5 gode spørsmål til skolebarnet

Det var kanskje det jeg synes var den største overgangen når vi fikk skolebarn i hus.

Det å ha svært lite kontakt med de voksne som er med barnet mitt hele dagen.
Det var ingen som møtte meg ved porten og fortalte små gode historier om hva frøkena hadde gjort iløpet av dagen.

Vi hadde ei frøken som var glad i å snakke.
men rapporteringen fra en dag til en sjuåring, vel…. den kan vel knapt kalles rapport.
Samme erfaring fikk vi også ved skolebarn nr 2 og med nr 3.

Har du hatt en fin dag vennen?
Svarer var og er kort og enkelt.
Ja (heldigvis)

 

Hva har du gjort da?
-Vet ikke..

Jeg husker jeg lenge kjente veldig på savnet av å vite hva frøkena egentlig hadde gjort.
Jeg visste jo at hun hadde gjort noe, og at hun selv visste svært godt hva hun hadde gjort.

Jeg kunne jo ikke ringe læreren hver dag heller, såpass selvinnsikt hadde jeg 😉

 

Men for å få svarene man er ute etter, må man spørre de riktige spørsmålene.
Det tok sin tid, men etter mye om og men fant jeg

5 gode spørsmål skolebarnet

Kanskje ikke alle spørsmål passer dere, men kanskje noen?

 

1. Hva lærte du i dag?
Dette har blitt et favorittspørsmål her i huset, så populært at vi også må spørre de to minste barnehagetrollene våre også.
De har jo selvsagt lært noe også. Å spørre hva de har lært setter og fokus på kanskje det viktigste og største med skolen?

Og ofte, lærer vi jo noe nytt også.

2. Hvem lekte du med i dag?
Dette er kanskje det viktigste spørsmålet. Dette gir deg en god pekepinn på om barnet har lekt med noen, og om det er faste barn eller om det varierer hvem han/hun leker med.
Det er ikke alltid lett å vite hvem faktisk Petter, Ida eller Ingrid er, men navnene kan du huske og det kan være kjekt.

3. Har du hatt en morodag eller kjedeligdag?
Har du hatt en fin dag funker dårlig, svaret ble standar. Ja.
Men å spørre spesifikt om dagen har vært bra eller dårlig, gav meg derimot et mer spesifikt svar.
Og her er det naturlig å komme med oppfølgingspørsmål også.

4. Hva synes du var kjedelig/vanskelig/dumt i dag?
Rart spørsmål kanskje? Sette fokus på det negative? Men som foreldre er det viktig å vite hva barnet mitt synes er utfordrende på skolen. Min tanke er at jeg får jeg oversikt over dette kan jeg og hjelpe barnet mitt der.

5. Hvem har du ledd med i dag?
Spesielt om dagen har vært kjedelig er dette et godt spørsmål å komme med.
Ofte er det avslutning av dagen som sitter ekstra godt i, har den vært dårlig så glemmer de gjerne hvor moro de hadde det på starten av dagen.

 

 

Ønsker dere lykke til, å ha skolebarn er en ny og spennende utfordring.

2 kommentarer
    1. Noe jeg begynte med var å noen ganger spørre om eksempelvis “alle i 1B hadde hatt det greit i dag?” – “Går det fint med den og den?” Kanskje litt nysgjerrig variant, men da kommer eget barn ofte på noe som har hendt seg selv og historiene kommer (senter i eget univers, vet du).

    2. Dette er virkelig noe jeg har tenkt ofte på🤩
      Hjertelig takk for at du tok opp dette temaet.

      Klem fra meg

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg