5 ting som DESSVERRE har forandret seg etter jeg ble mamma

Mye forandrer seg når man blir foreldre, enten man vil eller ikke.
Det sier seg igrunnen selv, når det frie livet plutselig får en sjef på knappe 50 cm og eneste kommunikasjon er høye vræl. Både natt og dag.
men så går ting seg til, og man blir fortrolig med alt som blir nytt og annerledes enn det det var.
Vell, kanskje ikke alt.
Jeg skal være ærlig å si, til tross for at jeg elsker både barna og rollen de har gitt meg.
Så er det noen ting jeg lengter litt ekstra tilbake til.
Om ikke hele tiden, men innimellom kommer det..så absolutt en savn snikende..
Søvn.
La meg begynne på det absolutt viktigste. Den ene tingen jeg knapt ofret en tanke før, er nå noe jeg tenker på hele tiden til tider.
Før la jeg hode på puten når jeg var trøtt, og våknet når klokken jeg hadde stilt klang eller når lørdagen synes det var på tide å stå opp.
Nå? Vell la oss si såpass at den ikke akkurat er selvjustert.

Hobbyene.
Vel nå er kanskje ikke hobbyene blitt så annerledes, men tiden til å dyrke de er så og si borte.
Dermed også temmelig nedprioritert og flere av de er også borte.
Men fy søren som jeg savner dansen! Den er en av grunnene til at jeg gleder meg til mor i huset kan kjøre litt solo tid.
Puppene. Å kjære vene. Kan dere høre meg der nede!!??
Som jeg savner de spretne, kloremerkefrie puppene mine.
Vrenge bukselommer, strømpebukser med grus, kall de hva du vil.
De har uten tvil gjort nytten sin med å fore fem små i flere måneder men jammen har det satt sine preg også.
Jeg vet jeg vet, amming skal liksom ikke ha noe å si på disse puppene, og for all del noen har flaks og slipper unna.
Men en ting jeg vet er at de så ikke slik ut før jeg ble mamma.. så noe, noooe har skjedd etterpå.

Spontaniteten.
POFF! borte ble den på null komma tre sekunder etter fødsel. Plutselig måtte ting planlegges, ting måtte med og gjerne i riktig dose, mengde, størrelse osv.
Jeg som elsket å kaste meg på ting, ta u-sving og gripe muligheten har blitt en som synes en uplanlagt tur til butikken er spontant 😉
Interiøret.
Jeg skal ikke påstå at jeg  ikke bryr meg om hvordan det ser ut her, for all del jeg liker fortsatt å ha det fint rundt meg.
Men med fem barn, har jeg innsett at om jeg skal gjøre noe annet enn å vaske og rydde og si nei nei nei nei pass på pass på.
MÅ jeg rett og slett la det flyte litt. Og ikke minst unngå å ha det mest verdifulle stående fremme på bordet eller tilgjengelige hyller.
Det kommer en tid.. etterhvert.. kanskje.. hvor jeg kan begynne å pynte litt igjen.
 
Det er nok mer på listen som har forandret seg, som til tide og utide savner. Men det viktigste er. At det er helt greit. Absolutt helt greit.
Det er mye annet som har forandret seg også, heldigvis. Det er så mye som har forandret seg til det bedre etter jeg er blitt mamma. Både med meg og det jeg har rundt meg.
Men det, skal jeg skrive om en annen gang 😉
 
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg