8 gode ammeråd.

4 barn har jeg ammet.
Og hele fire ganger har jeg slitt med både blod, snørr og tårer.

For amming er neimen ikke bare bare.
Faktisk mye vanskeligere enn jeg noen gang hadde trodd, selv med masse erfaring støter vi på utfordringer.

Hvorfor? Har jeg ikke lært no?
Jo da så absolutt, Jeg er full av erfaring og kunnskap versus som gravid førstegangsmamma,  men alle unger er forskjellige, dermed er ingen ammeopplevelse lik.
Og enkelte problemer forsvinner ikke, uansett hva du gjør… (punkt 5)

Men jeg husker overraskelsen som slo meg hardt og brutalt i ansiktet når jeg satt der som nybakt mamma med følelsene utenpå, en hylende baby i fanget og to blødende brystvorter.

Jeg fikk det ikke til, hun fikk det ikke til, vi fikk det ikke til.

Jeg gråt, hun gråt og hele verden gikk i grus.
Det var jo bare mat, det skulle ikke være vanskelig dette?

Jeg innså at det eneste jeg visste om amming, var at morsmelk var det beste for barnet.
Noe som gjorde at jeg ikke bare følte fortvilelse men også nederlag.

Jeg nektet å gi meg, jeg ville så inderlig få dette til.
Jeg søkte råd, og fikk mange gode verdifulle råd som har vært verdifulle og viktige til senere amminger.
Jeg har slitt da også, men med helt andre følelser på innerlommen.

Med Jontan slet vi i 7 uker, før både jeg og han synes amming var helt ok.
1172995_1674550739428259_338711519_n

Fordi jeg blandt annet har vært så inderlig klar over at det er helt vanlig å ha en trøblete start.

Så, her sitter jeg med mitt fjerde barn på puppen mens jeg skriver, og håper jeg kan dele noen gode råd til deg som enten bærer ditt første barn, sitter å gråter med såre vorter eller bare ønsker å vite mer.

 

8 ammeråd.

 

  1. Skaff deg kunnskap.
    Spesielt om du er i ventetiden, går med voksende kul på magen. Anbefaler jeg deg å oppsøke informasjon om amming, om ulike ammestillinger , hvordan man kan unngå sårhet osv.
  2. Ha hjelpemiddel tilgjengelig – vær beredt.
    Ammepute, pumpe, god salve, innlegg som ikke kleber, gode ammebher er veldig veldig kjekt å ha i hus dersom du tenker du skal amme.
  3. Sitt godt.
    Man ammer MYE i starter, mye mer enn du kan forestille deg.
    Gjerne 12 amminger i døgnet, og hvert måltid kan vare lenge.  Jeg har på det meste brukt 6-8 timer i døgnet på bare å mate barnet. Og da er det VIKTIG å sitte godt.
  4. Ro
    Spesielt i starten kan ro og privatliv være avgjørende for å få en god start på ammingen.
    Man slipper å tenke på om man blotter puppen, man kan sitte, ligge slik man foretrekker.
    Det er ikke bare du som skal lære, den lille også. Og melken kommer ikke som et knips for alle. 4 døgn har det tatt før melken var etablert hos meg.Og for all del, støv, rot og skittentøykurven går ingen steder, nyt, pust, vær i nuet, denne tiden går fort, fortere en du aner.
  5. Lukk øra
    Her sitter jeg å lister opp råd, også er kanskje det viktigste rådet mitt å lukke øra.
    Men ikke fra de gode motiverende rådene, de må du ta med deg og plukke frem når du trenger de.
    Nei lukke øra skal du gjøre ifra alle de kritiske spørsmålene. Har du nok mat da? Skal du amme IGJEN? Gi han tillegg så får du sove om natten, det er sikkert på tide med fast føde.
  6. Ammehjelpsgruppen.
    Denne fantastiske gruppen på facebook får rett og slett et eget punkt i mine råd.
    Den drives frivillig av flotte sertifiserte ammehjelpere og her er virkelig stemningen super.
    Her får du gode råd fra både amme mammaer og ammehjelpere.
  7. Ammehjelpen.
    Og det bringer meg elegant over til mitt neste råd. Ammehjelpere.
    Med min første var dette min redning. Gode råd, oppmuntring og oppbakking.
    Akkurat det jeg trengte.
  8. Kjenn din begrensning.
    Og er det et råd du MÅ ta med deg så er det dette.
    Kjære deg, uansett hvor godt du vet at morsmelk er det beste for barnet og hvor godt du vet at amming er det beste for barnet. DET er ingenting som er viktigere enn DEG for barnet.Mamming er viktigere enn amming.Å etablere ammingen kan være tøft, og selv med godt etablert amming kan man møte på nye utfordringer etterhvert, de fleste varer bare for en periode og man kommer seg helhudet gjennom. Men går det på helsa løs, så er det så uendelig mye viktigere at mamman er tilstede med hele seg. Sliten er man som nybakt mamma, men nedkjørt skal man ikke ende som.
16 kommentarer
    1. Tusen takk 🙂 disse rådene skal jeg ta med meg for om noen uker så sitter jeg der med blødene såre pupper og ammer mitt 4 barn 🙂

    2. bare sånn at du vet det. Du har fått en stor gullstjerne i boken til ammegruppens admins nå.. Vi har det ekstremt gøyt med god rekrutering til gruppen.

    3. Et råd fra meg:
      Man skal IKKE ha dårlig samvittighet for at man gir opp amming! Jeg bestbestemte meg for å gi opp når jeg ikke lenger kunne kose meg med å ha babyen min liggende sovende på brystet mitt, jeg hadde mareritt om at det var ammetid igjen. Da bestemte jeg meg for at det var best for meg, oss, vårt forhold å gå over på flaske. Det var rett beslutning for oss, men pga at det da var så stort fokus det var på at amming var det beste for barna gikk jeg med dårlig samvittighet i 2-3 år!

      Og et til, på mitt andre barn brukte jeg ammeskjold, fikk beskjed av ei fra ammehjelpen om at da kom jeg til å miste melka! Den kvelden var den eneste gangen jeg var nødt til å gi morsmelkerstatning, fordi jeg ble så stressa at det kom ikke noe ut. Jeg ammet i 9 måneder med skjold.

    4. Kjenner meg igjen! Med første måtte jeg pumpe de første ukene fordi baby ikke klarte å suge ordentlig. Sjokket ble desto større på Nr to da amming skulle vise seg å bli en enda tøffere kamp. Hun nektet flaske så det å pumpe var bare å glemme. 8 uker slet jeg, amming var fryktelig vondt, ekstremt sår i tillegg til både trøske hos baby, og når dette ga seg: brystbetennelse. Jeg er glad jeg ikke ga opp, selv om det til tider fortsatt kan være ubehagelig å amme (nå er hun 6.mnd!)? men baby er fornøyd, vokser mer enn bra nok på mm og da er jeg fornøyd og stolt? hun er såpass fornøyd at fast føde tilvenning også ser ut til å bli en liten utfordring ?

    5. Mange gode råd hær. Har ammet alle mine 7 barn og slitt meg gjennom mang en brystbetennelse… Folk må selv få bestemme hvor lenge de ammer eller om morsmelkerstatning er det beste. ?

    6. Fint å lese ☺ Jeg fant selv ut at amming ikke alltid er like lett. Når babyen min ble født, så tenkte jeg at amming var enkelt og alt skulle være kjempekos. Men så kom baby, og ja, det var en stor glede! Men også så mye strev… Melka kom på dag 4, og frem til da hadde jeg en hylskrikende baby som var såå sulten! Så allerede før vi kom hjem fra sykehuset var brystvortene blødende. Og når melka først kom, så kom den i altfor stor grad.. Melk rant overalt, babyen fikk vondt i magen av overproduksjonen og jeg hadde konstant melkespreng, så amming var et kav.. Jeg gråt og baby gråt – og sånn var dagene. Så kom trøske og mer vondt. Så kom Raynauds syndrom (som omtrent ingen får, men jeg fikk det visst…), og det ble enda mer vondt. Så har vi hatt brystvegring.. Dårlig ammetak… Mye styr, så det ble ikke så idyllisk som først antatt. Nå er babyen over 3 mnd, og vi har holdt ut med amming og selv om det fortsatt er litt tull i blant, så er jeg glad for at vi holdt ut. Det blir bedre! Jeg har full forståelse for den som gir opp, virkelig. Men det kan være hjelp å tenke at “det blir bedre”!

    7. “Godt” å høre at flere sliter også.. Kjemper nå med nr 2, nesten like mye som med nr 1 men med litt andre utfordringer! Hadde virkelig håpet det ble lettere med nr 2, men den gang ei. Håper det løsner etterhvert! Takk for at du delte dette, var en trøst nå i disse dager!

    8. Gode råd. Mitt aller beste råd, er å slappe av. Legge bort alt av mobiler, nettbrett, tv osv. Slapp av med lille vænnen, og finn roen. Husk å puste.
      Og pust litt til. Knøtte merker det om du blir annspent og stresset. Det er ikke noe vits i å bli stresset. Det løser ingenting.
      Det er med de små, som med f.eks. hunder. De merker om du er stresset, urolig og/eller nervøs, og da skjønner de ikke hvorfor du er slik og blir stresset/urolig/nervøs de også. Du er klippen i livet dems, så vær der. Klipper er ikke nervøse og stresset. 😉
      Pust!!! 😉 😉 😀

      Min første er nå 3 mnd og vi har vell vært veldig heldig. Har egentlig ikke hatt store problemer, men så har jeg fått høre så mange ganger at jeg er skammelig rolig i forhold til det å ha blitt mamma. 🙂

    9. Veldig bra råd alt det der. Hvis kan tilsette en så er det: Smøre begge brystvortene morgen og kveld hver dag de siste 3 måneder av graviditeten med Purelan. Og etter hver amming etter fødselen. Og ikke vær redd av å smøre godt etter fødselen. Fungerer veldig bra å begynne allerede i graviditeten. Jeg gjorde det andre gangen og slapp de såre brystene jeg hadde fått første gangen. Ingenting denne gangen. Kos fra første stund. Jeg tror det hjalp VELDIG med å smøre så masse før.

    10. Jeg husker når førstemann ble og synes amming var trøblete og slet fra første stund. Vi gikk til flaske ganske tidlig. Ble amming og litt flaske for å få det til å fungere. Nå er jeg gravid for andre gang og jeg har bestemt meg for å prøve igjen og håpe at det går bedre denne gangen. Venter ei jente i desember. Alle råd ang amming kommer alltid godt med. Råd nr 4 og 5. Prøve å spørre mer om råd hvis jeg sliter denne gangen.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg