Å være på topp er ikke noe for meg..

Jeg har blogget siden 2014.
Stortrivdes har jeg med å kunne inspirere, informere og ikke minst diskutere med faste følgere og noen nye i ny og ne.
Jeg deler ikke alt for mye av oss og vårt, ingen dagbokblogg, men litt av vår hverdag kommer det selvfølgelig.
Men mest av alt, tips, råd, inspirasjon og erfaringer.
Jeg har blitt godt kjent med flere av mine lesere, og må innrømme at jeg underer meg litt over hvorfor noen i det heletatt gidder å “følge oss”.
Men det er det altså, en god flokk med fantastiske damer og menn, foreldre, blivende foreldre, besteforeldre, tanter og onkler, mennesker som jobber med barn eller som rett og slett bare synes vi er ren underholdning (?)
Jeg roper sjeldent ut kraftige meninger om ting, mye fordi jeg har en ekstrem respekt for makten som faktisk ligger bak i å snakke til så mange mennesker som jeg kan gjøre.
Likevell ser jeg også, at kanalen er verdifull, flere ganger har jeg snakket fra langt ned i magerota om tema som er viktig for meg.
Dette gjorde jeg for to dager siden.

En vanvittig hyggelig tur til en fantastisk park skremte meg.
Vi hadde en magisk dag, men flere ganger ble idyllen brutt av noe jeg følte var på kanten.
Så på kanten at jeg undret over at det i det heletatt var lov?
Barn er lettpåvirkelige og sårbare. Og man kan velge å sette barn i en ekstra sårbar situasjon ved å påvirke de, for så å utnytte de.
De er barn, med barnehjerner. Det er enklere enn med oss.. (selv om vi også kan være lettpåvirkelige av og til)
Jeg synes Hunderfossen gjorde dette, at de trosset Norsk markedsføringslov, har utnyttet smutthull og påvirker barna i ytterste grad før de eksponerer de for varer de har til salgs.
Jeg velger å poste et innlegg om dette, å utnytte barn på dette viset er noe jeg ønsket å sette lys på.
Jeg våknet dagen etterpå som en av landets mest leste bloggere.

Jeg har blogget i 4 år og dette er første gangen skjer.
Man skulle kanskje tru at jeg higet etter dette, og helt ærlig så trodde jeg at jeg gjorde det selv og.
Men etter i dag er jeg sikker i min sak.
Jeg trives ikke på topp.
I dag har jeg blitt kalt mye rart, og for å oppsummere det kort, få av adjektivene var positive.
Innlegget mitt som stiller spørsmål til om en av landets største familieparker holder seg til loven har blitt vridd til et spørsmål om jeg har orden på oppdragelsen til mine barn, om jeg er rettferdig nok, konsekvent nok osv.
Jeg har fått kommentarer på facebook, instagram, sms, Snapchat og Messenger.
Mange mennesker som er ute etter å fortelle meg hvor udugelig jeg er.
Sutrete også for all del, jeg klager jo over å måtte si nei til mine egne barn.
Jeg er mamma til fem, er det noe jeg er vant med er det å si nettopp nei 😉

Jeg taklet det hele fint, i begynnelsen.. men når mengden ble stor nok kjente jeg selv at jeg begynte å vagle.
Så mye at jeg ikke helt var sikker i min sak på om budskapet mitt var tydelig nok.
Heldigvis, hadde jeg flere lesere som tok seg tid til å lese hele innlegget, ikke bare linjer.
Som satte seg inn i budskapet mitt og som forstod.
Om de var enig er en annen sak, men de hadde tatt seg tid til å lese ordentlig.
Men de også har gitt lyd ifra seg, heldigvis.
Det ble for mye tilslutt.
Vi pakket sakene og dro en tur til stranden for å koble av.

Med kjeks i bagasjen og saft i kjøleboksen tok vi oss noen timer midt i selveste middagstiden.
Fy søren så godt det var, å bare være sammen med flokken, se de kose seg.

Nyte vesla som nyter sin første sommer til det fulle.

Jeg kommer aldri i verden til å slutte å blogge (enda)
Men jeg vet inderlig godt at jeg så absolutt ikke ønsker å være på topp.
Jeg trives med å være helt middels.
Med faste gode lesere, og noen nye innimellom.
Jeg vil avslutte med å sende en WOW til Sophie Elise, Pilotfrue, Mamma til Michelle, Funky Gine og mange fler som orker å balansere der, høyt oppe.
Jammen må dere har verdens sterkeste ben i nesa.

34 kommentarer
    1. Og du er jaggu meg ikke mindre tøff! Selv om du ikke ligger på topp til vanlig så har jeg inntrykk av at du alltid skriver om det du står for- og tror på! Og det å være mammaen (og sikkert pappaen) i en sånn familie som din krever ferdigheter som mange andre kan drømme om. Ta lang fart og drit i nett trollene, stå på videre – jeg heier på deg!! Stor klem

    2. Jeg var så enig med deg at jeg postet blogginnlegget i en faggruppe for reiseliv. Takk for at du snakker fra hjertet, magen og levra, og nei, det sier jeg titt og ofte til mine små, men jeg orker ikke drama på ferie og dropper herved Hunderfossen.

    3. Nok en gang! Du virker bare helt fantastisk. Og det mener jeg 🙂 Jeg er heeelt enig! Det er ikke moro å måtte ta den kampen hver gang man er ferdig med noe gøy.. Vi har vært mye på hunderfossen og kan forberede unga, men jammen kan det bli dårlig stemning alikevel! Stå på, drit i de stygge kommentarene. Folk kan da være uenige på en ordentlig måte..

    4. Du gir cred til de andre toppbloggerne – og de fortjener det nok – men gi deg selv like mye cred! Du tar opp SÅ mange ting som alle egentlig kjenner på, men kanskje ikke snakker høyt om. Du treffer spikeren på hodet på så mange områder, og snapper opp ting som dette i Hunderfossen, som andre kanskje ikke registrer eller gjør noe med, men som de stusser på likevel.
      Jeg syntes du tok opp et veldig viktig poeng, jeg, og kjenner det frister mer å dra til andre parker nettopp i en liten protest mot hvordan det er lagt opp i nevnte park.
      Det er godt å høre at du ikke har tenkt til å gi deg, og det er innmari godt å høre at du liker deg midt på treet. Det er nemlg en av grunnen til at jeg digger deg (dere), fordi dere er jordnære, “vanlige” folk, som tar opp problemstillinger den “vanlige” familien også kjenner på.
      Stå på!

    5. Du er helt fantastisk ❤️ Leste det forrige innlegget ditt, og kommenterte også! Ble tre ganske like kommentarer, fordi jeg var usikker på om kommentarene kom igjennom og ble publisert. Obs, beklager det! Det er altså mange som skal ha sitt å si om alt… du er mor til 5, snart 6 – så du kan dette, ha troa på det, tross “grums” og dritt! Det starter med de voksne og holdningene man sprer rundt seg, og hva man lærer barna sine! Da nytter det jammen ikke å være best når det gjelder å komme ut av en souvernirbutikk eller sitte inne med “ett-tusen-firehundreogfemti” tips og triks om hvordan barna skal oppdras.. for du kjenner barna dine og deg selv bedre enn hva andre gjør. ❤️

    6. Jeg så kommentarene og fy søren altså, det der var ikke pent. Jeg skjønte hele poenget ditt og er hjertens enig! Men folk klarer jo å vri på alt uansett. Stå på, du er bare helt fantastisk og jeg elsker å lese bloggen din og følge deg og livet deres❤

    7. Men herregud, så hårsåre folk er da! Jeg synes det var helt på sin plass at du skrev det innlegget, for jeg vet at det samme ville skjedd hvis vi hadde vært der. Kjøpepress er ikke greit uansett, men å plassere en slik butikk ved utgangen etter en slik “magisk reise” i eventyrverden er lavmål. Helt greit at de vil tjene penger på suvenirer, men da får de værsågod plassere den et annet sted. Nei, stå på, Nina og ikke gi deg. Vi trenger slike som deg 👍👌

    8. Ja ikke noe mindre wow til deg, gikk å tenkte på deg i hele dg hvordan du kan orke di komentarene! Stå på folk må lære seg å lese.
      Stå i det for bloggen din er fantastisk å familien din er det. Alle behøver ikke være enige i alt men man kan være snille med hverandre.
      Dere er fantastisk å gjør en fantastisk jobb med barn og jobber 😀

    9. Supert innlegg og er helt enig i budskapet på forrige. Det er råttent å avslutte en helt fantastisk opplevelse til barna med en butikk som får liv i drømmer, men som kanskje koster skjorta!
      Kunne ikke sakt meg mer enig og er takk endelig for oppmerksomheten til den gangen jeg selv skal dit med mine barn.

    10. Du gode fine Nina! Jeg håper at dette roer seg snart og at du straks kommer tilbake der du ønsker å være! ❤️
      Skulle til å skrive det til deg i går, vi faste følgere dine, på snapchat og her på bloggen føler at vi kjenner deg litt. Og det var vell egentlig oss faste det først og fremst var ment til.. Vi vet hvordan du er – litt iallefall – vi vet at du er en fantastisk mor. SOM INSPIRERER! ❤️
      Har sagt det noen ganger tidligere, men tror du trenger å høre det igjen nå! Tusen takk for at du er her, tar opp temaer og inspirerer oss! Jeg er takknemlig for at nettopp du og dere er blitt en liten del av min hverdag! ❤️

    11. Stå på! Jeg synes du har sterke ben i nesa! Jeg er enig med deg, og glad jeg er litt forberedt for slike parker. Og jeg lærer ofte noe av deg! Fortsatt god sommer!

    12. Leste innlegget ditt om Hunderfossen. Ikkje et øyeblikk slo det meg at dette hadde noe med dårlig oppdragelse eller lite konsekvente foreldre å gjøre.
      Jeg er enig med deg i det du skriver om Hunderfossen og hvordan de driver butikk. Alt handler om å kjøpe, kjøpe, kjøpe hele tiden. Hvor er magien blitt av?
      Jeg husker selv som barn så var det en suvenirbutikk ved utgangen av parken. Det var magi å få gå der å titte etter en lang dag i parken, finne igjen en figur eller en attraksjon man hadde sett tidligere, også kanskje få lov til å få med seg en ting hjem. Men, når dette er hva man møter på ved vær attraksjon mister det litt av sin verdi spør du meg.
      Jeg håper dine ord kan være med på å skape en endring!

    13. Blir utrolig skuffet at voksne mennesker kan være så ufine pga ens mening. Dette handler ikke om barneoppdragelse men om hva man ikke får forberedt seg på . Hadde det vært opplyst om kan man snakke med barna først om hva man skal få kjøpe eller ikke kjøpe. Hvis man ser dette innlegget fra en annen familie side. Tenk at det var din famile som hadde spart lenge for å ha råd til og komme inn. (For det er ikke en selvfølge at alle har mulighet til det. ) dere hadde med matpakke og gleder dere inderlig til at endelig har vi råd til inngangsbillett. Og du som foreldre har gledet dere masse på veine av barna. Men plutselig kommer dere inn i himmelrike .. lekebutikken for alle barn .. det må være en forferdelig følse for de foreldrene som får 100 kniver i hjertet . .. for dette hadde de ikke penger til.. så dagens lykke ble plutselig snudd til en dag som minnet de om se andre dagene hvor man ikke får alt som andre barn får… DETTE ER NOE MAN SKAL TENKE PÅ FØR MAN KRITISERE ANDRES MENINGER OM KJØPE PRESS
      .. TAKK for meg 😊😊

    14. Budskapet var krystallklart. (Og jeg er hjertens enig!) At noen greier å tolke det du skrev dithen at dine barn har dårlig oppdragelse, eller du er udugelig, er for meg helt uforståelig. Noen elsker å være vanskelig… Hev deg over trollingen, og vær stolt av det du har fått til, din unike formidlerevne og den flotte flokken din❤️

    15. Jeg har ikke selv vert i Hunderfossen, i alle fall ikke siden jeg selv var barn og det har nok skjedd mye siden da, og uansett husker jeg lite. Ikke skal jeg dit med det første heller, men jeg kjenner at jeg ønsker å være en av de som kan si noe positivt til deg, for å veie litt opp mot de som ikke gjør det.
      Jeg leste innlegget ditt etter du postet det, og skjønte godt hva du mente. Det er jo selvsagt et salgstriks fra parkens side, men hvorvidt de bryter lov eller ikke kan jeg jo ikke si noe om. Men kjente at jeg som mor også ble litt irritert når jeg leste beskrivelsen din, for man vil jo kunne leve på det fine, og som du sa, velge selv om man går inn i en butikk eller ikke.
      Uansett; jeg ville bare si at det at barna får lyst på det som er utstilt har jo ingenting med hvordan de er oppdratt å gjøre, og at du selvfølgelig er den beste mor for dine barn! Skjønner godt du ikke liker deg på topp når det finnes så mye negative meninger og kommentarer, men jammen godt du fortsetter med det du gjør likevel.
      Klemmer fra en relativt ny leser, som håper morgendagen blir litt mer positiv😊

    16. Jeg leste den første posten din om dette kvelden før vi skulle ha to dager i Hunderfossen. Jeg vil derfor takke deg for at vi fikk en super opplevelse! Jeg fortalte begge barna på 2 og 5 år at nå skulle vi kose oss med lek og morro i 2 dager og at det kom til å være butikker med masse fine ting, men at vi ikke skulle kjøpe noe. Vi gikk gjennom alle butikkene uten de store diskusjonene, ingen tårer ble felt og 5 åringen takket nei til ny Felleskjøp t-skjorte 😀 Vi har ikke startet lekeparkbonanza før nå og jeg ville nok ikke tenkt på å ta den samtalen på forhånd hvis jeg ikke leste bloggen din først. Igjen – takk for at vi fikk en super opplevelse i Hunderfossen… (hundrelappene fikk vinger alikevel med is, popcorn kjærligheter og pølser, men det hører vel også med 😉 )

    17. Jeg er helt enig med deg, og det du skriver i «Hunderfossen-innlegget». Vi ble også veldig overrasket da vi møtte på butikken ved traktorene (som var første stedet vi endte opp), deretter i eventyrslottet. Hadde det vært leker vi ville barna skulle ha med seg hjem, hadde vi dratt i en lekebutikk. Ikke betalt over tusenlappen for å komme inn i en park. Men som du sier, var det lekene som kom i fokus, ikke minnene etter traktor- eller eventyrturen.
      En annen ting, jeg synes det er så flott at du stille spørsmål ved nettopp dette! Er det greit at det er suvernibutikker man obligatorisk må innom på slutten? Kunne de løst det på en annen måte, hatt to utganger? Uten at noen stiller spørsmål eller kommer med tilbakemeldinger, er det ingenting som blir endret på Hunderfossen eller andre steder heller.
      Fortsett som du gjør! Beundrer deg, motet ditt og det du får til, og spør du meg virker det som du har bein i nesa! Men man skal ikke godta alt likevel! <3

    18. Du er fantastisk! Fantastisk mamma, fantastisk kone, fantastisk venn og fantastisk blogger som gir av seg selv! Ikke la noen med andre fortelle deg noe annet. De kan ha andre meninger, være uenig, men aldri la det tvile på deg selv! God sommer 🙂

    19. Siden bare damer skriver her, kommer det noe fra en mann. Jeg heier på deg 🙂

    20. Hei Nina!
      Har lest bloggen din over lengre tid, og akkurat denne gangen ønsker jeg å kommentere. For det du tar opp med Hunderfossen (og som også kan gjelde flere parker) handler ikke bare om kjøps- og forbrukerloven etc. Men også om etikk og moral! Ønsker virkelig Hunderfossen familiepark og bli assosiert med slik slett holdning til kjøpepress? Javisst må parkene “leve”, men de må også levere. At attraksjonene er merket med souvenirbutikk synes jeg, prinsipielt, ikke er godt nok. For å slippe butikken må man velge bort attraksjonen. Og DA har man ikke fått varen man i utg.pkt betalte for ved inngangen. Det hele blir noe umoralskt spør du meg!
      Flott at du setter fokus på nettopp slike ting!

    21. Stå på Nina, du gjør en flott jobb både med blogg, mamma og butikk/ nettbutikk 👏👏👏 Helt greit at folk har ulike meninger, men det må da være mulig å si ting på en ok måte. Og jeg er enig i det som var budskapet i innlegget. Selv om det ikke har bydd på store utfordringer for oss å gå gjennom x antall butikker hadde jeg absolutt sett at man kunne velge å gå utenom butikkene.

    22. Jeg har det siste halvåret lest bloggen, snap og kjøpt ting i butikken din. Jeg har 1 barn jeg titt og ofte må knuse hjerte til fordi han ser på tv, leser reklame, er inni en butikk eller et sted der han blir prakket på med ting han bare MÅ ha men ikke får. På grunn av prisen men mest pga at jeg ønsker å lære han at man skal ikke bare kadte seg over ting som virker bra i utg.pkt. kjøp noe du ønsker deg helt av deg selv.. Ikke noe som der og da ser viktig å ha ut.

    23. Jeg velger å takke jeg, tror du er eneste mannen som heier og ikke kaller meg for en survete og elendig mor 🙂

    24. Hei kjære deg❤️
      Det er ikke rart barn blir mobbere og stygge mot hverandre,når man ser hvordan enkelte voksne behandler andre voksne. (noe som jeg brenner for å formidle om i hverdagen min)
      Du skriver klokt og godt hva du tenker i innlegget ditt om Hunderfossen,og allikevel klarer så mange voksne å få innlegget til å handle om helt andre ting enn kjøpepress og plassering av butikk. Jeg leste mange av svarene du fikk på bloggen,og jeg kjente jeg måtte til slutt legge det vekk. (For blir så sint over at folk kan oppføre seg så stygt mot andre. les.Deg)
      Jeg har selv i en periode av livet mitt stått frem i media pga en liten gruppe mennesker i landet vårt, (mennesker som har fått barn via surrogati) men sluttet da tvillingene mine var ca 1 år. Mye pga at jeg var mye syk,men mest pga mine barn. De skulle få slippe å vokse opp med en mamma mange ser ned på pga deres fødsels historie.
      Så fortsett å skriv om det du brenner for kjære medmenneske,for vi er mange som ser deg slik du er,nemlig en herlig og flott mamma for barna dine❤️ Fortatt God sommer☀️🌸

    25. Har lest bloggen din i flere år nå, ikke daglig, men følger med. Sjeldent jeg legger igjen en kommentar, men nå synes jeg du fortjener en. Leste mange av kommentarene du fikk på forrige innlegg, og det er helt utrolig hva folk klarer å lire av seg. En ting får være om de er enige eller ikke, men å gå til personangrep og å si at du ikke kan si nei til barna dine osv det er helt uhørt. Jeg må si jeg beundrer deg og hva du får til. Selv har jeg to barn og synes det er mer enn nok. Jeg jobber 80% og synes det også holder for å dagene til å gå rundt. Du har fem!! stykker som gjerne vil ha en stor del av deg, du får snart en til, samtidig som du utvider nettbutikkken osv. Skjønner ikke at du får det til, men jeg er full av beundring. Oppi alt dette får du til å ta med hele gjengen på tur så barna skal få kose seg 😀 Det er godt gjort 🙂 Fortsett å skriv meningene dine, og det du står for. Jeg er stort sett veldig enig i det aller meste du skriver, og er jeg det ikke får det være min sak 😉 Digger deg og bloggen din 😀

    26. Jeg syns som flere sier du er fantastisk. Og du er ei dame med bein i nesa. Jeg syns egentlig du fortjener å være på topp på lista, for du tar opp mye bra og du skriver bra. Men skjønner veldig godt at du ikke syns det var noe stas når det ble som det ble. Jeg er fullstendig enig med deg ang det du skrev om Hunderfossen. Det er skikkelig utspekulert og dårlig av parken. Og med de prisene så er det håpløst. For meg er du en inspirasjon og et skikkelig forbilde. Jeg heier på deg. ❤️

    27. ♥️♥️Veldig trist at folk får seg til å si så mye stygt . Håper dere får en fin dag♥️♥️

    28. Hei ❤️ Jeg ble Mamma selv for første gang for 6 uker siden. Jeg har fulgt deg siden starten av graviditeten og finner så mye trøst, inspirasjon og støtte i din blogg og på Snapchat. Jeg elsket også boken din ☺️ Som nybakt mor må jeg bare bøye meg i støvet for måten du håndterer hverdagen på. Du er så utrolig tøff og du er uten tvil en helt fantastisk mamma!! En stor inspirasjon rett og slett ❤️
      Jeg leste innlegget ditt med stor interesse og synes det var en strålende advarsel. Barn er barn og det er trist når man blir tvunget inn i en butikk og inn i et slikt kjøpepress. Det ER vanskelig for et barn å forstå at en lekesak de bare må ha er for dyr for oss voksne. Tusen takk for alt du deler ❤️

    29. Godt du tok en pause fra “oss” og fokuserte på det som er viktig. Jeg har sett flere dele og kommentere innlegget ditt og de viser at de ikke har skjønt hva du sier. Nå har du sagt det du mener og vi skjønner det. De som ikke er enige og ikke skjønner hva du forteller kan vi ikke gjøre noe med. Spist er spist. Vær stolt av dine meninger og holdninger. Løft haka og rett ryggen. Blir det en sak mot eller med Hunderfossen i det offentlige så har du meg i ryggen.
      Hilsen fembarnsmora

    30. jeg er takknemlig for at deg finnes så flotte mennesker som deg dom blogger å er ærlig!! du tar opp viktige temaer som nettopp dette er! å ha dyre leiker i enden av noe utrolig setter ett stort kjøpe press for oss foreldre…jeg tror ikke mange barn ikke prøver seg etter traktor tur osv..å si nei kan være vondt, jeg skjønner hvorfor de vil ha…men det er går ikke Ann å alltid få alt å det er ikke sunt heller! jeg er for barne arbeid i den grad at de må jobbe litt før penger å kan spare for å kjøpe. de må lære verdien av penger og man kan ikke kjøpe alt man vil…sånn fungere ikke livet..man er ikke slem..man lærer de verdien som er viktig seinere..får man alt man vil så lærer man ikke barna noe.. jeg blei skuffa over Hunderfossen og har ikke det øverst på lista lenger…å det er takket være deg som skrev det som det er. å det setter jeg stor pris på!

    31. Du skriver så godt, setter ord på så mye som så mange av oss tenker på og setter nytt lys på ting – det er det som er så flott 😊
      Ikke en eneste gang i innlegget ditt tenkte jeg på oppdragelsen av barna dine, jeg er bare helt enig med deg. Jeg har selv vært i Hunderfossen.. Skjønner godt frustrasjonen din over butikkene.. Barna lever så «her og nå», vi opplevde selv at når vi pratet med sønnen vår om opplevelsen vi hadde delt, ble den fort brutt av «ny opplevelse» i butikken vi kom inn i og alle lekene han fikk se.
      Stå på videre, du inspirerer så mange 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg