5 gode matpakketips

//Samarbeid med Strømstad Mat

Vi er så vidt inn i september og matpakke-leia har inntatt huset.

Symptomene er klare og ikke til å feil av.
Matbokser som kommer hjem nesten like fulle som når de dro.
Maten så vidt pirket borti.

De er lei det samme gamle.

Her må noe gjøres.
MEN jeg har lovet meg selv, å ikke ta helt av. Selvfølgelig er det viktig at barna får i seg mat når de er på skole og barnehage, men jeg har ikke tid til å lage vannmelonstjerner og ostemarihøner hver eneste dag til tre barn.

m-mm not happening.
m-mm not happening her altså…

Men variasjon i matboksen kan gjøres på så mange enkle måter.
Og sammen med Strømstad Mat tenkte jeg rett og slett jeg skulle dele 5 enkle tips.

Men la meg først forklare hvorfor akkurat Strømstad Mat, jeg har jo skrevet om denne butikken flere ganger, men det jeg ikke har sagt, er at den er en PERFEKT matpakke-butikk.

Masse nytt, spennende og en god variasjon til matboksen.
De har jo det samme som i Norge, men i nye merker, varianter og smaker, og er det noe de kan i Strømstad Mat så er det økologisk mat, perfekt, ren og trygg mat i matboksen med andre ord.
28

Det er jo ikke bare barna som får matboks-leia også, jeg må innrømme jeg blir mektig lei selv å lage den samme greia hver eneste dag. Men etter jeg laget meg et “matpakkeskap”, fylte det med spennende variasjoner gjorde det matpakkejobben straks litt mer spennende.

Så hva gjør jeg, for å variere matboksene på en enkel måte.

Her har du 5 gode matpakketips:

  1. Bak selv.
    Ok, så er dette kanskje ikke det enkleste tipset, men tro meg det kan gjøre underverker.
    Med hjemmelaget bakst vet du akkurat hvor grovt og hva brødet inneholder, og for variasjon kan du variere mellom rundstykker, brød eller polarbrød feks. Hos Strømstad Mat finner du et bredt sortiment med mel i alle mulig varianter og flere av de økologiske.
    103
  2. Middagsrester?
    Når vi koker pasta koker jeg nesten alltid litt ekstra, kald fullkornspasta, litt god skinke og grønnsaker utgjør en god lunsj med et godt stykke brød ved siden av.
  3. Smoothie.
    Smoothie er alltid en hit og metter godt.
    Med refyllbare smoothieposer blir det også økonomisk, ikke bare får du brukt opp godt modent frukt og grønt men du får også holdt matboksen kald og god (fryser du smoothien er den drikkeklar til lunsj og gjort jobben sin som kjøle element i mellomtiden. Bruker du økologisk frukt så får du det beste av det beste, og hos Strømstad Mat bugner det av økologisk grønt. Husk at du fint kan tilsette litt havregryn eller lignende for at smoothien skal mette mer.
    13
  4. Litt attått.
    Det er ikke så mye som skal til for å gjøre matboksen til en fest. En klase druer, en liten pose tørket frukt, noen salte kjeks, nøtter, eplebåter, minigulerøtter eller en liten neve frokostblanding feks.
    Om ikke hver dag, så er det fint å gjøre de dagene de trenger litt ekstra (utedager feks) eller bare for en ekstra liten overraskelse.
  5. Involver barna.
    Dette er kanskje mitt beste tips, ikke bare er du temmelig sikker på at du putter oppi noe de liker, men den beste bonusen er at du får noen nye ideer. Du vet, to hoder tenker bedre enn ett.. men pass på, jo flere kokker jo mere søl 😉
    74

Og tilslutt, ikke stress, ikke føl press. Det viktigste er ikke å ha en fargerik, formfull, leken matboks, det viktigste er god, sunn og næringsrik mat som barna liker OG spiser.

Men vær beredt, matpakkeleia kommer før du aner. Jeg anbefaler virkelig å oppsøke en ny butikk, og da spesielt Strømstad Mat om du har mulighet. Det lønner seg å storhandle, det er vi alle enige i, i tillegg kan denne butikken by på inspirasjon og masse nye deilige produkter.

Hva er ditt beste matpakketips!
Del ditt beste tips i kommentarfeltet og du er med i trekningen av et gavekort verdi 500 kr på Strømstad Mat!

11 kommentarer
    1. Omelett i muffinsform. Visp sammen egg og valgfritt tilbehør grønsaker,skinke/kylling/,fetaost,mais osv osv. Mulighetene er uendelige. Fordel i muffinsformer/muffinsbrett,strø på litt ost og putt i ovnen i 5-10 min og voila! Du har herlige eggmuffins.

      Lapper med havregryn og kokkosmelk. Bland sammen havregryn,kokkosmelk og 2-3 egg. Stek i panne og putt i matpakken. Kan også fryses, de tiner til lunsj.

      Matvaffler. Grovt mel,spinat (kjøp frossene og ta opp en neve fra fryseren, tin i noen minutter) egg og melk. (Her kan man variere i det uendelige, bruk fx andre urter,grønsaker,kylling,kjøtt osv) stek i vaffeljern og frys ? (kjempe godt med philadelfia eller brunost!) Artig med grønne vaffler!!

      Alle disse går fort å lage, og du får mye mat du kan fryse 🙂

    2. Har også laget en variant av matvaffelen med kanel og appelsin, istedenfor spinat! kjempe gode! Lukter skikkelig jul i hele huset 😉

    3. Mitt beste tips er å lage den kvelden før. Så slipper du å sletre noen enkle brødskiver. Da blir både mer variasjon og enklere for mor og far??

    4. Mitt beste tips er å sende med litt godt som en halv vaffel, innimellom. Og la vesla få lov til å lage matpakken selv. Men når vi er skikkelig lei brød/rundstykker /polarbrød eller baguetter så kliner vi til med pannekaker! Bytter bare ut litt av melet med litt grovere mel og slenger oppi en neve med havregryn! Og så putter vi pålegg på. Favoritten til vesla er faktisk smør og kanel 😉

    5. Grove vafler laget på havregryn, med masse deilig pålegg som ost , skinke, agurk og paprika . Eller wraps fylt med pålegg. Frukt, nøtter, smoothie , omelett, fiskepinner, crabsticks .Viktig at barna får være med å velge litt av det som skal i matpakken, da spiser de litt, er min erfaring ?

    6. Tips når du oppdager at brødet har blitt tørr: arme riddere i matpakka! Bare bland et egg og litt melk, vend brødskivene i blandingen ig stek med smør i panna.

    7. Baker en stor porsjon pizzahorn (annet fyll kan også brukes) som jeg fryser ned og tar opp å putter i matpakken innimellom? Bruker å være populært?

    8. Wraps(tortilla lefse)med salat, kyllingpålegg og ost til de minstr, delt opp i små tapas biter eller større, alt itte smak og behag ? Faller godt ismak hos lillemor i huset. Pappen får wraps med salami og ruccolasalat , favoritt matpakken . Knaskegulrøtter, oppskjært kålrot eller lignende på siden, alt etter hva som Er i kjøleskapet. Lages dagen før så en slepper stress om morgenen

    9. La barna smøre selv. Da klager de ikke over innholdet i matpakken.
      Sunne vafler eller pannekaker fra middagen dagen før.

    10. En liten boks med bringebær/jordbær blandet med vaniljekesam er poppis her i huset. I tillegg til brød/lapper/grove vafler el pannekaker. Viktig å variere synes jeg ?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg