om jeg kan anbefale noe er det manduca eller ergo babycarrier bæresele (begge kan brukes fra nyfødt og både på rygg og mage (og hofte) Og Close Caboo (finner den blandt annet her)som er et hybrid elastisk sjal (eventyrelin har skrevet et flott innlegg om den HER)
  4. En god ammepute.
    Her er nok også smaken som baken, mange er avhengig av den, andre synes den bare er i veien.
    Jeg tror oppriktig at de som ikke likte ammepute bare ikke har kjøpt den riktige 😉
    Det er en gjenganger hos dere, BBhugme og jeg kunne ikke vært mer enig.
    Og velger man å investere i den iløpet av svangerskapet kan den jammen meg gi deg noen ekstra timer med søvn eller en ekstra god stilling i sofaen også. Og tro meg, den puten vil flere i familien like 😉 Her krangles den om he he.Den koster litt, men er verdt det. Jeg brukte den som gravidpute (avlastning bekken og mage)  og jeg kunne ligge på magen med den! ammepute, hvileplass for baby, pute til magetrening, vi bruker den nå i kosekroken eller når vi ligger på gulvet med Jonatan feks og ikke minst genial til å gjøre sengen lun og god. Ekstra kjekt med vaskbart trekk.
  5. Babygrind.
    Det er nok mange som følger meg som har flere barn.
    Og de aller fleste flerbarnsmødre tipser om lekegrind.
    Ikke for å hindre babyen fra omgivelsene, men hindre omgivelsene fri tilgang til babyen 😉
    Spesielt med to tette er det kjekt med grind. Eventuelt også om man har husdyr inne.
  6. Vippestol.
    Her er det en gjenganger også. Babybjørn sin, og jeg kunne ikke vært mer enig.
    Så enig at jeg har skrevet en egen hyllest til den. Kan brukes fra nyfødt og vipper behagelig, tar liten plass og lett å rengjøre. Tåler “alt” og er igrunnen ganske så fin å se på også.
  7. God soveplass.
    Et trygt og godt sted å sove, men som samtidig er praktisk for foreldrene er kjekt.
    Tenk deg om hvordan du ønsker å tilbringe dag og natt. Soveplass er noe mange ser litt for lett på og tenker ikke over hvilke behov man har. Mange sover alle duppene i vogn på dagtid og da trengs kanskje ikke en egen soveplass i stua?
    Skal det samsoves? Ammes i senga? Mange valg å ta. Skal jeg komme med et tips så er det Chicco next 2 me. Denne har MANGE muligheter. Ene siden kan enkelt zippes ned og den har hjul så den er enkel å flytte. Lett gyngefunksjon og mulighet for å justere høyde slik at hodet er høyere.
    Den kommer i en praktisk bag og kan brukes som reiseseng også. (sa jeg at jeg elsker denne senga)
  8. Stelleveske.
    Og er nevnes hverken utseende eller design. Men at det er en god og stor størrelse med praktiske rom og gode løsninger. Jeg har selv en ultimat favoritt, en norsk en, Stellesekken fra Kaos. Behagelig å bære, rom til MYE, praktisk og flott og ikke minst pappavennlig.Den skal jeg skrive mer om merker jeg 😉
  9. En god babycall.
    Mange blir en hønemor, og det skal man være stolt av tenker jeg. Og mange mener at en god babycall kan lette hjerte litt og gi bedre ro. Jeg er helt enig. MEN jeg leter fortsatt etter en skikkelig god en. Ingen mammaer tipser om spesifikk, men her tror jeg man får mye for hva man betaler. Ikke minst må man tenke seg godt om hva slags behov. Trenger man at begge enheter er oppladbare? God rekkevidde? Kamera? Flere babyenheter på en voksenenhet Osv osv osv 🙂 Her finner du et lite utvalg
  10. Hva med mamma?
    Siste rådet er ikke spesifikt, men et veldig godt poeng. Ikke glem deg selv oppi alle innkjøp til lille.
    Hva trenger du i nybakttiden? Noe lettvindt mat i skapet, en ekstra god joggebukse, ammebh eller topper? Gode truser med høyt liv til etterpå, noen gode kremer og dusjsåper til sliten og trøtt kropp?
    Unn deg noe selv, er det MANGE mødre som oppfordrer til. JEEEEJ!
    En ekstra oppfordring er at dere som skal kjøpe barselgaver kanskje ikke skal rette fokus mot baby, men mot mor? Bare en tanke der altså 🙂
4 kommentarer
    1. DreamMover!
      Da kan du sette barnevognen oppå en slags plate eller hva du skal kalle det,også blir det en automatisk vugge.
      Den er ekstra genial til kolikkbabyer 🙂

    2. Nature Sway slyngevugge har vært gull verdt her med både nr en og to her.

      Fikk låne den av en venninne til førstemann, og han gikk fra å sove 15 min av gangen på dagen, til halvannen time. Hvis han våknet etter 30 min, så var det bare ettpartistater gyng, så sov han en time til.
      Tok max 10 min å få han til å sove, så det ble enkelt å innføre faste sovetidspunkt.
      Så dette var noe jeg visste at jeg barr måtte ha med nr to, og jeg vet ikke hvordan jeg skulle klart meg uten, med to tette små, da jeg er alene med dem fem uker i strekk annenhver måned pga at pappa’n jobber på båt.

      Vugge som henger i en solid fjær, slik at vuggen får en utrolig behagelig gynging opp og ned, som funker mye bedre enn fram og tilbake eller fra side til side.

      Det følger med krok så man kan feste den i taket der man ønsker å ha den, men det følger også med en “klype” som enkelt festes over alle dørkarmer. Man kan også kjøpe stativ til om man ønsker det.

      Sparer masse tid på vugging og byssing. Babyen våkner ikke når du legger den til å sove etter amming, sovner raskere og sover bedre og lenger når de sover på dagtid. Kan også brukes på natta i begynnelsen, om man ønsker det og super å ha med rundt omkring på besøk osv, da alt du trenger får plass i en nett veske.

    3. Jeg har et tips til en god babycaller, Nabby fra Apple. En liten hendig brikke til å legge/henge ved babyen og så bruker du telefonen via en app som mottaker. Den er utrolig hendig å ha med seg rundt og bruke i vogna på dagtid. Til soverommet har vi en litt mer tradisjonell.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg