5 sunne matpakketips for travle morgener

//annonse

 
Jeg har lengtet etter hverdagen, sånn på ordentlig.
Det er noe med å ha rutiner og velkjente aktiviteter rundt neste sving når man har 6 små vanedyr i hus.
Likevel kommer den å slår meg ganske hardt i trynet når den først er her.
Jeg har en tendens til å glemme hvor travelt det egentlig er.
Og med mye som skjer, både morning og kveld, gjelder det å henge med i svingene og ikke minst blodsukkeret oppe.
Lange dager med masse innhold og mye å lære gjør spesielt matpakken viktig.
Vi hadde i fjor et prøveprosjekt med at skolebarna selv skulle smøre mat, og smøre gikk fint det.
De både smurte og spiste maten.
MEN, når matpakkene inneholder to skiver med smør og syltetøy hver eneste dag i 14 dager, da er det på tide at mor griper inn.
Her i huset smøres det 5 matpakker, 2 barnehagebarn som får frokost og 3 skolebarn har med seg lunsj.
Jeg har lenge smurt matpakken på morgenen.
men har innsett at å ta seg tid til å lage de på kvelden, gjør både matpakkene bedre og morgenen hyggeligere.
Selv om jeg hadde tenkt å fokusere tipsene mine på innhold må første tips likevel bli:

  1. Lag matpakken kvelden før.
    Det er flere årsaker til å skulle gjøre dette. Jeg var selv en som smørte matpakkene samme morning og innbilte meg at maten smakte bedre av den grunn.
    Men sannheten er (i følge forskning 😅) at de faktisk holder seg bedre om de får satt seg i kjøleskapet et døgn og blir lagt i sekken kjølig.
    Det sparer deg også for masse tid, i en ellers så stressa morgen. Jeg har faktisk fått tid til kaffe etter jeg snudde om på det hele.
    Og ikke minst, med bedre tid har man også mulighet til å planlegge litt, for det er faktisk slik, i likhet med feks middag.
    At om du ønsker den skal bli sammensatt og sunn, så må du i forkant ha tenkt litt og ha litt ymse i skap og kjøleskap.
  2. Superenkle matmuffins med bær.
    Du trenger:
    toro grove scones
    1 banan
    1 dl naturell eller vanilje yoghurt
    2 dl vann
    100 gram frosne bær.Slik gjør du:
    Sett på ovnen på 225 grader, bland sammen yoghurt og banan, tilsett posens innhold og spe på med vann til en jevn og fin røre.
    Vend tilslutt inn bærene, fyll i muffinsformer og stek på midterste rille i 15-20 min til de er blitt gyldne.Supre å fryse ned, ta opp dypfryst, putt den rett i matboksen og den er tint til det er lunsj.
  3. Grove vafler med gulrot.
    Mmmmmmm finnes det noe bedre enn lukten av ferske vafler?
    Og disse er i tillegg sunne, og veldig veldig gode. Og det beste av alt er at man kan lage røra i forveien og bruke litt og litt.Du trenger:
    3 dl lettkokt havregryn
    3,5 dl hvetemel (kan også bruke grovere)
    2 ts bakepulver
    ½ ts salt
    2 ts vaniljesukker
    1,t ts kanel
    6 dl melk
    3 egg
    50 gr flytende smør
    3 middels store gulrøtter.
    Psst du kan også kjøre den lette varianten her med grove vafler fra toro, 4 dl vann og 2 dl gulrot.
    Stekes på middels varme og holder seg myke og gode i en lufttett boks.
    Man kan også steke opp, fryse ned og ta opp plater etterhvert som man trenger.
  4. Velg raske frukt og grønnsaker.
    Og hva i alle dager mener jeg med det?
    la meg forklare. I matpakken kan man egentlig putte hva man vil. Men mye frukt og grønt krever litt tilberedning om jeg kan kalle det det.
    Altså, det slår aldri feil. Dersom jeg sender med et helt eple blir det ikke rørt, dersom jeg deler det opp blir det slukt.
    Så det jeg mener med raske frukt og grønnsaker er nettopp frukt og grønnsaker som ikke krever kutting, deling og skrelling for at mini skal ta en bit eller to.

    Som feks:
    cherry tomater
    blåbær
    minigulrøtter
    jordbær
    Bringebær
    Mini paprika
    Mini Agurk
    Sukkeretter
    Druer
    banan
    tørket frukt.
  5. Pastasalat.
    Dette er en stor hit hos oss, og SÅ enkelt, bare man har gjort jobben i forkant 😉
    Her er mitt stalltips å velge grønnsaker du vet barna liker. Ikke prøv på noe triks og fanteri her.
    La de få gleden og mestringen av å fullføre en salat med masse god næring (selv om de bare liker agurk og mais.Vår pleier å inneholde følgende:
    3 dl tørr pasta, kokt etter anvisning og raskt kjølt ned.
    1 pk bogskinke
    1 boks mais
    2/3 agurk
    1 søtpaprika
    100 gr ost i små terninger.
    hele cherrytomater (lett å plukke ut til de som ikke vil ha)Denne lager jeg i forkant, har den i luftett boks og bruker den enten som tilbehør eller hovedrett med feks en grov skive med smør til.

 
Vi har iallfall som mål å fylle matpakkene med mere frukt og grønt dette skoleåret, og er godt i gang.
for mer inspirasjon kan du også sjekke ut etplussfor.no, der finner du masse gode oppskrifter og herligheter.

1 kommentar
    1. Det er nesten overraskende hvor glade barna blir av en enkel pastasalat med det de liker, type agurk, tomat, skinkebiter og druer. Dette kan jo fint ligge fra dagen før, selv om det kan bli litt vått av agurken. Matpakka skulle jeg gjerne smurt dagen før, men siden jeg for barnas sin del har testet ut dette på meg selv også, og oppdaget at svett ost, størknet leverpostei og syltetøy som har forsvunnet inn i brødskiva ikke er noe appetittvekkende, så har jeg helt gått bort fra dette. Matpakke kvelden før er helt klart tidsbesparende, men jeg får så dårlig samvittighet når jeg vet hvor udelikat det er. Men, vafler og matpakkemuffins etc er jo fint å pakke dagen før da. Her prøver jeg meg også med smoothie innimellom, hvor jeg sniker inn egg og spinat og avocado. Dette vil de gjerne ha, og den kan lages dagen før så lenge den ristes! Men grenser for hvor ofte jeg orker lage det 😉 Skiva er nok den store vinneren her i denne travle heimen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg