5 måter jeg lader batteriene.

Jeg skal ikke legge skjul på at det krever sin kvinne og sin mann å være mamma til fire små, drive blogg og være gründer i tillegg.

Ja så skal vi ikke glemme at jeg har et hus som må holdes i sjakk, klesvask som må taes og middag som må lages hver eneste dag. Noen ganger kjenner jeg at det eneste jeg orker å si er, mamma er sliten, la meg være i fred.

Jeg bestemte meg, når jeg fikk vite at nr fire var på vei, at jeg måtte lage en plan for å opprettholde batteriene. Jeg kartla hva som må til for at jeg skal føle at jeg har hode over vann og litt ekstra energi når det trengs. Og endte opp med fem punkter.

La meg først si, at jeg har ikke alltid fulladet batterier, noen gang er det helt tomme, og da er disse punktene særdeles viktig å plukke med seg.

5 Måter jeg lader batteriene.
ladet-batteri

Jeg legger meg tidlig.
Dette punktet er så mye enklere å si enn å gjennomføre.
Kvelden er hellig for meg og spesielt etter en tappende dag. Det er når kvelden kommer jeg får begge henda fri, stillhet rundt ørene. Det er sååå deilig å krype opp i sofaen, ta laptoppen på fanget og surfe rundt uforstyrret. Men, det er ingen tvil at en av de beste lademåtene er å legge seg tidlig, nok søvn gjør en mer klar til kamp dagen derpå.

Jeg går meg en tur.
Ahhh frisk luft, tenk at noe så enkelt kan gjøre så store underverker.
Jeg er så heldig å bor på bygda og har skogen rett ved. En halvtime i skog og mark klarner hjernen og kvikker kroppen. Turen kan gjerne være både med og uten unger, men alltid uten mobiltelefon.

Black Forest in Germany. Orange Evening Sun shines through the golden foggy Woods. Magical Autumn Forrest. Colorful Fall Leaves. Romantic Background. Sunrays before Sunset

Egentid.
Det er ikke mye av det når man tilstadighet har minst 3 mennesker rundt seg til en hver tid, og hver av de nærmest fungere som energisugekopper. Men, både jeg og mannen er bevist på å gi hverandre små glipp av egentid. Og med egentid så mener jeg HELT alene tid. Og siden man er vant til så og si null, er det ikke mange minuttene som skal til før koppen fylles opp. En dusj midt på dagen på en søndag, noen ekstra minutter alene i sengen før frokost, lage middag helt alene mens de andre driver ute. Han gir meg disse pusterommene som gir meg den tiden jeg trenger for å puste litt med magen.

hg_alvensleben-woman-overhead-shower-royal2_730x411

Ikke bare mamma.
Så er det viktig å huske at man ikke er bare mamma, jeg trenger ikke være 100% på jobb hele tiden. Selvsagt er mammarollen en stilling du ikke kan fratre helt, men å redusere stillingen innimellom er ikke dumt. Ta imot eller sørg for å få litt avlastning, barnevakt. Litt rom for å være bare meg og være sammen med andre mennesker som ikke bruker bleie eller har dora som favoritt tvserie. Dra ut å danse, en konsert eller bare nyte en bedre middag i godt selskap uten tripptrappstoler

Portrait of happy friends dancing at party

Uten mat og drikke.

Siste punkt, er kanskje det aller aller viktigste. Gi kroppen det påfyll den trenger.
Når blodsukkeret begynner å svinge, svinger humør og energi også. Og det å være sur, det tapper energi og er man sur fordi man er tom.. ja da har man et dårlig utgangspunkt. Jeg spiser regelmessig og prøver å tenke fornuftig. Noen ganger fordi det er sunt og næringsrikt, andre ganger trenger jeg bare næring.

Og for de tidligste morningene eller de seigeste ettermiddagene unner jeg meg den ekstra koppen kaffe, og er dagen ekstra klissete og seige har jeg ofte en boks battery i kjøleskapet (mannen foretrekker denne). Et tips er den nye varianten som er helt sukkerfri. Den blir rett og slett som en ekstra kraftig kopp med kaffe, bare med ekstra futt og friskere smak.
battery4

 

Hvordan lader du batteriene?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg