5 Gode tips til gode mobilbilder.

I mitt tidligere innlegg om mobilbilder og trygg lagring av disse, kunne jeg fortelle om at hele livet til barna mine er dokumentert på telefonen. De små øyeblikkene knipses med mobilen, og det er jo de det er flest av. Med dagens mobiler er oppløsning og kvalitet på bildene såpass bra at bildene kan fint printes ut og brukes til mye mer enn bare bakgrunnen på mobiltelefonen. Å ta gode bilder med mobilen er mulig i dag, og derfor er det desto viktere å ta godt vare på bildene. Min sky appen fra Telenor er et trygt og godt alternativ til nettopp dette. Alle Telenor privatkunder har dette inkludert i sitt abonnement.

min-sky_435x264_tcm52-230282

Her er mine 5 beste tips,
Vil forøvrig minne om at jeg IKKE er en fotograf, men en erfaren mammaratzi 😉

1. IKKE bruk zoom.
Og så var det kanskje ikke et tips om hva du kan gjøre, men en gylden regel på hva du absolutt ikke bør gjøre. Zoomen på mobilkamera gjør bildene uklare, uskarpe. Zoomen fungerer ikke som en kikkert, men den drar opp pixlene (sammen som du zoomer et bilde på en datamaskin) 2014-03-15 08.53.54

2. Hva tar du EGENTLIG bilde av?

Tenk godt over hva du ønsker å knipse bilde av og hold fokuset på nettopp det. Det er fort gjort å få med halve stua, når du egentlig skulle knips poden som satt å bygget klossetårn.

lekestund

(skal vi se, hva var det jeg egentlig tok bilde av her igjen?)

3. Frosk eller Fugl.

Ofte kan en ørliten endring i perspektiv gjøre underhverker. Siden mobilkamera ikke har noe form for regulering av  dybdeskarphet er dette ekstra viktig.

is

4. Gå mot lyset.
Vell, igrunnen bør du passe på å benyttet deg av lyset og få det inn i en vinkel som ikke kaster for mye skygger. Solen bak kan gjøre motivet uklart, solen foran kan gjøre at personene du tar bilde av står å myser. Mange mobilkamera har det slik at du kan tappe på det område du vil kamera skal ta lyset ifra. Tapper du der det er veldig lyst blir bildet mørkere og visa versa

5. App app og atter app.

Det finnes utrolig mange flotte fotoapper, mange er gratis, andre koster litt. De fleste finnes i dag både til Appleprodukter og android. Bare å søke inne på Play eller Applestore etter photo. Om jeg skal anbefale en er det

Adobe Photoshop Touch, koster ca 70 kr

 Har du et godt tips til en god fotoapp?
Trykk LIKE dersom du også tar mye bilder med mobilen.

//Skrevet i samarbeid med Telenor

 

3 kommentarer
    1. Pixlromatic er en fin app 🙂 Finnes iallefall til iPhone. Masse filter, rammer og annet man kan legge på bildene.

    2. For lagring i sky er min favoritt Onedrive. Føles tryggere å knytte seg til et større IT-firma sin løsning enn telefonoperatør sin løsning. Telenor, Netcom, Tele2 osv endrer jo vilkår og tjenestetilbud rett som det er. Andre alternativ er Dropbox eller Google Drive.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg