5 gode tips til skolestart

Skolestart, det kribler i magen nesten bare ved tanken.
Jeg husker første skoledag som den var i går.
Hvor usannsynlig stolt jeg var over de nye skoene med glitter på og ikke minst sekken på ryggen.

Som barn var skolen en skrekkblandet fryd. Noe spennende som lå å ventet etter en laaang sommerferie.
Jeg visste lite om hva som ventet meg der jeg stod som en pittteliten førsteklassing med sommerfugler i magen.

Det føltes grunn på akkurat samme vis når jeg stod der som stolt mamma.
Sommerfuglene i magen, og usedvanlig stolt av den tannløse førsteklassingen jeg hadde foran meg.

Men det er ingen tvil om at det er stor overgang fra barnehage til skole.
Husker jeg lenge følte at ingen passet på barnet jeg hadde sluppet løs.
Men forstod raskt at barnet både ble sett og følte seg trygg.

5 gode råd til skolestart

1 . Uten mat og drikke duger eleven ikke.
Noen er vant med å måtte smøre matpakke, andre har flaks og slipper å smøre for barnehagebarna.
men når det kommer til skole er det svært svært svært sjelden man slipper unna.
En god matboks med god plass, flere rom til litt variasjon og en drikkeflaske er en god investering til skolebarnet.
Min favoritt er uten tvil blafre sin treroms dersom man ønsker å lage en stor matboks.
Beckmann sine er også veldig fine med mulighet for å endre fra tre til et rom.



2. Ikke bare bak pulten.

Heldgvis er også elevene ute på flukt innimellom.
Noe som også krever at skolebarna har klær og utstyr “i orden”
Gå over garderoben hjemme før skolestart, passer støvlene, hva med regntøy? Ull? og hva med resten av garderoben. Visste du at barna også skal ha med seg skiftetøy på skole?  Å handle første skoledag tøy er stas, men ikke glem resten av garderoben også. Før du aner det skal de på blåbærtur og regnskyene henger tungt.

3. Lag plass til lekser.
Dersom dette er familiens første skolebarn vil dette bli noe helt nytt og noe kanskje overraskende tidkrevende.
Mange gjør bommerten med å etablere en plass til skolebarnet hvor det ikke er plass til flere.
Å ha et sted hvor både liten og stor sitter godt er viktig, for lekser kan ta tid.
Med å lage plass til leksene mener jeg både fysisk og psykisk.
Lekser tar tid og krever tålmodighet både for liten og stor.
Gjør plass, både ved å ha et sted å gjøre de, men aller viktigst ha tid.
For å hjelpe barnet med å trives med skole og skolearbeid er det viktig å prioritere lekser.

4. Ha et godt system.
I begynnelsen av hvert skoleår ramler det mange lapper og beskjeder inn.
Mange aktiviteter som tilbys, foreldremøter og informasjon ifra klasseforstander.
Fotballtrening, kor, teater, håndball, kunstskole osv osv.
kanskje det er lurt å ta stilling til hvor mange aktiviteter det er rom til før alle lappene ramler inn. Viktigst av alt snakk med barna om dette.  Skole og kanskje SFO har andre tider, plutselig har dere en deadline på morningen også.
Sørg for å ha med hele familien på de nye tidene og den nye rytmen.
Her bruker vi en kalenderbok og en magnettavle på kjøleskapet hvor vi noterer ned alt som skal gjøres.

5. Det blir annerledes.
Siste råd er til deg som foreldre. Forbered deg på at det blir annerledes.
Jeg så selv kanskje lett på det å få skolebarn, med lave skuldre gikk jeg inn og frydet meg over at barnet gledet seg sånn.
Det er viktig for meg og oss og alltid framsnakke skole med barna til stede, for å hjelpe barna med en positiv holdning til skolen.
Men jeg merket allerede på skolegården at jeg følte at jeg kastet ungen inn til ulvene.
Helt alene, ingen voksne å snakke med når barnet ble hentet. Ingen rapportering om dagen eller dovaner.
Hvor mye han eller hun hadde spist eller hvem hun hadde lekt med.

Å finne en måte å snakke godt med skolebarna er kanskje ikke så lett, men knekk den koden og jeg skal love deg at skolestarten blir litt enklere å takle. Spør spesifikke spørsmål. Hvem har du lekt med, Hva lærte du i dag? Følg med på timeplaner og sett deg inn i hverdagen til barna så godt du kan.

Og sist men ikke minst.
GLED DERE!
Dette kommer til å gå så fint.

 

Barnehagebarn? HER finner du 5 gode tips til barnehagebarna

2 kommentarer
    1. Heisann 🙂 artig å følge bloggen din 😀har du noen tips til hvor jeg kan få i magnettavle som ikke koster skjorta ?

      Hilsen 6 barns mamma😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg