10 sannheter om å ha fem barn.

Hver eneste uke får jeg meldinger om hvordan det er å ha fem barn.
De spør enten fordi de er nysgjerrige, fordi de sammenligner sitt liv med to små og ikke skjønner hvordan vi makter eller fordi de selv sitter med en bukett på fire og fundulerer på om de har plass til en til.
Jeg kan svare kort og enkelt, å ha fem barn er ikke for alle.
Det krever vanvittig mye. Samtidig gir det uendelig mye.
Men, det er enkelte utfordringer som har dukket opp som jeg kanskje ikke hadde tenkt på.
Problemer som kanskje eksisterer i andre familier også, men med enda flere mennesker blir ofte utfordringene større også.
 
Men sitter du å er nysgjerrig, fundulerer på en til eller bare lurer på hva som er våre utfordringer… vell.
her har du

10 sannheter om å ha fem barn:

 
1.Du er i undertall.
Uansett hvordan du regner på det. Du har flere barn en hender tilsammen. Rett som det er opplever du at du kommer til kort.
Å ha en flokk rundt seg med små soldater som alle krever sitt, krever mye av deg.
Spesielt om de er tette i alder.
´
2. Du må ha buss.
Jeg var optimist en god stund, tenkte sjuseter burde holde. Ha -ha-HA ! Det er jo ikke bare mennesker vi frakter, men hver og en skal minst ha med seg en ting, pluss de to minste trenger vogn, bleier, mat og ymse stæsj. Vi har ikke sjans å få plass i en syv seter, selv ikke i fantasien.
3. Hotell blir nærmest umulig.
Og mens vi er inne på transport, det å reise er sannelig ikke bare bare.
Såkalte familierom rommer fire, fem om du er heldig. Selv såkalte twinroom opplever vi å fylle til randen.
Alle pakkereiser løper sin vei og vi er ikke mange menneskene unna å oppnå grupperabatt på ulike parker, men få nok til å betale noe vanvittig for en dag med moro.
4. Middag er håpløst.
Jeg har faktisk ikke en eneste middag som vi alle liker godt. Ingen.
Det er alltid en eller annen smaksløk som rynker på nesa og synes en eller annen ingrediens er grusom og bitter.
5. 4 barn er som barnefri.
Vi har aldri barnefri, men tro du meg en unge borte og det føles ut som verden ligger klar for mine føtter. Det blir roligere, mindre å gjøre og ikke minst et hav av tid til å fylle på til de andre som er hjemme. Det er ikke mer som skal til.
6. Effektiv legging.
Med nummer en brukte vi en time på legging, nå legges fem på samme tid.
Poff poff poff, kveldsmat, bleieskift, tannpuss og høytlesning i et salig kaos av krokodilletårer, barnelatter og nattakoser.
7. Familien sirkus.
Flere ganger har jeg opplevd at mennesker stopper opp i det vi tømmer bilen.
Flere teller åpentlyst. Vipper brillene ned på nesa og sjekker enda en gang.
Fem, telte jeg virkelig fem?  Man blir en attraksjon, som et vandrende sirkus. Ren underholdning og ikke minst noe å snakke om for de fleste. Familien fem unger, fem!
8. Vern om dine favoritter.
Rett som det er, er det jeg har handlet og gledet meg til å spise, spist opp før jeg i det heletatt får åpnet kjøleskapet.
Vips så er skinken tom, juicen drukket opp eller vi er tomme for toalettpapir
9. Never ending story.
Mens vi er inne på badet, klesvasken. Jeg grøsser bare ved tanken. Jeg husker ikke hvordan bunn av kurven ser ut, rett og slett.
Jeg vasker klær hver eneste dag, bygger meg tårn med tøy som blir skitne før jeg rekker å putte de i skapet.
10. Hvordan rekker du over alt?
Man blir vanvittig effektiv. Faktisk føler jeg at jeg får gjort mere nå enn med feks to barn.
Barna gjør meg effektiv rett og slett. Det er mulig jeg ikke er så nøye lengre, lavere skuldre, litt mindre stressa.
 
Følg vår hverdag på snapchat: idebankmamma

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg