10 ting jeg ikke får barna til å gjøre..

Enkelte setninger gjentar jeg daglig. Jeg sier det igjen og igjen. Prøvd ulike metoder, vinklinger og fremgangsmåter. Likvell er det glemt og gjemt dagen derpå. Hva jeg gjør feil, vet jeg ikke.. jeg skal ha for at jeg ikke gir opp iallefall.
Jeg har snart vært mamma i 11 år. Og har til nå fått prøvd med på å være mamma til fem ulike personligheter.
Alle ulike, med sine styrker og svakheter. Men de har disse punktene til felles. Det er klart, noen av de er ikke gamle nok til å være med på moroa, men noe sier meg at de også kommer til å få meg til å gjenta og gjenta og gjenta.

  1. Sette skoene på skohylla.
    jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg har trynet over en hel haug med sko i gangen med armene full av baby og dagligvarer. Hva skjedde med å konsekvent ikke bruke skohylla?
  2. Kaste den tomme dorullhylsa
    Ikke bare er det et problem å fjerne den som er tom ifra holdere, men om den til en forandring flyttes, ja da settes den oppå lokket på søppelbøtten.. OPPÅ!
  3. Like det samme til middag.
    jeg får grått hår av ordet middag, ingen liker alt og alle vil ha noe de liker.
    Ikke en middag har vi hvor alle spiser. Regel en enkel, smak, liker du ikke er det knekkebrød i skuffen.
    Kun få middager lager jeg noe annet til de minste om de ikke kan spise det vi spiser.
  4. Kaste brukt tøy i skittentøyskurven.
    Det er tøy over alt, OVER ALT.
    Brukte, rene, nye og gamle. For små og for store. Det flyter.
  5. Sette pris på å sove lenge om morningen.
    B+B= A. Både jeg og mannen er B mennesker, da er det jo perfekt at vi har skapt en liten hær med A mennesker.
    Perfekt.
  6. Begynne og slutte hver setning med noe annet enn mamma.
    Mamma, hva er det til middag mamma?
    Mamma, hvor er pappa mamma?
    Mamma, jeg er ferdig mamma.
    Mamma, mamma?
  7. Legge fra seg utestemmen ute
    At vi er sju mennesker under samme tak gjør det temmelig støyfult fra før av, at fem av oss konstant har utestemme gjør det ikke noe mindre støyete. Hadde jeg fått en femmer for hver gang jeg sa, husker vi innestemme nå? Hadde jeg bodd i varmere strøk nå. Har forøvrig fått passet mitt påskrevet ang utestemmen min og 😉
  8. Gå ut med søpla når de ser den er full.
    Det er ikke fult før det renner over, det har du vell hørt? Vel når det kommer til søpla vår, blir det aldri fult. Det stables til det velter og om det velter, ja da putter vi heller i feil bøtte enn å gå ut.
  9. Tømme gymbagen.
    De tråkker over den til den nærmest kryper til vaskerommet selv.
    Selv om jeg demonstrantivt legger den midt i trappa. Så står de der da, det er fredag og de innser at de trenger gymtøy.
  10. beholde hettene på jakker og dresser.
    Jeg kan være såpass ærlig at jeg ser at dette kanskje er mitt problem og ikke deres.
    Men jeg får nærmest angstanfall av alle jakker og dresser vi har uten hette.
    I tillegg til at jeg synes det ser ut som om man har mistet en lem om man går rundt med en hetteløs dress eller jakke, får jeg helt abstinenser etter å finne hette. De hører jo sammen, jeg må ha kontroll.
    Hvor er hetta før jeg får HETTA???

OK, Så er det kanskje ni punkter da.
 

Hva gjentar du hver dag?

12 kommentarer
    1. 3 av punktene fikk meg til å se på overskrifte igjen. Begynte å lure om det var gubben du mente xD

    2. Haha ? Kjenner meg igjen i mange av disse punktene. Men 3 av punktene gjelder minst like mye for mannen i huset. Hørt fra minstejenta på 4 sist uke “Pappa det blir mye finere om du setter skoene oppå der” og pekte mot skohylla ?

    3. Slenger meg på de andre her og sier at detta gjelder mannen like mye som ungene? måtte bare kvitte meg med lokkene til skittentøykurven siden man ikke gadd å løfte på de og faktisk legge klærne oppi kurven! Nå kan det spilles skittentøybasket så mye de vil??? Og hva er greia med å sette tomflasker på kjøkkenbenken rett over skapet der tomflaskekassa står? ? blir sprøøøøøø!!! Kildesortering er det visst bare jeg som kan tydeligvis ????? Enda godt man er glad i hverandre ???

    4. Her var det flere punkter jeg tenkte på mannen i huset istedenfor ungen. Mannen klarer ikke å putte klær i skittentøyskurven, mens han på to år elsker å rydde opp klærne sine når han skal dusje. Samme gjelder det med søpla og. Alle beholdere/doruller/tomme flasker havner på benker og hyller i nærheten av der de skal være, mens han på to blir kjempe glad hvis han får beskjed om å kaste noe i søpla 🙂

    5. Slutt å ha leker i munnen (sies til 3 og 6 åringen)
      Slutt å krangle, vi må være snille med hverandre

    6. Der var det veldig mye riktig som de fleste småbarnsforeldre opplever daglig ja godt vi et blitt besteforeldre. ..?elsker barnebarna låner gjerne så foreldre kan få litt alenetid.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg