8 gode tips til en god natt søvn til gravide.

Jeg er avhengig av å sove, søvn er viktig.
Spesielt nå som jeg går med kul på magen.

Humøret, energien og kroppen fungerer overhode ikke bra uten en god natt søvn.

I svangerskapet er det ofte en utfordring å få ordentlig søvn.
Bekkenet er vondt, magen er tung og det er en livlig krabat i magen som ofte søker mammas oppmerksomhet når mamma endelig slapper av.

Dette er fjerde svangerskapet mitt, jeg har en del trening i soving med mage… og opplever at dette svangerskapet er jeg ENDA mer avhengig av en god natts søvn enn ellers for å henge med flokken på utsiden.

Jeg har laget meg en liten oppskrift, som overhode ikke er garantert en god natt søvn, men som definitvt kan hjelpe.

Så her har du,

Mine 8 godnatttips til gravide.

1. Drikke.
Det er ingen hemmelighet at tisser oftere som gravid, det trykkes på blæra pga stor mage og spesielt hvis babyen har våkenfase kan man få noen reale trøkk på blæra som raskt utløser “jeg-må-tisse” refleksen.
Å drikke nok er og viktig, men en gylden regel for min del er å kutte ned på veskeinntaket etter kl 19 på kvelden. Jeg slutter ikke å drikke, men drikker mindre.

2. Legg deg i rett tid.
Denne sier seg selv, men er kanskje den mest utfordrende. Legg deg i rett tid. For å få en god natt søvn må man og ha nok tid å sove på.

3. En liten nattarutine.
Vi som barna, er glade i rutiner. Som gravid kan du unne deg litt ekstra luksus, gjerne på slutten når alt begynner å bli tungt og annerledes. Avslutt dagen med en god dusj? Litt fuktighet til huden? En god kopp te? Eller les litt. Gi deg selv ro og koble av alle skjermer.

4. Aktiv dag.
Nå er jeg klar over at bekkenløsning, nedpress, vond rygg og alskens plager kan være en utfordring for en skikkelig treningsøkt. Men en tur ut i frisk luft, om det er 500 m eller 5 km spiller igrunnen ingen rolle. Beveg kroppen og sug til deg litt frisk luft. (dette må til hver dag for min del)
Dersom bekkenet er helt håpløst kan kanskje svømming være et godt alternativ?

5. Snakk med noen.
Som blivende mamma dukker det opp mange tanker, gode tanker, skumle tanker, spente tanker, triste tanker, bekymrede tanker osv. IKKE gå alene med de, ikke la disse gå i grublespinn når du legger deg.
Snakk med noen, om det er den blivende pappan, en god vennine, mamman din, noen jenter på et forum eller jordmor/lege. Hvem som helst bare ikke gå alene med tankene.

6. Mat før leggetid.
Glem alle regler om å ikke spise etter kl 18 og kjærringrådene rundt dette.
Et lite påfyll i magen før leggetid, kveldsmat rett og slett kan være lurt.
Et knekkebrød, en neve mandler og litt yoghurt, en frukt og et glass melk?
Gir kroppen noe energi til natten som kommer.

7. Du får aldri nok puter.
Jeg tror jeg har fire i sengen… på min side.
I tillegg finnes det mange flotte puter spesiallaget for gravide.
Lange pølser som man kan dytte under mage og ha mellom bena.

8. Frisk luft.
Som nevnt er det godt med frisk luft på dagtid, men også natten kan gi et godt påfyll med frisk luft.
Ha soverommet friskt og kjølig. Man sover bedre og kroppen får påfyll av frisk luft.

 

 

Hva gjør du for å sove godt i svangerskapet?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg