Alt blir bra

Det er nok noe med denne tiden, som setter meg helt ut. Jeg er ikke den som tar til tårene ofte, men nå er
det andre gangen på kort tid jeg sitter å gråter mens jeg hører på viktige ord fra en sliten statsminister som gjør så godt hun kan i en forvirrende, skummel og slitsom tid.

Unntakstilstanden vi er i, skal fortsette, til uviss tid.
Alt vi hadde som var helt normalt og som vi tok for gitt ble brått og brutalt revet ut av hendene våre, en helt uvanlig torsdag.

Det føles ut som en evighet siden, og tiden etterpå har allerede kostet mye.

Vi er på mange måter i en krig, en rar krig mot et mektig og usynlig monster. Forskjellen er at
I krig kan vi iallfall være hverandre nær, klemme, holde, trøste.
Jeg vet på mange måter ikke hva som er værst, mat på rasjon eller at en klem er forbudt.

Jeg ser hun er sliten, selv om hun står standhaftig.
Gjør en formidabel jobb med å prate om dette rolig og betryggende.
Forklare så godt hun kan, være så tydelig som overhode mulig.

Vi MÅ stå sammen, vi er avhengig av at alle ser at en felles dugnad er det vi trenger.
Det er ikke mange idioter som skal til for å gjøre alle andres innsats forgjeves.

Jeg vet, mens jeg sitter med hendene på en rund og stram mage, at vi vil huske denne tiden, for alltid.
Det føles helt uvirkelig, å skulle sette et liv til verden som er oppned. Hva er det for en start i en verden som allerede er temmelig iskald?

Men så gjør hun det temmelig forståelig, og tydelig.
Der hun står. Dersom alle går inn for dette, fortsetter slik vi de fleste av oss har gjort, så vil vi trolig vinne.
Vinne mot den værste fiende vi menneskene kan ha bortsett fra oss selv.
Et usynlig virus som setter oss ut av spill.

Etter mange ord, og gjentagelser, er det hele klart, dette vil pågå en god stund til.
Det treffer til og med en høytid.

Så slipper folket til, spørsmålene er klare på slitne blokker.

Hva med oss som hadde tenkt oss på hytten?
Hva med oss som skulle på påskeferie?

Hva med oss?

Til tross for mange ord og lange avhandlinger klarer vi Iløpet av få sekunder og bevise at flere av oss ikke skjønner alvoret.

Etter gode forklaringer rundt sykehuskapasitet, hvorfor vi gjør hva vi gjør og hva vi ønsker å oppnå.
Sitter vi igjen og sutrer for en påske uten hytta.

Vi prøve å redde liv her for POKKER!

Vi er mange mange som gjør så godt vi kan og enda mer, som betaler vår pris for at dette landet ikke skal knele under viruset slik vi har sett andre land som Italia har gjort.

Men det skal ikke mer enn en idiot innimellom til før alle andres innsats er for gjeves.

Hytta, den kommer til å stå, til tross for at de er tom i påsken.
Og om du dropper den, kommer dette kanskje også til å bli bra?

Om du ikke er redd, er mange andre det.

Om du ikke frykter viruset, gjør mange andre det.

OM ikke du tror du kan dø av det, kan mange andre det.

Dette handler ikke om deg.
Det handler om oss.

Oss alle.

La hytta stå, respekter situasjonen og ta dine forhåndsregler.

Vær så snill.

Jeg vil nemlig være i stand til å stole på selv, når jeg sier til mine barn og legger en hånd på han i magen.

At det blir bra igjen.

Jeg lover

Alt blir bra.

 

PS: en kreativ utfordring til i morgen. La barna i huset tegne en regnbue, og legg på teksten alt blir bra.
Ta bilde, del i sosiale medier bruk gjerne #altblirbra og tagg oss gjerne @smabarnsforeldre.no så vi får se.

Og som en ekstra oppfordring, heng den i vinduet, slik at alle de som går forbi får se, at det er håp, at dere gjør en innsats og at alt blir bra, tilslutt.

10 kommentarer
    1. Tror egentlig ikke dette viruset er noe verre enn vanlig influensa.Jeg synes det kom på et veldig snedig tidspunkt også.På samme tidspunktet som at oljeprisen kollapser.Kan det være økonomi inne i bildet?

    2. Minstejenta og pappan hadde akkurat laget ferdig en regnbue da jeg kom hjem fra jobben i ettermiddag. Nå henger den i vinduet 🌈

    3. Verre enn krig? Altså det synes jeg var en drøy sammenligning. Selvfølgelig er krig mye verre.

      Og du… før du kaller andre idioter fordi de ønsker å trosse anbefalinger mot å dra på hytta. Trosset ikke dere anbefalinger med å få besøk av mormoren din? Når ble du skjer over hva som er god nok unnskyldning til å gå i mot anbefalinger?

      At noen ønsker å dra på hytta betyr ikke at de er egoistisk eller ikke tar forholdsregler. For noen betyr hytta trygghet, fordi de kan isolere seg der bedre enn hjemme. Kanskje fordi de er redde for å dø hvis de blir smittet av en i husstanden som jobber på sykehus. De «sutrer» over noe som kanskje er vel så viktig for dem enn den klemmen du ønsker deg.

    4. Krig setningen har jeg rettet på, takk for innspill ❤️ Ble nok litt revet med. Vel nå er det ikke de som «flykter» til hytta jeg referer til men til de som gjerne skulle hatt påskeferien der. Som bare hadde planer om å komme seg litt ut for ferie. Som vil sitte tett i solveggen med en påskeøl.

      Jo vi møtte min mormor. Etter nesten 10 dager hver for oss i nærmest isolasjon i forkant og etter mammas død. Det var for For å se hverandre etter et dødsfall. Sist jeg så henne var mens mamma tok sitt siste åndedrag. Vi møtte ikke henne bare fordi vi hadde lyst, men for å ta vare på vår og hennes psykiske helse i en meget tøff tid. For å signere papirer og rydde opp. Men ingen klem, ingen nærhet.

      For ja, jeg ønsker meg en klem. En klem for sorgen, for angsten og for tristheten. Heldigvis er jeg så heldig å ha mange å kunne klemme på i mitt hus. Det har ikke alle.

    5. Reagerte på at du hadde mormoren din på besøk jeg også. Litt ikonisk i en tid hvor vi skal hanskes med denne Pandemien. Og du, før du klager på at dette varer lenger enn du hadde håpet. Det kommer til å vare enda lenger enn etter påske.

    6. Du tror det ja… Helt sikker på at helsepersonell i Italia og Spania er helt enig med deg….

    7. Så bra skrevet Nina ☺️ Jeg elsker å følge deg og den fine familien din på bloggen din! Jeg skjønner godt at dette er tungt for dere nå! Jeg synes selv det er slitsomt, og jeg har bare to barn 😆
      Jeg personlig klarer ikke å ha medfølelse for hytteeierne som sutrer over tapt påskeferie! Den hytteturen får de mange flere sjanger til å ta igjen!
      Som ansatt på sykehus er jeg forberedt på at det neppe blir sommerferie på meg i år, men det går bra det også. For det er som du sier: felles dugnad!!
      Heier på deg, og lykke til med innspurten i en annerledes tid ❤️

    8. Helsepersonell har ingenting med økonomi å gjøre,men gjør den jobben de blir satt til.De gjør en god jobb hele året,”koronaepidemi” eller ikke.De gjorde en god jobb i 2007-08 også,når fugleinfuensaen herjet.Skjedde et børskrakk på den tiden også pga banklånene som ble gitt ut i Usa. Fugleinfluensaen ble bare borte den også uten mange dødsfall.På 2000 tallet var det en annen form for fugleinfuensa,når it boblen sprakk.Litt for mange tilfeldigheter ute og går til at jeg tror på alt jeg blir servert i media

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg