6 gode råd til barnehagestart.

//annonselenker

Så er det altså klart for barnehagestart.
Mange små håpefulle vender tilbake til hverdagen i morgen og mange små soldater gjør seg klare for sine første dager av mange i barnehagen.

Er du i rute? Er sekken pakken og skiftetøyet merket?
Kan du svare ja gir jeg deg en mektig klapp på skuldra, bra jobba!
Sitter du litt i halvsjokk over at mandagen allerede er i morgen, da kan jeg trøste deg med at vi er i samme bås.

MEN det betyr bare at man må brette opp ermene i kveld og gjøre alt klart, for enten man vil eller ei.
I morgen banker hverdagen på døra.

Det er spennende, skummelt og fantastisk moro å få barnehagebarn.
Som de vokser når de plutselig får sekken på ryggen og må smøres matpakke til.

Det er mange forskjellige måter å takle det å begynne i barnehage (både for barn og voksne)
Etter å ha erfart tre barn i barnehage (hittil) tenkte jeg å dele noen råd og erfaringer med dere.

1. Bli kjent med barnehagen.
Man får jo gjerne en besøksdag når man sitter å vurderer hvilke barnehager man skal søke minstemann inn i, og kanskje en etter man har fått plass også. Ofte opplever vi at barna blir litt overveldet over de andre barna at de nesten glemmer hvor de er og hvor de har vært.

Har man tid og mulighet, kan det så absolutt være en fordel å besøke barnehagen noen ganger før start uten at det er andre barn der. Da er ikke innerommet tilgjengelig, men barnet har god tid og mulighet til å utforske uteområdet på sin måte uten å holde oversikt over barna samtidig.

Det er ofte uterommet som blir brukt mest i starten av barnehageåret også.

europrisheader

2. Det finnes ingen fasit på tilvenningen.
Jeg husker jeg leste og leste og leste både før barnehagestart på barn nr 1 og nr 2 på hva eksperter og fagfolk anbefalte iforhold til tilvenning. Jeg hadde dannet meg et bilde om hvordan hele seansen skulle foregå, og når vi stod midt oppi det, ble det selvsagt helt annerledes.

Kartlegg hvordan barnehagen deres kjører tilvenning, i tillegg er det aller viktigste å kjenne på hva som er ok for barnet. Jeg husker godt følelsen jeg hadde med førstefrøken, som begynte i barnehagen når hun var nesten to. Jeg stod å tviholdte armen hennes, hun prøvde febrilsk å komme seg løs.

De tre dagene jeg så for meg i sandkassen i barnehagen ble kun til en halv.
Hun trengte ikke meg for å venne seg til barnehagen, hun trengte frihet og tid med andre.

Nummer to trengte to dager, nummer tre klamret seg til meg i nesten fire dager før vi måtte begynne sakte men sikkert å klippe strengen. I dag har vi erfart tre veldig trygge barnehagebarn.

a861e943-3523-4bb3-91a5-b521b4d7e549

3. Barnehagen + Foreldre = team.
Har barnet full plass i barnehagen, er det ofte over 7 timer i barnehagen 5 av 7 dager i uka.
Med andre ord mer sammen med barnehageansettte enn deg iløpet av uka i våken tilstand.
Det sier seg selv, de blir en viktig samarbeidspartner i å veilede barna på veien mot virkeligheten.

Sørg for å ha en god dialog med barnehageansatte fra start, fortell om utfordringer dere har hjemme, kanskje de kan hjelpe? Det vi vet er at det er iallefall god hjelp i å jobbe sammen mot mål.

Parent-Meeting

4. Lange dager.
Jeg skal IKKE gi et råd om at man skal unngå lange dager. For noen er dette rett og slett umulig å unngå pga reisevei og arbeidstid.

Det jeg derimot kan gi et godt råd om, er å huske på at det er lange dager også for barna.
Og vet du hva som går hånd i hanske med lange dager i barnehage? Rolige ettermiddager.
Rist vekk dårlig samvittighet og tillatt dere selv å ha 3-4 ja kanskje 5 rolige ettermidager i starten om det er mulig. Her skal det selvsagt også tilpasses barna, noen takler de travle dagene utmerket, andre får mer enn nok og synes at fredagen i barnehagen er like slitsom som du synes arbeidsdagen er.

En helt rolig ettermidag, med et ledig fang og rolig tid er så absolutt å anbefale både for liten og stor.

kose

5. Møt opp.
Det er like viktig å holde seg oppdatert på hverdagen til barna i barnehagen som på skole.
Å spørre et barnehagebarn hva de har gjort eller hvordan de har det, kan av og til føles totalt håpløst.
Hvordan har du det i barnehagen? Vet ikke, hva har du gjort? Masse.
Mitt aller viktigste tips er å møte opp på det du kan av det som skjer i barnehage hvor foreldre er involvert. Ofte har barnehagene allerede i årsplanen spikret de forskjellige happeningsene. Så skriv de ned.
Foreldremøter er gullverdt, du får en oversikt over hverdagen og fokusområder til barnhagen i tillegg til å bli kjent med mamman til Marte og pappan til Simen osv osv.

husk_jpg_145672n

 

6. Merk alt, alltid.
Og mitt siste råd, merk alt, alltid.
Det er ofte et sammensurium av et kaos når de små skal ut og inn av barnehagen samtidig.
Det er mye verdi i dress, votter, luer og dresser. Alle småbarnsforeldre vet at dette koster.
Vet å merke det, hjelper du barnehagen i å vite hvilke plagg som er ditt barn sitt, og du selv har kontroll på tøyet, for tro meg, du mister kontrollen etterhvert ;).
Vi har testet flere typer lapper og har blandt annet veldig god erfaring med smartlapper.no som også har merkelapper til sko og strykefrie pakker (i love)

skolapper

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg