6 Gode tips til deg som skal lage fotokalender.

//Annonse

PANG så er nesten november over og desember er i gang.
Nå er det ikke en måned en gang igjen til de aller fleste julegaver bør være innenfor husets vegger.
Og skal du rekke sendefrister har du enda kortere tid.

Stresset?

Da er det akkurat slik det skal være 🙂

Julegavelisten vår er lang, og er det noe jeg koser meg med så er det nettopp det å handle julegaver. Det er jo gøy å glede. En tradisjon hos oss er å gi besteforeldre (og oss selv) en veggkalender.

Og er det noe jeg koser meg ekstra mye med så er det nettopp å lage kalenderen.
Mimre meg gjennom året og alt det fine vi har gjort. Jeg kunne brukt en evighet med disse kalenderene, men min erfaring er at de blir lik så fine uansett.

Og dersom du skal lage kalender nå, har du igrunnen ikke så god tid.. men fortvil ei.
Jeg har seks gode tips til deg som skal lage fotokalender.
Jeg har valgt å lage vår kalender hos fotoknudsen i år, superenkel editor med mange muligheter.
Rask levering har de også, men med postgangen anbefaler jeg IKKE å vente lenge 😉

 

Keep it simple
Det er gøy å drodle, og fineschmekke med kruseduller, fornuftige tekster og collager og dull.
Men siden vi nærmer oss sendefrist og du garantert har mer enn nok å gjøre. En ren og enkel kalender med fokus på bildene du plukker ut er ofte lik så fin, ja kanskje finere også? Hva med å velge en enkel bakgrunnsfarge for hver måned feks, så får du variasjon i kalenderens utseende. Dette gjør du superenkelt i editoren til fotoknudsen.
skjermbilde-2016-11-10-kl-08-35-30

Fokus på bursdagsbarn.
Det er veldig veldig stas for de små å ha bursdag, for store også forsåvidt.
Her pleier jeg å la bursdagsbarnet få eneplass den månenden hun eller han har bursdag. Et bilde kun av det barnet og ingen andre. Og DET  er stas det.
kalender1

Mobilbilder.
Dagens mobiler tar mer enn bra nok bilder. Iallefall til en årskalender. Og ofte er det jo der du har fanget de gyldne øyeblikk, de som plutselig dukker opp. De som er helt naturlige og ekte og som du må smile litt av å se igjen. Det er enkelt å laste opp bilder fra datamaskinen og lager man seg egen konto lagres bildene også.

15152927_10157734012515641_1459727374_o

Måneden neste år er måneden i år.
Det kan være utfordrende å plukke ut bilder, ofte tar man 1000 vis iløpet av året. For å minske utvalget, har jeg “bestemt” at for juni neste år, skal jeg plukke ut et bilde fra juni i år.  Ingen regel uten unntak selvfølgelig, bursdagsbarn bildet kan jeg hente fra hele året.

kalender4

Dette gjør prossessen med å lage kalender både raskere og enklere.

Hva skal kalendere brukes til?
Det finnes mange forskjellige layouts å velge i hos fotoknudsen.
Og for å velge riktig, er det viktig å tenke hva kalenderen skal brukes til. Skal den  kun henge som veggpryd og gi dere en liten oversikt hvor dere er i året, eller skal den brukes til å planlegge, notere og skrives på? Trenger dere god plass å skrive på, holder det med en linje eller skal det ikke noteres noe i det heletatt?

skjermbilde-2016-11-18-kl-09-02-21

Unn deg det lille ekstra.
Kalendere skal henge på veggen hele året, og noen av bildene i den vil du kanskje ta vare på også.
Bildene kan klippes og puttes i rammer ettersom året går også.

Ikke bare kommer bildene bedre frem, men de holder seg også lengre.

Fotokalenderen vår har vi laget hos fotoknudsen,

Akkurat nå er det ekstra hyggelige førjulspriser på fotoknudsen.no Du får 25% på hele nettbutikken og kan handle din egen fotokalender til ekstra hyggelige priser og du.. husk å lag en til dere selv også da 😉

Og følger du oss på instagram? Der deler vi ut hele 10 kalendere i dag.
Du finner oss på @smabarnsforeldre

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg