100 dager igjen – Graviditetsoppdatering uke 27

Siste innspurt startet med dramatikk i natt, som jeg skrev så hadde jeg blødninger i natt.
Det satte en real støkk i meg og dagen i dag har vært preget av mange tanker.

Enn hvis, tenk om, og hvor forsiktig er egentlig forsiktig?

Det er fra nå av tiden flyr (erfaringsvis) og jeg kommer både ute av telling og mister stedsans.
Det er nå det er greit å begynne å se hva jeg har og ikke har til termin.

For å holde oversikt tenkte jeg å prøve å komme med en regelmessig update på svangerskapet.
Med de samme spørsmål hele veien.

Hvor langt på vei: 27 uker med jente.


over 60 % er fullført og jeg synes det var i går jeg avslørte det hele for dere. Ja, det føles i grunnen ikke lenge ut siden jeg stod der sjokkert med to blå streker i hånden.
Vi går mot lysere tider, og en hel all mass som skjer rundt oss. Noe sier meg at tiden vi har i vente ikke akkurat vil gå noe saktere 😉

Babyen er så stor som:

 

Oh yes, en salat! Hun har fortsatt god boltreplass men merker hun fyller magehulen godt når hun både gir meg noen fulltreffere midt i blæra og noen trøkk godt opp i ribbeina.
I følge Preglife appen runder hun kiloen iløpet av denne uka. Om hun følger sine søsken er det minst 3 til som skal på den lille kroppen før hun skal ut. Hun går inn i en vokseperiode og vil legge på seg mye. Hun øver på livet utenfor og på en ultralydsjekk denne uken kunne man se hun ivrig svelge forstervann og fekte med armene i ansiktet.

Liv og røre i magehulen:
Jeg innbiller meg at vi er i ferd med å se et snev av et mønster.
Ikke helt fast men hun er veldig rolig fra morgenstund til ca kl 12 og har regelmessig turninger derifra og godt ut på kvelden/natta.  Det begynner å bli kraft i frøkena, og er det noe hun virkelig sier ifra om så er det om jeg sitter litt krokbøyd og gjør magehulen mindre. Alle søsken har kjent henne sparke og hun har gitt de to i midten  en god latter når hun får magen til å hoppe og sprette.

Søvn-humor og form:
Søvnen er urolig for tiden, mye pga en kommende storebror som våkner titt og ofte om natten. Det er mannen som tusler opp til han mest. I likhet med forrige svangerskap sliter jeg med lavt blodtrykk, og spesielt det å komme seg ut av senga tar litt tid. Hver morgen starter på karusell.
Blødningen denne uken satte jo sitt støkk i kroppen. En blødning fra morkaken har gjort at jeg har fått streng beskjed om å ta det med ro og ha lavterskel ved nye blødninger eller smerter.
I tillegg blir det ekstra oppfølging med ultralyder.

Humøret er opp og ned, påvirket av hormoner og temmelig sliten pga mye på to dolisten og oppussing her hjemme gjør ting fryktelig tungvindt og ikke minst rotete. Bekkenet skranter og tåler lite utenom det vanlige. Et lystig lag i helgen med mye sitting på kjøkkenstoler gav meg smerter to dager etterpå.
Håper jeg klarer å holde det i sjakk.

Nam nam, dette må jeg ha:
Det er nesten litt kjedelig, men ingen spesifikke cravings dette svangerskapet. Mer at jeg får akkutt lyst på noe der og da. Siste som poppet opp var skolebrød, men har klart å holdt det hele i sjakk og enda ikke spist ett. Skolebrød er jo strengt tatt ikke noe man må ha, iallefall ikke enda 😉

 

Fødselsforventninger :
Det er i gang, den helsikes fødselsangsten. Den kommer over meg i bølger men heldigvis ikke så ofte.
Denne uken opplevde jeg en blødning og ble med ett kraftig minnet på fødsel. Det er heldigvis en stund til enda. Fødselsangst er et tema jeg

Shopping:
Jeg har så smått begynt å handle litt tøy, benytter meg av salgene rundt om kring. Men nå er denne en vårfrøken så lette plagg er det jeg ser etter. Har også benyttet meg av gravidrabatten hos knertenogkaroline.no (den gir 35% på ALT av babytøy)

Mammakroppen:
Jeg føler meg tyngre enn før og graviditeten begynner nå å bli en utfordring rundt det fysiske.
Det har kommet ca 8 kilo pluss på kroppen og jeg håper vektøkningen roer seg en smule.
Puppene er heldigvis ikke ømme lengre, men hjelp som de har vokst!
Åreknuter er nytt (pokker) og ene benet er preget av det, ikke bare er de mindre pene de er også litt vonde.
Strekkmerkene er på nytt i ferd med å strekkes, og tigerstripene er synlig på magen.
Disse plager meg ikke noe nevneverdig strekene er verdt det. Jeg har ingen planer om noen bikinimodell karriere anyway 😉
Ja, min første ordentlige svangerskapsoppdateringer der altså.
Hva synes dere, noe jeg skal fortsette med resten av svangerskapet?
Noe dere savner?

4 kommentarer
    1. Det er moro å følge, så oppdater gjerne =) De to siste setningene er det beste jeg har lest på lenge! Det er mange gravide som bør tenke de tankene der og ikke bare sutre over barnets første tegninger =)

    2. Ja veldig morro å følge deg Nina. Vi er like langt på vei og jeg elsker at du skriver litt om graviditeten 🙂
      Når har du termin?
      Jeg har 10 mai. Kommer en lillebror til oss!

    3. Så spennende Nadia 🙂 Gratulere.
      Jeg har ikke bestemt meg for om jeg ønsker å gå ut med terminen helt enda 🙂 Men kan røøpe såpass at vi ikke er veldig langt unna hverandre 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg