5 gode tips til barnehagestart og skolestart.

//Inneholder annonselenker til Cubus

Vi er i siste innspurt folkens.
Hverdagen lusker rundt dørkarmen og jeg må innrømme at det er en fryd å kjenne på.
Juli måned i 2018 har så absolutt ikke vært preget av ferie for vår del. Jeg tror faktisk jeg aldri har jobbet så mye som akkurat denne mnd.
Men barna har hatt fri, falt ut av rutiner og rytme og vi er i full sving med å etablere de igjen.
I år blir alt nytt for oss, vi går fra 2 til 3 skolebarn og helt ny skole ikke minst og Oda som har vært hjemme med oss til nå, skal (endelig?) få begynne i barnehagen sammen med Jonatan som er en dreven barnehagegutt men som pga flyttingen må bytte.
Det begynner å bli litt kriblinger både her og der.
Denne uken starter barnehagetilvenning, og innen den er over må vi gjøre oss klare til skolestart også.
Det er jo ikke rart både liten og stor er spente.
Skolesekken er kjøpt inn og nye skoleklær fra Cubus er klare.

Jeg må innrømme at jeg gleder meg til hverdagen, den er den jeg liker best, selv om avbrekk er deilig selvfølgelig.
Men sommerferien, den kan altså være unektelig lang altså.
Men hvordan få hverdagen til å gå rundt da med barnehage og eller skolebarn.
Mange spør oss om råd, vi er kanskje å annse som drevne i faget?
Min erfaring er at man stadig lærer seg noen tips og triks, men 5 gode tips til både barnehage og skolestart skal jeg kunne gi.
La oss begynner med.

5 gode tips til barnehagestart.

1. En god start på dagen
Sett deg inn i barnehagens rytme og planlegg morningen deretter.
Om det er rom for frokost i barnehagen er det ofte en god start for barnet å få spise en matbit i barnehagen før leken begynner.
Andre barn foretrekker en rolig start hjemme, men da er det viktig å vite når ting starter i barnehagen så man kommer i god tid.
Det er hverken gøy for de andre barna eller barnet ditt om alle må vente på dere.
2. Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig..
Klær. Du har sikkert hørt utrykket før og min erfaring er at dette stemmer. Både for liten og stor.
men aller mest kanskje de minste små. Klærne i barnehagen er viktige, både ute og inne.
Gode, myke, bevegelige klær er like viktig inne som ute.
De er aktive alle plasser. Klær som tåler en støyt, som tåler å bli brukt og ikke minst vasket utallige ganger.
Barn i barnehagen blir møkkete, de trenger ofte mere skift enn når de er hjemme.
Akkurat nå er det 3 for 2 for alle barneklær fra minst til størst hos Cubus.
En gylden mulighet til å sanke både barnehage og skoletøy. Du finner  gode tips til barnehagetøy og ikke minst utvalget her

3. Søvn er viktig.
For de aller minste som fortsatt sover på dagen, innebærer det selvfølgelig at barnet også må sove i barnehagen.
Min anbefaling er å la barne få sove i vante omgivelser.
Om du går til innkjøp av en sovevogn i barnehagen, la barnet få sove en stund i denne hjemme også.
4. Lange dager.
Jeg skal IKKE gi et råd om at man skal unngå lange dager. For noen er dette rett og slett umulig å unngå pga reisevei og arbeidstid.
Og det går som regel helt fint, jeg lover.
Det jeg derimot kan gi et godt råd om, er å huske på at det er lange dager også for barna.
Og vet du hva som går hånd i hanske med lange dager i barnehage? Rolige ettermiddager.
Rist vekk dårlig samvittighet og tillatt dere selv å ha 3-4 ja kanskje til og med 5 rolige ettermidager i starten om det er mulig. Her skal det selvsagt også tilpasses barna, noen takler de travle dagene utmerket, andre får mer enn nok og synes at fredagen i barnehagen er like slitsom som du synes arbeidsdagen er.
En helt rolig ettermidag, med rolig tempo og påfyll, er så absolutt å anbefale både for liten og stor.

 
5. Ta den tiden barnet trenger.
Tilvenning har ofte en liten oppskrift for hver enkelt barnehage.
3 dager hvor barn, foreldre og barnehage skal jobbe sammen for å etablere en trygg og god barnehagestart.
Noen barn faller rett inn i rytme, barnegruppa og opplegget og stortrives.
Kanskje holder det i massevis med en dag sammen med mamma og eller pappa men så er det klar for å utforske på egen hånd.
Andre igjen, synes det er trist, skummelt eller veldig annerledes i en god stund, mye lengre enn tre dager og trenger kanskje enda lengre tid.
Man har krav på fri i forbindelse med tilvenning, men i begrenset dager.
Utover det må man bare ha god dialog med barnehage, gi urolige barn litt kortere dager om så mulig og betrygge barnet om at dette er både trygt og godt.

 
Men så sitter du kanskje med en tannløs liten kar eller jente med ny skolesekk og nykvesset gråblyant. Klar som bare det til å begynne på skolen.
Det blir en helt ny hverdag, det er du nok klar over. Skole forventer noe annet av barna, og foreldrene i grunnen.
Er du spent? Skjønner deg godt. Jeg skal i gang med min 3. skolestart.
og her er mine

5 gode råd til skolestart

 
1 . Uten mat og drikke duger eleven ikke.
Noen er vant med å måtte smøre matpakke, andre har flaks og slipper å smøre for barnehagebarna.
men når det kommer til skole er det svært svært svært sjelden man slipper unna.
En god matboks med god plass, flere rom til litt variasjon og en drikkeflaske er en god investering til skolebarnet.
2. Ikke bare bak pulten.
Heldgvis er også elevene ute på flukt innimellom.
Noe som også krever at skolebarna har klær og utstyr “i orden”
Gå over garderoben, passer støvlene, hva med regntøy? Ull? og hva med resten av garderoben. Visste du at barna også skal ha med seg skiftetøy på skole?
Å handle første skoledag tøy er stas, men ikke glem resten av garderoben også. Før du aner det skal de på blåbærtur og regnskyene henger tungt.
Tilbudet hos Cubus med 3 for 2 gjelder ikke bare for basistøy og fine første skoledagtøy, men også ull, regntøy, allværsjakker og andre yttertøy.
Klær som tåler bruk og som ikke minst er ok å røre seg i. Klærne til skolestart finner du her.

3. Lag plass til lekser.
Dersom dette er familiens første skolebarn vil dette bli noe helt nytt og noe kanskje overraskende tidkrevende.
Mange gjør bommerten med å etablere en plass til skolebarnet hvor det ikke er plass til flere.
Å ha et sted hvor både liten og stor sitter godt er viktig, for lekser kan ta tid.
Med å lage plass til leksene mener jeg både fysisk og psykisk.
Lekser tar tid og krever tålmodighet både for liten og stor.
Gjør plass, både ved å ha et sted å gjøre de, men aller viktigst ha tid.
For å hjelpe barnet med å trives med skole og skolearbeid er det viktig å prioritere lekser.
4. Ha et godt system.
I begynnelsen av hvert skoleår ramler det mange lapper og beskjeder inn.
Mange aktiviteter som tilbys, foreldremøter og informasjon ifra klasseforstander.
Fotballtrening, kor, teater, håndball, kunstskole osv osv.
kanskje det er lurt å ta stilling til hvor mange aktiviteter det er rom til før alle lappene ramler inn.
Skole og kanskje SFO har andre tider, plutselig har dere en deadline på morningen også.
Sørg for å ha med hele familien på de nye tidene og den nye rytmen.
Her bruker vi en kalenderbok og en magnettavle på kjøleskapet hvor vi noterer ned alt som skal gjøres.

5. Det blir annerledes.
Siste råd er til deg som foreldre. Forbered deg på at det blir annerledes.
Jeg så selv kanskje lett på det å få skolebarn, med lave skuldre gikk jeg inn og frydet meg over at barnet gledet seg sånn.
Det er viktig for meg og oss og alltid framsnakke skole med barna til stede, for å hjelpe barna med en positiv holdning til skolen.
Men jeg merket fort at jeg følte jeg kastet barnet inn til ulvene.
Helt alene, ingen voksne å snakke med når barnet ble hentet. Ingen rapportering om dagen eller dovaner.
Hvor mye han eller hun hadde spist eller hvem hun hadde lekt med.

Å finne en måte å snakke godt med skolebarna er kanskje ikke så lett, men knekk den koden og jeg skal love deg at skolestarten blir litt enklere å takle.
Og sist men ikke minst.
GLED DERE!
Dette kommer til å gå så fint.

4 kommentarer
    1. Fantastisk, klokt og tankevekkende innlegg ❤️ Vi skulle hatt flere som deg!

    2. Hei!
      Jeg så på snappen din om bilsete (beltestoler), og lurer på hva slags lengde den passer til? Min er 110cm og veier 19kg, er det bilsete da innafor (hun er 5 år). Jeg syntes det er en jungel, og jeg har gått meg bort i virvaret av bilstoler. Før var det alltid mannen min som fikset slik, men nå er vi alene, og slike valg kan få meg til å ville legge meg ned å gråte. Det er så vanskelig, og jeg har virkelig ikke peiling. Takk på forhånd. LM

    3. Stolen er et godt valg. En trygg og god stol 🙂
      5 år er en fin alder å gå over til denne stolen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg