4 barn, rene galskapen?

Jeg våkner helt av meg selv,
på en mandag morgen.

Ingen har vekt meg, ingen har ropt, ingen har kommet inn å nappet litt i dynen min eller puttet iskalde små tåfiser inn under dyna mi.

Jeg strekker meg, først for å få igang kroppen og så etter mannen.
men han er da ikke der…

Jeg reiser meg halv opp og gløtter rundt meg, jøssenavn.
Hvor mye er klokka egentlig?

Jeg myser mot telefonen, jøss sju jo?

Hvor er alle sammen.

PANG!

Der smeller døra opp, og lyden av fuglekvitter ble straks brutt av en hviiin ifra minstesøster.

Du er våken ja.
Sier mannen innimellom barnelatter og rop.

Han står midt i gangen, tar på seg buksen og rister oppgitt på hodet.
Rundt han løper Selveste Kaptein Sabeltann og verdens søteste Sunniva.

Jeg våkna nå ja sier jeg og legger hode ned på puta igjen.

Mamma… du skal gå planken! Sier en alt for opplagt liten Sabeltann og svinger på lekesverdet.
Jaaa, gå planken duuu roper veslemor med museflettene i bakgrunnen.

Jeg hører stamping opp trappen og opp kommer en meget trøtt storesøster.
Flytt dere da…

Faaaang henne roper Sabeltann og snur seg i retning den trøtte storesøsteren.
Hun rekker akkurat å smekke igjen baderomsdøren for to små pirater.

Mannen rister på hodet,
smiler mot meg og får på seg skjorten.

Og denne galskapen her skal vi fylle på?

Hæ? sier jeg og smiler.

Skal vi virkelig øke denne gjengen med en til? Han tusler mot meg, letter på dyna og gir magen en kos.
Du lille inni der, du aner ikke hva du har i vente du sier han og gir magen enda en klapp.

Er vi gærne? Som velger å fylle dette huset med fire barn? Han ser på meg og forventer et godt svar.
Noen ganger gærne, andre ganger rike og heldige og veldig ofte slitne svarer jeg.
Han ser på meg mens vi hører våre små pirater bryter ut et angrepshyl idet storesøster har forlatt badet og har satt retning mot brødfjøla.

La storesøster få lage seg frokost nå småtroll, roper pappan.
De snur og kommer heller ropende mot oss.

Hyyysj sier pappan, må ikke vekke babyen.
de blir umiddelbart stille, og de små røverne lister seg stille inn med store øyne på magen.

Er babyen våken nå lurer veslesøster på.

Mmmm jeg tror det sier jeg, selv om magen er stor og ukene er mange har jeg enda ikke begynt å kjenne daglig liv, men de små fiskehalene er titt og ofte innom.

Begge to dulter forsiktig borti magen.
Pappaen flytter seg så begge to får plass foran.

Har vi plass til denne babyen da, spør pappan mens han smiler.

Jaaaa svarer begge i kor.
Men dere barna er jo så mange, vi vet ikke vi altså.

Joooo svarer mellombror, vi trenger denne babyen!

Trenger den?

Jaaa?

Hvem skal ellers være Langemann?sabeltann2

Hvor mange barn har du? Og hvor mange ønsker du deg?

14 kommentarer
    1. Kjenner meg godt igjen i det du skriver. Vi fikk nr 4 nå for 5 uker siden. Med 3 viltre gutter fra før så var det litt angst på slutten , hvor jeg lurte virkelig på om dette kom til å gå, men de er veldig søte og snille med lillesøsteren sin 🙂

      Planen vår var egentlig bare 2 barn , men fikk 2 til som snek seg inn i familien og hjertene våre 🙂

    2. Kjenner meg veldig godt igjen 😉 Pleier å tenke at det er kaos allerede, så en til eller fra spiller neppe noen rolle – kan bare blir enda mere KOS det 😀 Og ungene har alltid en å leke med.
      Og så er jeg veldig nysgjerrig på hvilket navn deres Nr 4 får. Du skjønner, mine tre eldste heter Amalie, Marcus og Mathilde…i den rekkefølgen ja 😉

    3. What er det sant… oj det var jo nesten litt skummelt he he.
      Vi har jo Markus med K, og Matilde uten H 🙂

      Vi snuser jo på navn, hva heter deres fjerde? 🙂

    4. Ja, det er litt skummelt…;-) og de er ikke så altfor langt fra hverandre i alder heller. Amalie er 7,5 år, Marcus 5,5 år og Mathilde blir 4 år denne uka.
      Vår Nr fire heter Joachim 🙂 Han er 16 mnd.
      Så trenger vi et navn til i desember 😉 galskap ja..Hehe..

    5. Vi har fire små gutter. Klart overgangen fra tre til fire kan virke stor, fordi man bevæger sig bort fra det vanlige, to-tre børn. Men nu hvor vi har fået nummer, føler jeg (endelig), at jeg ikke har lyst til flere børn. Og det er egentlig en dejlig følelse. Nu kan et nyt kapitel begynde.

    6. Lidt galskab og lidt kaos er også vældig greit. Hvorfor må alle gøre det samme… få to-tre børn osv.

    7. Så spennende Katrine 🙂
      Oj oj så moro med denne tilfeldigheten.
      Joakim står faktisk på listen vår…dæven! Dette var skummelt he he.

    8. Så hvis dere får en gutt, så må han jo nesten bare hete Joakim da 😉
      Har sett flere med kombinasjonen Amalie og Marcus. Men at noen har tre like navn i samme rekkefølge er litt morsomt da 🙂
      Beviser vel igrunn at folk ofte liker samme type navn.

    9. Du, vet du hva. Jeg har én fra før. En treåring. Verdens beste treåring, selvfølgelig. Og snart får vi en til. Og jeg har akkurat samme følelsen som deg. Hva i huleste har vi gjort?? Vi kommer ikke til å takle dette. Eller, jo, vi gjør jo det? Ja, kanskje det går? Kanskje vi faktisk får det veldig fint? Ja, det tror jeg. Men oi, det blir travelt. Hjelp. Jeg er redd. Og spent! Og glad! Og skrekkslagen!

      Du skjønner greia. Tror egentlig at alle kjenner på den følelsen, om man går fra 3 til 4, 1 til 2, eller 0 til 1 🙂 Vi satser på at det går bra 😉

    10. ? herlig!
      Ønsket meg et halvt fotball-lag, men etter to ble det stille. Trodde jeg ikke kunne få flere, men der tok jeg feil. Nå er det nok. Kunne sikkert hatt flere om de kom jevnere utover årene, men fem på 19 år så sier meg fornøyd og serverer stafettpinnen videre.

    11. Bare hyggelig med mange barn tenker jeg. De eldste kan hjelpe til og er er hverandres lekekamerater 🙂 Vi har 2, og vurderer en til. Utfordringen ligger ikke i antall barn, men i økonomi og plass. 2 barn i barnehage og på Aktivitetsskolen koster rundt 4500 kr mnd, med et barn til kan man legge på ca 2000 kr til – altså rundt 6500 kr mnd. Man må ha ekstra bilsete og sannsynligvis ny og større bil. Man skal ha solid økonomi for å kunne ha 4 barn i barnehage og på Aktivitetsskolen. Deretter skal kabalen med jobb, henting, levering og fritidsaktiviteter gå opp. Her har vi en 100 % stilling og en 80 % stilling, men det er så vidt vi får ting til å gå i hop. Alternativet er å være hjemme med alle barna, og at en jobber og står for inntekten. Dette har vi prøvd i 5 år, med noe deltidsjobbing innimellom for min del, men når kontoen begynte å gå i minus – da var det bare å komme seg i jobb. Nå bor vi i Oslo, med høye boligpriser, og vi kunne kjøpt oss billligere bolig på landet, og pendlet til jobb, men vil vi det? Og vil vi ta de to ungene vi har vekk fra familie og venner? Det er mange valg og hensyn å ta! Det viktigste er vel å være glad og takknemlig for de man har, og gjøre det man kan for å skape en god barndom 🙂

    12. Joda…. Fire barn er rene galskapen tenker jeg:) Men jeg har det selv, og vet du hva, det kommer til og gå helt fint. Jeg koser meg sååå med mine fire, de er rett og slett verdens beste firkløver! Og jeg som nå er firebarnsmamma, jeg har egentlig aldri likt barn noe særlig engang? Men nå gjør jeg det altså (stort sett da?) Jeg har tenkt litt på før i tiden, da var der jo vanlig å få mange barn, men de hadde der jo veldig annerledes enn det vi har i dag. Kravene til hva man skal kunne gi barna tror jeg var mye lavere, og mor var stort sett hjemmeværende. Klart at der er annerledes for oss som får mange barn i dag…. Vi skal sjonglere full jobb med gjerne litt fritid med venner, trening, og barna skal ikke være for lenge i banrnehagen, men de skal allikevel ha hjemmelaget sunn mat, før de skal delta på ulike aktiviteter… Phu….

      Lykke til med verdens BESTE og vakreste galskap????

    13. Så spennende 🙂 vi har 2 gutter,en på 5 og en på 2.har egt mer enn nokk kan man føle innimellom,men vi er på vei med en /ei til.så da blir gjengen på 3 :-)! Gleder meg masse,veldig spent !

    14. herlig, gratulerer så mye 🙂 Vi har nok kaos her men etter jul kommer det en eller ei til 🙂 så da blir det 3 barn mot 2 voksne :p hehe

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg