5 økonomiske tips til barnebursdagen

//annonse

Med seks små og to store i hus sier det seg selv at det blir en del bursdager under dette taket.
Når jeg i tillegg kan informere deg om at ingen av barna er født i samme måned, ja da sier det sitt.
Vi er nok ikke de ivrigste til å arrangere barnebursdager til flokken, vi feirer alle selvsagt men å invitere alle barna i barnehagen er på mange måter ikke noe vi higer etter. Og den aller største årsaken er at det koster å ha bursdag, såpass ærlig skal jeg være.
Vi har som regel her at den første barnebursdagen skjer i første klasse, og da er det bursdag med stor B.
Men selv om du kanskje får huset fult av sultne småtroll, betyr det ikke at barnebursdagen trenger å gjøre et kjempe jafs av budsjettet.
Da SpareBank 1 spurte om jeg ikke kunne skrive et innlegg om økonomiske tips til barnebursdag var jeg ikke sen med å si ja,
for det er faktisk er det mulig å gjennomføre en barnebursdag til en fornuftig penge.
1.Lag invitasjonen selv.
Ikke bare sparer du penger, men du får også sneket inn litt kvalitetstid med bursdagsbarnet.
Man trenger ikke stort mer enn noen ark fra maleblokken, saks og tusj og du har det du trenger.
Kanskje en gylden innledning til å kartlegge hva slags feiring bursdagsbarnet egentlig ønsker seg.
Og du, send ut invitasjonen i god tid 😉

(Is invitasjonene finner du HER)
2.Ha bursdag i bakhodet hele tiden.
Med det mener jeg at når du vet det nærmer seg bursdag, som for meg er hele tiden. Så ha bursdagen litt i bakhodet, plutselig har rema tilbud på seigmenn, kiwi tilbud på toro posekake eller kanskje Nille har tilbud på ballonger.

3.Gjenbruk.
Jeg har en egen eske i et kjøkkenskap som er full av bursdagsstæsj, ting og tank jeg har kjøpt eller fått gjennom årene som fint kan brukes igjen. Som feks bordpynt eller andre morosaker. En annen fin måte å bruke gjenbruk og spare penger på bursdag er å bruke av ting man har i huset.
Et eks, man kan fint pynte bursdagsbordet med duplo og lekebiler feks. Eller slik som bildet viser, med hamaoerlefigurer.

Og hvite papptallerkener i store pakker koster en slikk og ingenting og holder i mange bursdager.
De kan dekoreres i det utallige, kanskje gjestene skal få gjøre det selv?

4.Husk det er små mager.
Det tok meg mange mange mange barnebursdager (dessverre) før jeg innså at disse små magene spiser jo egentlig ikke så mye.
Selv om det står både boller, kaker og gele og frister, kanskje det rett og slett blir for mye.
Husk at bursdagen gjerne bare varer 2,5-3 timer og det er begrenset hvor mye barna orker å spise løpet av denne tiden. Gjerne er det to runder med servering også. Min konklusjon er at det enkle er ofte det beste.
også mitt aller aller beste tips:
5. Slå dere sammen.
Ikke bare sparer du penger men også tid, i tillegg gjør du alle andre foreldre en ørliten tjeneste, for ved å slå seg sammen blir det også færre bursdager totalt.
Det er mange fordeler med felles bursdag, det er også en gylden mulighet for deg som foreldre til å bli litt bedre kjent med foreldrene til barna i klassen.
Slå dere gjerne sammen, 2-3 stk. Og er dere flinke å tenker på punktene over samtidig ja da kan det bli en riktig så økonomisk bursdag.

 
Og du, det går fint 🙂 så lenge barna får være sammen. Kose seg og ha det gøy blir dette en bra bursdag!
 
For flere gode tips til hverdagsøkonomien, sjekk SpareBank 1 sine nettsider.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg