10 tips til fødebagen

Det nærmer seg termin med stormskritt, det er vanskelig å skulle forberede seg på noe man ikke vet hva er. Men det å ha med seg mange gode følelser og tanker på vei til sykehuset kan hjelpe deg på veien.  Man trenger en del praktiske ting til sykehusoppholdet i tillegg til helsekortet for gravide som alltid er med i veska nå mot slutten.
Det som er praktisk og viktig å ha på plass når det nærmere seg er fødebagen og da med innhold! Men hva i alle dager skal den inneholde for å dekke behovene man står ovenfor etter og kanskje under fødsel? Vi spurte  følgere av Idebank for småbarnsforeldre på facebook og laget en liste ut ifra svarene som kom inn. Denne lista vil være med på gjøre pakkingen litt lettere.
fødebag innhold
1. Helsekort for gravide
Dette må være med!
2. Toalettsaker
Tannbørste, tannkrem, hårbørste, deodorant, shampo, balsam og dusjsåpe er det man trenger.
Jeg har brukt små plastposer og pakke ned i, evt bruk en toalettmappe.
Å bruke en mild men godtluktende såpe øker (vist nok) velbehaget og man føler seg litt freshere på sykehuset.
Lypsyl og fuktighetskrem er også nyttig siden luften på sykehusene ofte er tørr.
Store bind og MYKT toalettpapir er det mange som foretrekker å ta med, men du får også store bind/bleier på sykehuset. De har selvsagt toalettpapir også, men noen synes dette er hardt og tørke seg med etter fødsel.
3. Klær til deg selv
Å være 3 dager på sykehus etter fødsel er ganske vanlig, altså man trenger ikke pakke med halve klesskapet.
Behagelige løse klær til dagene på sykehuset, joggebukse, store t-skjorter, stretch singeletter ect.
Husk at du skal amme i dem. Kommer puppen lett ut i overdelene du har pakket ned?
Undertøy  trenger man, men du får også praktiske truser på sykehuset. Tror jeg  kommer til å benytte meg av disse.
Amme bh trenger man også

Morgenkåpe evt. pysj til deg selv og tøfler/slippers er praktisk å tasse i på sykehuset. Du får uansett låne sykehus skjorte.
4. Ting til puppa
Ammeinnlegg, her finnes både engangs og ull. Viktigste er at de er myke/behagelige. En salve til såre brystvorter kan man også få brukt for. Pakk også med en amme bh eller to.
5. Klær til babyen,
Boddyer, pysj, sokker.  Sykehusene har også klær som babyen kan låne.
Lue og et antrekk til hjemreisen og eventuelt et pledd.
Her vil selvsagt klesmengden variere ut ifra hvilken årstid man føder på.
6. Næring
Drikkeflaske og noe å spise på under fødselen. Energidrikk, sjokolade, kjeks ect.
Det er en energikrevende og slitsom
7. Teknisk og sosial
Mobil+lader og full ladet kamera, husk å sjekke at minnekortet er satt i.
8.  Bevare minnene
En bok hvis man vil skrive ned opplevelser, spørsmål og råd man får den første tiden.
9. Noe pappa trenger?
Kan jo hende pappaen får bli natten over, et skift og litt toalettsaker til han er kjekt å ha med.
10. Litt ekstra luksus.
Morgenkåpe eller litt større håndkle kan være å anbefale, da håndklærne på sykehuset er veldig små.
 
Jeg har fødebagen på badet, da kan jeg slippe oppi de siste toalettsakene før jeg reiser.
Mobilladeren har jeg alltid med meg i veska sammen med de lommebok og helsekort.
 
Ha også bilstolen klar i bilen de 2 siste ukene før termin.
Et annet tips er at man kan legge ammeputa i bilen så du har den med deg når dere drar. Pappaen kan  hente den til deg når du trenger den.
Mange har klare tanker og ønsker før de ankommer fødestua, dette kan du skrive ned på et ark og levere ved ankomst slik at de kan ta hensyn til dette.

5 kommentarer
    1. Vet ikke hvordan der er på sykehuset der du skal føde, men der jeg fødte for 9mnd siden har de sluttet og dele ud disse “praktiske trusene” som du nevner i listen din. Jeg kjøpte store å gode truser på apoteket 🙂 masse lykke til!

    2. Hei!
      Jeg vil tipse om Xylocain bedøvende gel, fungerer kjempebra om du får en kraftig fødsel og må sys. Smør på ca 5 min før toalettbesøk og det vil være helt uproblematisk å gå på toalettet. Jeg fikk dette utlevert av en lege og det reddet meg 😉

    3. Pakk ned et par toalettruller med MYKT papir og lakris så du er sikker på å få igang magen igjen uten å presse for mye 😉

    4. Takk for godt tips Liane, om jeg ikke tar feil kan denne kremen også kjøpes reseptfritt på apotek 🙂

    5. Viktig med drikkeflaske så en får i seg nok drikke. Når melka kommer så tar den all fuktighet i kroppen,og ha vondt både her og der, og i tillegg være forstoppa er et mareritt. Så drikk,drikk,drikk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg