48 timer bør vi klare!

Jeg beklager altså, sier hun i det hun henger lappen opp.

Det som var en helt vanlig tirsdag ble brått en uggen en.

På lappen stod det med store og alt for tydelige bokstaver.

 

Beklager skal du ikke si, sier mannen mens han tar av eldste barnehagesoldat ytterklærne, det er da ikke din feil.
Nei uff, sier hun, men vet jo dere har hatt nok nå.

Vi får krysse fingrene sier han.

Vi visste vel alle det var for gjeves.
At å unngå smitte i barnehagen handler om flaks.

Dessverre.

Men kjære mamma og pappa…

Min bønn til dere er enkel og temmelig tydelig.
La barnet ditt bli friskt hjemme.

Helt friskt.

Ikke bare på bedringens vei, litt bedre eller neste feberfri eller bare med et par tre løse bleier.

HELT FRISK, og det i 48 timer.

Jeg drar frem pekefingeren nå, vifter med den og peker på alle dere foreldre, jeg snakker til alle.

toddler-saying-no-pointing-finger

For det viser seg, at vi som foreldre, ja faktisk ganske mange av oss er ELENDIGE på å forholde oss til retningslinjer
og krav når det kommer til sykdom og etterhensyn. Ofte gjør vi hverdagen til de flotte menneskene som jobber i barnehage ørlitt vanskeligere ved å stadig prøve å unngå å følge reglene.

Selv om reglene er hos de aller fleste barnehager klare, 24 timer feberfri og 48 timer symptomfri etter diare og oppkast.

24 og 48 timer, er ikke så vanskelig å huske er det vel?

Disse reglene er satt i hensyn til to ting, ditt barn og andres.
Og formålet? Unngå epidemi.

Ja for det er det som skjer, dersom vi ikke forholder oss til disse reglene.
Og skal jeg fortelle deg det mest grusomme?
Fakta er at selv om barnet har hatt sykdommen som går, betyr det ikke at barnet er immunt.

 

Og nå snakker jeg selvfølgelig ikke om barnesykdommer som vannkopper osv.
Som vi som regel gjør oss ferdige med etter en runde.

Men det er faktisk slik at Ingen blir immune mot hissige feber, hoste, oppkast, diare og snørr.
De kan få det igjen, og igjen og igjen og igjen og igjen og igjen.
Samme herlige virus kan besøke kroppen gjentatte ganger.

Eneste måten å stoppe sirkelen er å bidra med å holde barnet hjemmet til det er friskt og ikke minst ikke lengre smittefarlig.
Og basert på forskning og undersøkelser er det 24 og 48 timer som gjelder.

Husker du, 24 timer ved feber, 48 timer ved oppkast OG diare.

Det er den enkle, men tydeligvis vanskelige,  magiske oppskriften på å bryte sirkelen.
På den måten så kan hindre at andre barn blir syke og ikke minst at ditt barn blir smittet igjen.

Paracet kan lindre, men det gjør IKKE barnet friskt.
Det er fortsatt smittsomt og ikke minst full av sykdom i kroppen.

 

Og jeg vet noen barn ligger som slakt når de er syke, orker knapt å røre på seg, andre barn finner et ukjent gir.
Blir duracellkaniner som setter inn høygir. Noen kaster opp hver time i et døgn, andre kanskje bare en gang.
Det forskjell på også, også når det gjelder sykdom.

Jeg har begge varianter her hjemme.
Ei rører knapt på kroppen mens hun er syk, mens andre lar feberen avdekke en skjult energikilde.

Men uansett er det viktig å holde barnet hjemme når det er sykt, og det er viktig å ta hensyn til både allmenntilstand OG fysiske symptomer. Har jeg sagt det mange nok ganger nå?

Det hjelper ikke om du kan krysse av check på ett av punktene.
Har barnet masse energi, men febermåleren lyser rødt er det hjemme som gjelder.
Er barnet redusert men feberen på hell, er det hjemme som gjelder.

Og dersom barnet enten har diare eller kaster opp,
Er det USEDVANLIG viktig å forholde seg til 48 timer etter siste symptom.

Her skal du altså ikke bare holde barnet hjemme mens grusomheten står på.

48 timer er lenge med friskt barn, jeg vet.
Men tro du meg…slipper du å få sykdommen i retur så er det jo virkelig verdt det, er det ikke?

Og som bonus tar vi også hensyn til barna som kanskje ikke tåler sykdomsrunde på sykdomsrunde like godt.

 

Du føler kanskje jeg roper og skriker uten grunn?
Dessverre stemmer ikke dette.

Daglig blir barn sendt i barnehagen uten at de har noe der å gjøre, enten med kun få timer etter siste oppkast, eller fulle av paracet for å holde feberen nede iallefall noen timer. Jeg vet om barnehageansatte som har funnet paracetrester i bleiene og som har fått servert oppkast historier fra natten før rundt frokostbordet.

Barn med feber, eller magesmerter blir satt ved frokostbordet og ser mamma eller pappa forlater barnehagen i hu og hei for å rekke jobb. Hver eneste dag.

Og mest sannsynlig er foreldrene vell vitende om at telefonen fra barnehagen vil ringe iløpet av kort tid reiser vi foreldre til jobben.Tenker de da på at barnet mest sannsynlig vil rekke å smitte en håndfull andre før de selv rekker å hente sitt eget igjen?

Mitt spørsmål er enkelt:

HVORFOR?
Har vi det virkelig SÅ travelt nå?

Et godt svar bør ikke være like enkelt å komme med.

Vi kan nok ikke trylle bort sykdom, og uansett hva vi gjør, vil de fleste barnehager være en lite gryte for små bakterier og virus, men vi kan gjøre det vi kan for å stoppe disse utbruddene som slår ut alle og en.

Og ikke minst gjøre sykdomsforløpet mer behagelig for barna med å la de få ro og fred.

Å være mamma/ pappa innebærer også å være sykepleier, sånn har det alltid vært og kommer alltid til å være.
Uansett hvor dårlig det passer, må du gi barnet rom til å bli friskt hjemme.

For barnets del og alle andres.

Så kjære mamma og pappa.
Ta deg tid, til å la barnet bli friskt hjemme.

HELT friskt.

 

Hilsen en Mamma som er hjemme med sykt barn…

40 kommentarer
    1. Gjelder det skole og? Var helt sikkert og har holdt hjemme 24 og 48 avhengig av sykdom helt til det virket på læreren at jeg var hysterisk angående 8 åringen…..

    2. Jeg må kommentere, et viktig poeng. Mine barn (Vi har 4) har ikke vært mye syke, men de gangene de er det, så er det nettopp mamma eller pappa som kan trøste best også. Jeg ønsker ikke at andre skal være omsorgspersoner når mine kjære små ikke har det bra. Og er de dårlige, blir ofte vi voksne dårlige også, vi kan ha viruset i kroppen men kanskje ikke reagere likt, og da kan vi også smitte på våre arbeidsplasser. Jobb er absolutt viktig, men familie kommer alltid først ❤
      Vår på 4 har vært hjemme over 1 uke nå med vannkopper, og jeg har så vondt av henne, hun har vært så lei seg og hatt mye vondt. Selv om blemmene ikke er væskefylte nå, kunne jeg ikke drømt om å sende henne til barnehagen før hun er smertefri. Det var et eksempel bare.

    3. Så flitt at du tar opp dette temaet, det trengs VIRKELIG! Dessverre! Skjønner ikke at det kan være så vanskelig å holde ungene hjemme de timene/døgnene man skal? Det er jo for alles beste. Men alle tenker tydeligvis ikke slik. Dessverre. Vi bor i Sverige og her er det 48 og 72timer som gjelder i barnehage. 48timer feberfri och 72timer siden siste symptom etter omgangssyke. Og jeg synes det er helt topp! Selvfølgelig skjønner jeg at det kan skape problemer med tanke på jobb og slikt, men det er en regel man bare må forholde seg til. På skolen derimot er det 48timer som gjelder både for feber og omganssyke. Jeg synes det er dumt at det er forskjellig, men har vel kanskje med å gjøre at det ellers kan bli veldig langt fravær for skolebarna og at de da havner på etterslep med skolearbeid. Her har man også nesten uendelig med vab-dager (vård av barn/sykt-barndager) så det er heller ikke noen risiko at man må være hjemme uten lønn fordi sykt-barndagene er oppbrukt.
      God bedring til dere alle og lykke til med innspurten av svangerskapet. Dåkker er et kjempeteam som gjør det veldig bra, både du, mannen din og den nydelige ungeflokken deres!

    4. Så flott at du tar opp dette temaet, det trengs VIRKELIG! Dessverre! Skjønner ikke at det kan være så vanskelig å holde ungene hjemme de timene/døgnene man skal? Det er jo for alles beste. Men alle tenker tydeligvis ikke slik. Dessverre. Vi bor i Sverige og her er det 48 og 72timer som gjelder i barnehage. 48timer feberfri och 72timer siden siste symptom etter omgangssyke. Og jeg synes det er helt topp! Selvfølgelig skjønner jeg at det kan skape problemer med tanke på jobb og slikt, men det er en regel man bare må forholde seg til. På skolen derimot er det 48timer som gjelder både for feber og omganssyke. Jeg synes det er dumt at det er forskjellig, men har vel kanskje med å gjøre at det ellers kan bli veldig langt fravær for skolebarna og at de da havner på etterslep med skolearbeid. Her har man også nesten uendelig med vab-dager (vård av barn/sykt-barndager) så det er heller ikke noen risiko at man må være hjemme uten lønn fordi sykt-barndagene er oppbrukt.
      God bedring til dere alle og lykke til med innspurten av svangerskapet. Dåkker er et kjempeteam som gjør det veldig bra, både du, mannen din og den nydelige ungeflokken deres!

    5. Helt enig ❤️ fra nyttåret til nå hatt straks 2 åringen vært hjemme tilsammen 3 uker, alle fra omgangssyke, feber, hoste og nedsatt allmenntilstand. Veldig kjedelig for oss men høyst nødvendig. Og 12 og 24t regelen er godt gjennomført her i hus. Enda at det var flere som sa at de gir litt Paracet og leverer barnet i barnehagen hvis formen er bra 😔

    6. Det er så viktig å holde seg til reglene… For vi som jobber i bhg er ikke immun mot sykdom, og hva om bhg blir stengt om det er veldig mange av oss voksne som er syke??? Det kan skje.. dessverre…

    7. Jaaaaaaa! De reglene er for alle! Voksne, ungdom og barn. Feber 24t og oppkast/diaré 48t.
      Alle sammen.
      Eller så smitter du kollegaene dine, skolebarn smitter andre skolebarn osv.

    8. Jeg jobber på skolen og her gjelder de samme reglene. Dessverre er det ikke alle som følger disse på skolen, og vi må ofte ring hjem og sende barna hjem. De blir sendt på skolen, selv om formen ikke er god nok til å holde ut en lang skoledag. Ang. Omgangssyke, så ser vi et stort problem. I en familie med flere barn, hvor ett barn i familien kaster opp. Dette barnet blir holdt hjemme fra bhg/skole, men hva med søsken og foreldre som har vært i nærheten av den syke? Vi er ofte smittebærere uten at vi vet det. Vi kan gå med virus i 12 timer før det bryter ut. Det vil si, at selv om barnet som spyr er hjemme, smitter barnets søsken andre barn, og voksne smitter på arbeidsplassen. Derfor burde egentlig hele familien holde seg hjemme, og ja det er et voldsomt tiltak! Og derfor blir vi aldri kvitt omgangssyken.

    9. Dette innlegget fortjener alle foreldre å lese. Er så enig med deg. Her har vi slitet med influensa,febersyke barn og foreldre i flere dager,oppkast,diare og slapphet. Uken før vinterferie var 20 av 31 barn borte i klassen til min sønn. Det er sykt mange😱 vi har holdt gjengen her hjemme nå i 2 uker. Dritkjedelig vinterferie men nå har det seg slik at å bli frisk er viktigere enn alt annet. Har vært borti de som gir ungene medisiner før levering i håp om at de skal klare bhg dag og skoledag. Blir like sjokkert hver gang. Drar vi på jobb når vi er syke? Niks…48 timers regelen gjelder for oss alle.
      Og en ting til: jeg skjønner ikke at foreldre kan ha samvittighet til å levere før enn det regelen sier når de vet at barnet ikke er 100% friskt…

      Som en lærer sa til meg i går. Dem har ikke håndhilset på elevene i 3 trinn siden slutten av september i fjor fordi det har vært ekstremt mye sykdom…man kan lure på hvorfor det er mye sykdom..

      Som du sier…viruset kommer igjen og igjen og igjen..

      WORD Nina👏👏👏👏👏

    10. Godt skrevet og dette håper jeg mange leser! Så viktig både for egne barn og for andre sine (og ikke minst alle som ikke er barn)❤️ 24 t og 48 t bør holdes!!
      Og jeg syns spesielt at barna også trenger noen dager på å komme seg tilbake til sitt rette ess før de blir kastet ut i den hektiske hverdagen igjen..
      (Mamma og barnehageansatt)

    11. Gjelder selvfølgelig skole-elever også.
      Og større arbeidsplasser. Ikke minst innenfor helse- og eldreomsorg. Virus er virus, uansett hvor du jobber.

    12. Jeg er HELT enig, holder alltid barna hjemme til de er helt friske! Men det er greit å nevne at de reglene der ikke gjelder alle steder. Her jeg bor er det visstnok «Hold barnet hjemme til allmenntilstanden er bra» ved feber. Hadde en periode med eldste der det var omtrent en syklus med høy feber ca hver 3.-4.uke, og holdt da hjemme til 24t etter at feberen var borte uten febernedsettende. «Ville bare si ifra at hun blir hjemme i dag fordi hun hadde feber i går. Hun er helt fin i dag, null feber og strålende form, så kommer i bhg i morgen om ingenting endrer seg ila dagen» Ped.leder og styrer roste oss da for at vi holdt barna hjemme litt ekstra, for det er uten tvil det beste for barna, men at det ikke var et krav ved feber. Spurte flere som jobber i barnehager her som fortalte at det ikke er et krav, men en anbefaling. Oppkast og diaré derimot er de strenge på, men ikke akkurat feber. Jeg syntes det var vondt å høre, for det kan jo føre til at barn blir sendt i bhg før de egentlig er klare for det, og før de egentlig er friske, som gjør at de kan smitte andre barn som ikke tåler det like godt. Jeg tenker som så at feber i mange tilfeller er et tegn på at noe ikke er som det skal i kroppen, at den jobber med noe, og at man da i aller høyeste grad kan være smittsom. Synes det var litt vondt…

      Noe av grunnen til at jeg synes det var vondt, er at foreldre da føler at de ikke kan rettferdiggjøre å bruke en egenmelding ifm sykt barn, fordi arbeidsgiver da vet om dette. Som en mamma sa «jeg føler sjefen tenker jeg bruker sønnen min som en unnskyldning for å få en dag fri, for han er jo i strålende form den dagen jeg ringer inn, og sjefen har barn i samme bhg og vet at han strengt tatt kunne vært i bhg…» Flere kjenner på det samme ifm oppkast/diaré, at når regelen er sånn for feber så føler de litt på det samme for dette. Flere foreldre føler dessverre ikke de har et valg pga press fra sjefen… Jeg er av de som driter litt i hva sjefen skulle tenke, for jeg velger å være ærlig, og tenker det viktigste er at jeg har ren samvittighet, da kan sjefen min tenke hva hun vil. Dessverre vet jeg at dette langt ifra gjelder for alle…

    13. Er så enig! Opplevde i si tid at jeg står og prater med ei mor som hadde sin sønn i barnehagen la med min sønn. I løpet av samtalen så forteller denne moren at sønnen hadde vært hjemme dagen før da han hadde kastet opp, men det var bare en gang og han var i storform hele tiden etterpå – «så jeg sendte han i barnehagen i dag for jeg hadde ikke tid til å ha han hjemme. Jeg må jo få tatt julevasken» …. Hadde det vært i dag hadde jeg ringt barnehagen og bedt de sende hjem sønnen hennes. Vi fikk spysjuka den jula….Vi er alltid streng på dette med 48/24 også nå som vi bare har skolebarn.

    14. Fantastisk at du velger å skrive om dette! Det er så utrolig viktig. Jeg har 2 barn selv og jobber i barnehage på småbarnsavdeling. Jeg har møtt så mange foreldre som ikke følger disse reglene eller ikke forstår hvorfor vi har dem. Og det er alltid barna det går utover, uavhengig om det er dine egne eller andres barn. Må også innrømme at det er veldig frustrerende som barnehage ansatt og alltid være i fare for å bli smittet selv når foreldrene ikke holder ungene sine hjemme.
      Takk for at du er en av de som forstår❤️

    15. Bedre å bli så lenge det trengs, sniking fører bare kjipt med seg.
      På min jobb mener de at vi kan komme tilbake når vi er symptomfrie, fordi vi er bedre på hygienen. Dessverre er ikke alle voksne bedre på det enn andre, og det er som du sier; bakteriene og virusene er i kroppen enda, svakere men til stede. Så bli hjemme!!!

    16. Amen , her er jeg så sinnsykt nøye på at hun skal være110% før hun får dra i barnehagen. Om det blir mye fravær for meg på skolen, så kommer faktisk barnet mitt først. Å jeg vet av mange foreldre i barnehagen som ikke overholder 48 timers regelen å jeg blir så sint inni meg hver gang.

    17. Amen!!!! 🙏🏻🥵😤 Hilsen en fortvilt mamma som har vært syk sammen med barnet sitt av og på siden bhg start i høst 😖 #sliten

    18. Dette er faktisk et godt råd uansett alder. Opplevde at eldstemann ble syk hele tida da hun begynte på videregående, hun fikk alt om igjen og om igjen og lå strak hver eneste høst . Samtidig kom hun hjem og fortalte om andre som tydeligvis ikke lå like strak selv om de var syke, derfor kom de på skolen med både feber og omgangssyke, og nektet å gå hjem når lærern bad dem om det fordi de var redde for fraværsgrensen. Resultatet ble selvfølgelig at de som tålte dårligere å være syk fikk et enormt høyt fravær.

    19. Der har du jo svaret på ditt eget spørsmål. Vi har ikke uendelig med sykt barn dager i Norge dessverre. Muligens der det ligger hos noen. Og mange av oss må bruke avspasering/ferie på planleggingsdager++ Har man i tilegg ørebarn og/eller andre problemer som spiser av sykt barn dagene kan det bli vanskelig. Er enig i at de bør være hjemme 48t etter omgangssyke. Men 24t etter feber har ikke vår barnehage som regel. Allmenntilstand går vi for.

    20. Bra å sette lys på dette! Må også si jeg blir provosert av at regelen ikke overholdes fordi omgangssyke kan faktisk være veldig alvorlig for noen som allerede har andre sykdommer. Det kan få alvorlige konsekvenser mht medisiner m.m. Så blir forbanna av at enkelte ikke tenker på barnets beste, og andres.

    21. Nå blir jeg kanskje upopulær, men etter å ha jobbet i 20 år i barnehage har jeg mer enn en gang tenkt «hvorfor fikk du barn da, når det er så fælt å være sammen med de»? Kjedelig å være hjemme med et sykt barn, og værste når det egentlig er friskt, SKJERP DERE! Det er barna deres, det kjæreste og mest dyrebare dere har, nyt det, vær takknemlig for det at dere har krav på å få være hjemme med de, og får lønn! Tenk så fælt, å måtte være hjemme med barnet sitt når det egentlig er så friskt at det burde kunne gå i barnehagen…. Og de som drar dårlig samvittighet for jobb kortet; hva er viktigst? Er dere virkelig så uunnværlige?
      De er små så veldig kort del av livet

    22. Jepp! Det gjelder skole også. Jeg er lærer og har ringt foreldre og bedt dem hente barna igjen når jeg får fortalt historier om oppkast dagen før. Og tro meg! Oppkast og tannfelling er utrolig spennende å fortelle om, så vi FÅR høre det 😉

    23. Føler at noen foreldrene har ikke så mye valg.. jobber selv vi bhg og snakket med en del. Noen risikerer jobben osv. Noen har barn som er gjerne mer utsatt på sykdommene enn de andre. Foreldrene sliter for at de MÅ på jobb mens ungen er syk..

    24. Mange gode poeng du tar frem her, og ett hjertesukk for både foreldre og oss barnehageansatte 👏 Nå mer som kanskje burde belyses e det at barnehagepersonell ikke e immun mot alt av virus og bakteria som florere på jobb. En konsekvens av å levere barnet for tidlig e ikke bare at sykdommen aldri stoppe, men at personalet også kan bli fraværanes.. Å kem ska da være på jobb å ta i mot ongan? 😔

    25. Fantastisk skrevet! Dette er jeg sikker på at alle vi som jobber i barnehage tenker minst en gang til uka… Jeg syns det er trist at så mange foreldre setter jobb og karriere foran barna.

    26. https://www.fhi.no/sv/barnehage/nar-ma-barnet-vare-hjemme-fra-barne/

      Så er det jo greit å forholde seg til Folkehelseinstituttets anbefalinger også. 48 timer ved oppkast og diaré, klart ja! Men feber.. det er allmentilstand som gjelder.. Noen barn får forhøyet temperatur lett.. ikke alle har mulighet til å være hjemme med friskt barn fordi barnet hadde en forhøyet temperatur på et tidspunkt dagen i forveien… igjen… allmentilstand… feber i seg selv er ikke smittsomt

    27. AMEN! 🙏🏼 Jobber i barnehage selv, og det er så alt for mange som sender barna i barnehagen lenge før de egentlig er klare. Kan ikke fatte og begripe at man ikke vil ha barna sine hjemme når de ikke er i form…

    28. Ja, viktig poeng at regelen ikke bare gjelder for barn, men alle, også voksne! Og her tror jeg mange synder.. hvem har vel ikke vært der at de føler seg syk og elendig, er sørpe forkjøla, full av feber og kraftig hodepine, men tyr til Paracet istedet for å holde seg hjemme til man er frisk? Jeg kan være den første til å rekke opp hånda. Samvittigheten går foran fornuften, er jeg borte fra jobb er jeg redd det går ut over andre.. men realiteten er jo den at man kan smitte mange på sin vei fordi man selv ikke tar hensyn til seg selv.

      Og jeg jobber i barnehage, og er vel kjent med disse utfordringene. Syke unger har ingenting i barnehagen å gjøre, de har det mye bedre hjemme, i de aller fleste tilfeller. Vil man sitt barns, og fellesskapets beste, så for all del; vær hjemme og bli frisk!

    29. Amen!🙏 er hjemme værende fra jobb akkurat nå med barn som har omgangssyke . Varslet sjæfen at æ garanter ikke kom på jobb pga omgangssyke . Så no e vi dær at vi vente den av i de 48 timan🤢🥴 men tenker helt ærlig ikke det samme når æ sjøl e syk, da har man en tendens til å presse på😬

    30. Takk for flott innlegge! Jeg jobber selv i barnehage og setter stor pris på at det finnes foreldre der ute som forstår! Når det gjelder 24 timer og feber, så er det kun en anbefaling, ikke en regel som må følges.. Dessverre. Vi kan anbefale at barnet har en hviledag men ikke si at de må. Så veldig mange barn som er febersyke en dag, kommer neste dag. Det er helt uforståelig for meg at foreldre ikke tar hensyn til barna sine og deres allmentilstand. Man må også huske på at det er annerledes å være syk hjemme enn i barnehagen, hjemme får barnet ro.

    31. Her gjelder ikke de reglene på skolen. Bare barnehagen. Men du sender jo ikke et barn på skolen som er sykt. Ihvertfall ikke jeg.

    32. Vi har alltid barn hjemme heller én dag for mye enn én dag for lite. Ser an netter og morgener, og har vi en magefølelse på at poden ikke er helt i slaget, så holder vi ham hjemme. Har nok av den enkle grunnen aldri blitt oppringt av bhg pga sykt barn som må hentes.. Tipper det er mange som synder her, og det folkens, det koster mye for hele samfunnet. Smittsomhet – flere syke barn – andre foreldre som må være hjemme – osv.. Skjønner ikke at det er så vanskelig å sette barna sine først, og dermed også ta hensyn til de andre i samme bhg/skole og deres foreldre samt alt personale som tar seg av barna.. Er jo ikke annet enn vinn vinn for alle parter!

    33. Ehh, så klart det gjelder på skolen også, dette er det helsemyndighetene som har kommet med. Så det gjelder ALLE og OVER ALT !!

    34. Kunne skrevet og gitt deg postive utallige linjer! Velger og gi deg ein kort men VELFORTJENT tilbakemelding! BRA SKREVET!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg