3.mann tørker man bare støv av.

Når badet minsta sist? Jeg spør mannen som ligger på gulvet å plukker opp nudler etter dagens fort og gæli middag.
Neeei, når var det da… han titter over bordkanten mens han klør seg i hodet..
Uansett lenge nok til at hun trenger et bad i dag.
Jeg tar frøkena under armen og hun jubler, BADEEEEE!
Jejjj ååå, jejjj ååå.. Storemellombror kommer løpende etter.
Ja kom du og da kompis, så bader vi.
Så slår tanken meg, når jeg står å skrubber to små hoder så shampoen skummer..
Hva skjedde egentlig?
Med nummer en badet vi hver ENESTE kveld, etter full rutine med boklesing og most banan.
All mat ble laget fra bunn og fryst ned og babymasasje var et fast rituale før hun ble lagt.
Kveldsrutinen brukte vi 90 min på hver eneste dag.
Nå legges 3 barn iløpet av 30 minutter tilsammen.
Jeg må innrømme, jeg husker ikke når det snudde. Om vi gradvis brukte mindre og mindre tid og hva som i det heletatt fikk oss til å ikke bruke så lang tid lengre.
Men noe har helt klart og tydelig skjedd.
Det var så uendelig deilig, på barsel som 2. gangs mamma følte jeg meg som en stålkvinne med kontroll ut av en annen verden der jeg helt tydelig så jeg hadde en 1. gangs mamma på samme rommet. Hvordan det var tydelig?
Hun hadde med seg babyen inn på badet mens hun dusjet, akkurat som jeg gjorde med 1. mann.
Å være 1. gangs mamma var rett og slett fryktelig fryktelig skummelt. Nå sier jeg det ikke er slik for alle, men tror jeg snakker for flertallet.
Jeg husker, en av de første dagene alene med barnet hjemme..
Han kysset meg og veslefrøken på pannen og dro på jobb.Jeg satt der med vesla i armene og tenkte… Hva gjør jeg med deg når jeg må på do?
Med nummer 3 hentet jeg til og med posten mens hun lå å sov inne, det var jo GALSKAP med nummer 1.
Med nr to begynte vi plutselig å handle babymat på glass?
Og badingen som var et tilfelle hver eneste kveld med nummer en, er så sjeldent at minstemor i dag setter i et gledeshyl når hun får vite at det endelig er på tide med et bad.
Det er virkelig sant, 3. mann tørker man bare støv av.
Men betyr det at vi var bedre foreldre til nummer en?
Siden hun fikk ALT det boken fortalte oss at vi skulle gjøre.
Jeg tror at svaret er både ja og nei.
At nr 2 og 3 har fått babymat på glass og blir badet sjeldnere har de nok ikke tatt noen skade av.
Samtidig fikk nok nr 1 naturlig nok gode opplevelser rundt dette… noe hun overhode ikke husker i dag 😉
Vår eldste er langt faglig framme, nummer to er midt på treet. Kan det skyldes at hun ble lest for, hver eneste dag.. men ikke han? Eller er det at han er gutt og har maur i rompa? Det vet man ikke… ikke kan vi finne ut av det heller.
Men nummer 2 og 3 hadde definitvt rolige foreldre, tryggere foreldre og foreldre med større tro på seg selv.
Foreldre som møter utfordringer med is i magen og med en viten om at denne perioden snart er over (og at det også snart kommer en ny) Dette har jo også nummer en fått goden av etterhvert da vi har blitt tryggere i rollen med henne også.
Var vi hysteriske som 1. gangs foreldre? Er vi blitt late og ustrukturerte som 3 barns foreldre?
En ting har uansett ikke forandret seg, det er hvor uendelig høyt jeg elsker trekløveret mitt !
søsken

Om jeg skal gi deg et godt råd… FØLG mamma/pappahjertet ditt., det har gitt meg mye godt.

19 kommentarer
    1. Uff ja, sånn har lillebror det, og det er nok derfor vi ikke skal ha en til :p vi bada jenta hver dag pga magen, mens lillebror hata å være vekk fra puppen… Han skjønte tidlig alle triksa mine for å få litt alenetid. Men det kom noe godt ut av all puppeklenginga… Han begynte med skikkelige ord når han var 5-6 mnd og er mye flinkere enn sin storesøster at jeg lurer på hva jeg drev med da hun amma. Hun var jo så rask og ville bare leke på gulvet (og var mye raskere enn han). Så det er vel som du sier, at man blir mer trygg og selvstendig for hver unge 🙂 …menee, når bada han sist?

    2. Haha! Herlig lesing! Kjenner meg igjen fra din doopplevelse. Nå derimot klarer jeg hente posten fem etasjer ned mens hu sover.
      Har blitt tryggere som førstegangsmor på 7 måneder. Det er kjempeskummelt jo! 😛
      Blir spennende om vi får en til, da skal jeg ha dette innlegget i tankene! 🙂

    3. He he det er neimen ikke værst å gå fem etg ned nei 😉 Bra jobba.. og helt enig med deg… det går bedre med tiden og 😉

    4. Høres veldig kjent ut 🙂 Fikk nettopp nr 2 for to mnd siden. Eldste er 5. Jeg er mye mer avslappet nå enn første gang. Hørte jeg et pip fra henne på natta, var det frem med flaska for å gi mat nesten med en gang. Skjer det samme nå med lillesøster, plugger vi i lydproppen (sutten), og sover noen timer til 🙂 Og do-/dusjdilemmaet har jeg løst med vippestolen med på badet 🙂
      Jeg tror ikke vi var “hysteriske” første gangen, – bare veldig uerfarne og kanskje litt for opptatt av å gjøre alt etter boka, i stedet for å følge magefølelsen 🙂

    5. Nr 1 får ny bleie nesten før den er tisset i.
      Nr 2 kan gå 5 min med bæsjebleia
      Nr 3 får ny bleie når den er så tung at den nesten detter av.
      🙂

    6. Helt riktig 🙂 Og takk der gav du meg et tips.. jeg har jo skrevet om det å følge magefølelsen også.. 😉

    7. Godt å lese for en første gangs mamms som meg selv. Nå med nr 1 har jeg funnet min rutine, men føler jeg ikke går etter boken, og dermed gjør ting galt. Har uansett alltid gjort det jeg følte som rett

    8. Og mere riktig kan man ikke gjøre tenker jeg 🙂 Man følger mammahjerte og magefølelsen og gode råd 🙂

    9. Bra skrevet. Kjenner meg så godt igjen her jeg ligger på morgenkvisten med mini som skulle hatt tørr bleie for sånn ca to timer siden 🙂 Men sånn blir det når de to eldste for en gangs skyld sov hele natten mens mini lot mamsen sove sånn ca 3 timer :p

    10. Her venter vi lillesøster når som helst. Kjenner jeg gleder meg veldig. Da blir det komplett med jente på 4 1/2 år, gutt på 2 1/2 år og lillesøster, forhåpentligvis født etter 31/12

    11. Haha. Å jeg kjenner meg så igjen. Med storesøster så var det krise hvis det gikk over 3 dager før hun fikk et bad, jeg satt ved sengen hennea for jeg måtte vite når hun sovna slik at jeg visste hun fikk nok søvn, og å gå lang vekk fra henne var utenkelig. Mannen min sier at under pappapermen så han på tv på lydløs når hun sov dupp, og reagerte på en minste lyd 🙂 lillebror, kan plutselig få et bad annenhver uke, og gud forby, ligger på lekematta mens jeg er i dusjen eller på do 🙂 hehe. Men så er han det mest bedagelige vesen jeg kan tenke meg, og storesøster er kjærlig, smart og omtenksom. det er vel som du sier, de tar nok ikke skade av denne forskjellen. Heller omvendt 🙂

    12. Kjente meg veldig godt igjen ja.Kan trøste deg med at med nr 8 så pirker du såvidt borti med støvkosten 😀 Neida, ikke fullt så ille men jeg føler egentlig at jeg har blitt en litt bedre mamma etter hvert barn jeg da. Lengter ikke tilbake til den små nevrotiske førstegangsmamma opplevelsen. Stortrives her i vårt komplette (til tider) kaos 🙂
      God jul til deg og dine 🙂

    13. Haha, så godt skrevet! Vi har fire tette og jeg pleier å si han siste skal være fornøyd om han bare er med i bilen… 😛 Man blir bedre, tror jeg. Det er sunt og godt når det er avslappende. Dessuten må du ikke glemme at det de minste ikke får av oppfølging fra dere, fås hundre ganger igjen som småsøsken i en flokk.. 🙂

    14. Ha ha, så festlig å lese. 😀 Jeg har bare to, men kjenner meg veldig igjen. Eldstemann fulgte vi nøye med på ang utvikling, snu seg på ryggen, sitte selv, krype, gå.. Når det gjaldt andremann oppdaget vi pluttselig en dag at hun kunne gå (når lærte hun seg det da tro..?). 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg