10 ting jeg ikke hadde klart meg uten i babytiden

//inneholder  egenreklame

Jeg vil innlede dette innlegget med å si at det er i utgangspunktet ingenting av det jeg skriver om her du MÅ ha.
Ingenting man ikke hadde klart seg uten, men en ting disse tingene har til felles, er at de har gjort babytiden enklere på et eller annet vis. Tror vi alle skal være enige om at babytiden er krevende på sitt vis, man legger utallige dager bak seg hvor man føler at man ikke har gjort noenting og likevel sitte med en følelse av å ha aldri hatt hendene fri et sekund det siste døgnet.
Disse duppedingsene jeg nevner i innlegget er 10 ting jeg ser at har gått igjen ved alle mine seks små i ulik grad og ettersom ungeflokken har vokst har jeg vært mer og mer klar på at enkelte ting bare MÅ jeg ha i hus for å komme meg gjennom babytiden.

Det samme gjelder minstemann.

  1. Bæresele
    Det kommer dager hvor barnet henger på deg som om navlesnoren var kommet tilbake. Og ofte er det de dagene hvor du aller helst skulle unnagjort minst en ting på to do listen. Å ha en bæresele i hus vil gjøre at du kan stroppe på deg barnet men likevel kunne gjøre noe. To hender fri.

    Og jeg skal være ærlig, det er veldig veldig koselig også, å bære disse små.
    Jeg har prøvd mye forskjellig når det kommer til bæring, lenge har caboo Close vært min favoritt til de minste, enkel å ta på seg, myk og god og veldig god komfort. Men nå har embrace fra Ergobaby tatt over, myk, enkel i bruk og uten disse ringene som har irritert meg litt på caboo. Jeg har ikke testet den til nyfødt men bært Daniel da han var på vektgrensa som er rett under 12 kilo og synes den var knallgod, så denne blir med meg på sykehuset denne gangen.

  2. Brystpumpe.
    Om jeg skal gi et godt råd til en blivende mor ang utstyr pleier jeg å si det er to ting du bør ha i hus før babyen kommer. Bilstol så alt er klart til hjemreise og en manuell brystpumpe. Sistnevnte selvfølgelig kun om du har planer om å amme. Årsaken til brystpumpe er enkel. Om behovet for brystpumpe skulle oppstå er det siste du vil å farte ut for å finne en. Ofte har man enorm spreng og vondt og alt man vil er å lette trykket.
    Og man vet heller aldri om det skulle oppstå en situasjon hvor du må la partner og baby være sammen uten deg.
    Jeg bruker medela sin pumpe, den kan du kjøpe til andre traktstørrelser på, den er rimelig og ikke minst veldig enkel å sette sammen.
  3. Elastisk ammebh
    Og mens vi er inne på pupp. Jeg fant fort ut at jeg ikke kunne bruke samme type bh som jeg var vant med eller likte å bruke. I begynnelsen etter fødsel forandrer brystene seg veldig utifra hvor ofte man ammer osv. Så en ammebh med god elastitet er virkelig nødvendig for meg. For å unngå brystbetennelse og ubehag. Igjen seiler medela opp som favoritt hos meg, behagelig på, meget elastisk men likevel med god støtte og en god pris. Disse har også vært veldig gode å ha i svangerskapet.
  4. Fortsetter med pupp.
    Mye av barseltiden dreier seg om pupp dersom man ønsker å amme. Og Mulig-mom kompresser har vært en LIVREDDER for meg.
    De gjør underverker for ømme og såre brystvorter og jeg merker raskt bedring med de. Fåes kjøpt hos apotek.
  5. Støttepute
    Mitt inntrykk er at ammeputer er elsket eller hatet. Ingenting midt i mellom. Og ofte vet man jo ikke om man vil ha det før man faktisk prøver å amme.
    Derfor har babynestet fra easygrow blitt en favoritt hos meg. Den kan man bruke på flere måter, gjennom svangerskapet er den fantastisk god å ha i sengen som støtte, og når babyen kommer har du babynest med madrass og tisselaken og ikke minst ammepute også. Og når barnet vokser ut av nestet kan pølsen brukes som sengekant om sprinkelsengen blir stor.
  6. En hjelpende ruggehånd.
    Til tross for å ha gjort dette seks ganger nå har jeg og mannen til gode å klare å lage en sove baby. Alle våre har trengt rugging og byssing for å finne søvnen.
    Heldigvis er vi ikke de eneste der ute og noen har vært så desperate at de til og med har utviklet duppedingser som skal rugge vogn, vugge osv.
    Det finnes mange men min favoritt er RockIt, mest pga prisen..for alle gjør jo det samme.. de rugger.
    Denne er enkel i bruk, rugger til du skrur den av og bruker vanlige batterier som fåes kjøpt i butikk. Superpraktisk.
  7. Netflix
    Så er kanskje ikke dette en duppedings, men et abonnement på Netflix, Viaplay, strim eller kanskje aller best alle sammen er å anbefale. Litt lettere å godta at man bare blir sittende en stund om man også har noe å fylle tiden med.
    For det er uten tvil mye sitte stille tid med baby.
  8. Kolonial.
    Jeg skrøt nylig av dette konseptet på snap, som seksbarnsforeldre er dette nærmest en gudegave.
    Slippe å dra med seg slitne barnehagebarn i butikken, slippe kø og kaos og ikke minst fristelser.
    Her kan man planlegge med babyen på puppen, handle med babyen på puppen og få varene levert mens man har baby på puppen. Prismessig lander vi ikke så langt ifra vanlig butikk heller, så det er gull. OM du har lyst til å teste kolonial får du 300 kr i rabatt på første handlekurv om du følger denne linken. (ikke sponset kun et godt tips)
  9. God bleiebøtte.
    Det finnes mange alternativer der ute, men Ubbi altså. Ikke bare er den vakker (altså..den er en søppelbøtte, men fin er den) den ER også lufttett, den holder det den lover. I tillegg kan den brukes uten dyre refiller og rommer mer enn del fleste andre bøtter.
  10. En venn i mørket.
    Det er bare å innse at det blir litt våkentid når man ellers pleie å sove.
    En liten voksende kropp trenger regelmessig påfyll og på et merkeligvis synes jeg nattammingen har sin sjarm den og (bare den ikke blir for ofte)
    Men, det er ikke noe særlig å kave rundt i mørket, da er det fort gjort at ammetaket blir feil og man kan risikere å bli sår gjennom natten. Samtidig er det ikke noe særlig å sette på for mye lys da den lille trenger tydelig skille mellom dag og natt. Derfor er en god nattlampe gull verdt.Min favoritt er nattlampene Zazu da de kan lades opp og flere av lampene har flere funksjoner som gråtesensor, hvitlyd osv som også er kjekt å ha av og til.
    Min favoritt er LOU som kan lades, dimmes og har gråtesensor (skrur seg på når barnet gråter) Samme serien har også kosedyr som lager hjertelyd, hvit lyd er gull verdt for disse små.

5 kommentarer
    1. Det første jeg kom på var smågodt😂 Men når jeg leser lista di, er jeg enig i mange av dine også

    2. Jeg har fulgt deg noen år, men vet ikke helt om du har laget noe innlegg om dette,

      Alderen på barna dine og hvor gammel du var når du fikk dem ☺️

      Også er Jeg gravid for 4 gang med mitt etterlengtende 2barn. Bare i uke 9. Har hatt 2 senaborter etter uke 22 før.
      Har du opplevd mange aborter/senaborter før?

    3. Sleepytroll babyrocker er uvurderlig ❤ festes på vogn. Et must om du vil sove.

    4. Jeg er enig i veldig mye av det du skriver!
      Jeg hadde ikke overlevd fullamming uten multi-mam kompressene heller.
      Men en ting jeg synes er litt feil er å anbefale bruken av easygrow som sengekant.
      Lub skriver at bruk av sengekantbeskytter kan øke risikoen for kvelning.
      Det står riktignok at det kan øke risikoen, men jeg hadde ikke turt å ta sjansen. Det er veldig mange som ikke er klar over risikoen den utgjør dessverre.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg