5 Fakta og 5 gode tips til ammingen

//annonse

Jeg har selv vært så heldig å amme mine fem barn, og jeg sier heldig for det er ikke alle som klarer eller kan å amme.
4 av 5 amminger hos meg har vært trøblete.

Vi snakker blod og åpne sår, blemmer, tette melkeganger og betennelser.
Amming som jeg lenge innbilte meg var det mest naturlige og enkleste man kunne gjøre som mor, innså jeg at  igrunnen var  ganske komplisert. Jeg søkte hjelp og når det hele hadde roet seg søkte jeg også informasjon og inspirasjon.

Melkekoma

Hva kan man gjøre for å for å forberede seg godt til amming, også som førstegangsmamma?
For all del, jeg sier ikke at alle sliter lite mye som meg, heldigvis. Men dessverre er det mange som opplever utfordringer av ulik grad når det gjelder ammingen.
Alle vet vi at morsmelk er bra for barnet, og det finnes mange helsefordeler for mor også med å amme.
 
Men visste du at:

  • Ammede mødre har redusert risiko for å utvikle diabetes 2?
  • Amming gjør ofte at mensen kommer senere (HURRAY) meeen obs obs på å bruke det som et prevensjonsmiddel.
  • Brystet analyserer spyttet til barnet og tilpasser melken etter behov, er f.eks barnet sykt, produseres det antistoffer i melken.
  • Et bryst kan aldri bli HELT tomt, det er konstant produksjon.
  • Amming kan hjelpe deg å forbrenne opptil 500 kcal pr dag. Det er det samme som en gåtur på 11 km.

Dette er jo noen få av de mange motivasjonspunktene man kan ta med seg for å få ammingen til. De aller fleste ønsker jo å amme.
Motivasjon hjelper, uten tvil. I tillegg er det lurt å ha noen gode hjelpemidler på lur.
Dette er ikke ting man MÅ ha for å klare ammingen, men jeg snakker av erfaring når jeg sier at flere av de kan være kjekke å ha i hus. Jeg har prøvd ulike duppedingser og utstyr. Flere har blitt stående på hylla, men noen har reddet hele situasjonen.
Hjulpet sårene å hele, lettet på trykket og ikke minst gjort ammingen mer behagelig.
Hva anbefaler jeg å ha klart?
I samarbeid med Medela vil jeg anbefale disse 5:
Nødhjelp til såre brystvorter.
Hydrogel pads, åh halleluja for disse altså. I løpet av få timer merket jeg bedring første gangen jeg brukte de. Etter å ha bitt meg selv i tunga og latt tårene strømme mens jeg ammet googlet jeg desperat etter noe som kunne hjelpe og det raskt. Jeg hadde prøvd både lufttørking og kontrollert at taket var godt fra babyen sin side, men sårene ble ikke bedre.
Et døgn senere var de nesten borte, jeg fortsatte å behandle med purelan som inneholder lanolin, som også er praktisk siden barnet kan amme selv om salven er på, i begynnelsen vet man jo aldri når neste amming er.

God støtte.
Brystene forandrer seg både i svangerskap og under amming. God støtte er viktig.
Ammebhen ifra Medela, er sømløs og elastisk. strech-stoffet gjør at den tilpasser seg bryster i forandring. At den ikke strammer og er uten spiler forebygger også tette melkeganger.

Sov i ro.
Denne <3 Denne har jeg sendt noen takketanker til flere ganger. Ammebh med enkel tilgang er FANTASTISK om natten, iallefall om du er så uheldig som meg og lekker litt i løpet av natten.
Ingen knapper som må hektes på etter amming, nei denne holder ammeinnlegg på plass og gir enkel tilgang når mini er sulten i nattemørket.  For meg med litt større bryster gir den for lite støtte til å bruke på dagen, men HELT perfekt om natten.

Pump it.
I denne siste ammingen har jeg nesten ikke hatt behov for pumpe, men de fire andre kunne jeg ikke vært for uten.
Brystnekt, brystspreng, vonde vorter eller bare rett og slett noen timer ut av huset og vips, har du behov for en brystpumpe.
Det finnes også de som ikke ammer, men som pumper for å gi barnet litt morsmelk til tross.
Det finnes ulike brystpumper, både manuelle og elektriske. Dersom du tror du skal pumpe mye vil jeg virkelig anbefale deg en elektrisk og aller helst en dobbel. Mere effektivt!

Kjekt å ha:
Så er det disse små tingene, noen flasker, ammeinnlegg, steriliseringsmuligheter.
Et starterkit fra Medela kan anbefales. her har du 12 ammeinnlegg så du kan teste de (hvilke ammeinnlegg du foretrekker er veldig individuelt. ) To eksemplarer av deres unike flaske Calma som har en flasketut uansett alder. Denne justerer melkestrøm ettersom barnet suger. Desinfiseringspose til mikrobølgeovn og noen poser til oppbevaring av morsmelk.
En aldri så liten godtepose som kan være veldig kjekk å ha i hus,

 
Uansett, om målet og ønsket ditt er å amme, vil jeg anbefale deg å lese, forberede deg godt og kanskje ha noen nødhjelpsprodukter i hus, men det aller viktigste du kan anskaffe deg er kunnskap. Og ikke være redd for å spørre om du synes ting er utfordrende. Sykehuset du fødte på, jordmor du gikk til i svangerskapet, helsesøster eller en ammehjelper.
Og sist men IKKE minst.
Mamming er viktigere enn amming.
Husk det.
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg