2 mål familien skal jobbe mot i 2018

Jeg liker ikke nyttårsforsett.
likevell sitter jeg hver romjul og tenker på hvordan jeg skal gjøre kommende året enda litt bedre enn det som er i ferd med å ta slutt.
2017 er et godt år, men uansett hvor godt, er det alltids noe man vil forbedre på 365 dager.
Jeg har satt meg 2 mål for 2018. 5 dager har gått og jeg må glatt innrømme at jeg ikke har begynt.
Uka som vi har lagt bak oss kom rett og slett litt kastet på meg.
Men, i løpet av januar skal jeg ha hevet hode og jobbe aktivt mot disse målene.
Og det beste er, jeg har med meg 6 andre på laget !
Vel..  jeg kunne også valgt å skrive 6 andre å dra etter meg mot målet.
Det jeg vet med sikkerhet er at vi alle vil få goder av å nå de, så da drar jeg de etter meg med goood samvittighet.
Så hva er disse to målene?
1. Middager.

Mammaaa, hva er det til middaaaag?
Bah… jeg misliker det spørsmålet så iiiinderlig.
Årsaken er klar, fordi jeg svært svært sjeldent har svaret. Jeg vet så og si aldri hva det er middag før klokken er ti over sulten.
Når familien er samlet etter en lang dag, magen rumler og blodsukkerhet er faretruende lavt da står jeg der over tørre kjeler og røsker desperat i hjernebarken etter en eller annen middagsrett som minst 4 av oss mener er spiselig.
 
Så nå, er målet å ha et svar når spørsmålet kommer.
For jeg har planer om å planlegge middager OG fullføre planen. med storhandling en gang i uka.
Konsekvensene av det?
MANGE, jeg nevner i fleng:
Vi sparer penger, får spist mer variert, smake nye smaker, bedre tid og det beste.. en blidere mamma.
 
Men jeg skal være ærlig, jeg har prøvd dette flere ganger og hver eneste gang har jeg feilet.
Men denne gangen skal jeg ikke gi meg om det ikke går på første forsøk.
Det er lov å skli ut en uke hvor alt går på tverke, men da blir utfordringen å finne tilbake.
Jeg skal bruke kalenderboken vår aktivt.

Planen er å planlegge middag for en hel måned og funker middagen blir det nok nesten blåkopi måneden etter (og etter og etter og etter)
Har også lagt til rette med en dag i uken som er “fri” og åpen til å storhandle uten hele flokken med.
Mål nummer 2
2. Rutiner på huslige oppgaver.

Å hei og hå dette lukter voksenpoeng.
Men dette skal også være en del av å rydde i tiden. Få mere kontroll på den lille tiden man har iløpet av et døgn.
Jeg har ikke telling på hvor mange helger jeg har brukt på å rydde eller skippertak om du vil kalle det det.
Jeg tror nok aldri jeg blir kvitt de, men å gjøre de mindre er målet.
Faste dager for sengetøyskift, vask av bad, støv og gulvvask og vask av badet nede er noen av de oppgavene jeg føler kan få faste tider.
Mulig det dukker opp noen flere etterhvert.
Konsekvensene vil være mindre krevende skippertak og kaaanskje vil jeg finne flere oppgaver barna kan hjelpe oss med enn hva de gjør i dag.
Så der var de altså, årets 2 mål.
Om vi åpner det er bonus at resultatene er over dobbelt så mange.

4 kommentarer
    1. Vi har en egen handle bok. En vanlig notatbok der vi først skriver dagene tor til ons. Og alle middagene bak. Så hva vi må ha til disse middagene og alt annet i huset under. Godis er ikke en del av lista da det ikke ligger i budsjettet. Og slik unngår vi det i store mengder.
      Ville ha anbefalt å starte med en uke. For plutselig er man fysen på noe spesielt og kan legge det inn i planen. Vi handler hver torsdag. Som regel lite folk. Fredag og lørdag er det mye pabikkhandling på folk. Mer varer i butikk. Og vi har en rolig start på helga. Grunn til at vi ikke handler på mandager. Er for at til helgene spiser vi mer frisk salat mens i uka mer vanlige grønnsaker som holder seg bedre en uke. Man sparer utrolig mye på å handle en gang i uka.
      En annen regel av middagene skal det vøre 2 -3 dager med fisk. Det skal planlegges grønnsaker til måltidene. Og alt skal smakes på men man må ikke like det. Vi lager aldri et egent måltid til ungene. Kanskje en mindre sterk variant eller en ny rett til alle hvis vi har feilet på retten. Og den smaker død…

    2. Gode mål – og så bra med 2, ikke 12… vi har stort sett planlagt for en uke og handla inn stort, men jeg klarer aldri helt å huske alt… Ting jeg tror er viktig for å få det til er: ikke gi opp sjøl om systemet bryter sammen, vær litt fleksibel på å flytte rundt på ting, og noen retter kan man spise ganske ofte! Gjentagelsen ( evt med små variasjoner) gjør at man kan fylle opp en måned ganske greit. Rutiner fir vask har vi ikke lenger, så der trenger jeg også inspirasjon! Lykke til

    3. Det er så lurt med ukeshandling. Vi har gjort dette over en lengre periode nå, og er kjempefornøyd! Sparer ikke minst mye tid, i forholdt til før vi begynte med ukeshandling. Sklir litt ut enkelte uker, så klart, men så henter vi oss inn igjen. Vi legger også inn restedager, så vi får spist opp rester. Og så har vi et par faste middager i uka. Dette gjør det enklere for oss, og barna liker forutsigbarheten med at vi har denne maten disse dagene. Vi har også cirka faste rutiner på husrengjøringen. Det var veldig greit å bli enige oss voksne imellom hvor ofte, og hvor nøye vi skulle utføre dette, det sparte oss for mye frustrasjon.

    4. Jeg har den perfekte siden for deg. Nesten, fordi den er på dansk. Så om du klarer å lese litt dansk, og evt google ingredienser du ikke forstår, er den genial!
      Siden går ut på at man får middagsplaner for mandag til fredag, med oppskrifter og handleliste. Ukesplanen er sammensatt sånn at om man kjøper inn et kålhode til middag den ene dagen, bruker man det opp til middag senere på uken (så de prøver å hindre matspill). Om man ikke liker alle middagsforslagene som kommer, kan man alltid endre det til en annen oppskrift fra siden, og innkjøpslisten endrer seg også 😉 Man kan også legge inn oppskrifter til lørdag og søndag, om man vil det.
      Når vi bruker den får vi prøvd masse retter/kombinasjoner vi ikke ellers ville prøvd. Siden er laget med fokus på barnefamilier, så det er ikke for mange fancy ting som kommer opp. Innimellom lager man også mat til to dager. Enten samme rett i to dager, eller f.eks. pasta bolognese den ene dagen, og så rester av bolognesen brukes som basis til maten dage etter. Ganske genialt syntes vi her hjemme.
      Siden heter mambeno.dk. Som sagt, det er på dansk, men verdt et besøk allikevel. Jeg mener det koster 39 kr per måned å være medlem, så man får matplanene, oppskrifter og handleliste hver uke.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg