Årets enkle adventskalender for barna.

//innlegget inneholder link til egen nettbutikk.

 
Vi har prøvd mye forskjellig når det kommer til kalendere til barna.
Alt ifra ferdigpakket som lego, barbie og playmobil, sjokoladekalender til en 10er, pakkekalender, aktivitetskalender osv osv.
I tillegg har vi også hvert år hatt besøk av Adventus, en liten rampenisse med et stort hjerte.>

Jeg vet ikke, om jeg synes det er noen kalendere som tilsynelatende har blitt tatt bedre imot enn andre.
Men om jeg skal plukke ut noen så er det kanskje pakkekalender, ikke fordi de fikk en ny ting hver dag, men fordi den hadde litt variasjon.
Det ble på mange måter litt ekstra spennende hver dag, fordi du ikke visste hva som gjemte seg i luken.
Det kunne være alt ifra sokker, en kjærlighet til en liten leke.
Men, det krevde mye, å fikse.
Ikke bare skulle jeg ha alt klart, men ting skulle pakkes inn og nummereres og ordnes.
Og med en ungeflokk på fem (minstemann får ikke) ja da er det en del pakker 😉
Jeg ønsker å beholde Rampenissen vår, men også han skal få en liten makeover i år.

Jeg føler meg ufattelig heldig som sammen med min mann får lov til å skape litt julemagi til snart syv små barn.
Og med snart syv små i hus er disse fire veggene proppfull med juleglede og forventning.
Vår kjære Adventus skal dukke opp med litt julemoro innimellom, men hovedoppgaven hans, skal fra nå av minne oss om hva som egentlig er viktig.
Gjennom førjulstiden skal han utfordre oss litt til å sette av tid og fokus på gode gjerninger, så får vi se hvordan det blir tatt imot.
Tips til gode gjerninger vi skal ha, skal jeg dele med dere.
Meeen, vi skal jo ikke bare ha Adventus i år.
I år håper jeg å treffe spikeren på hodet og finne vår kalender, jeg håper og tror at jeg er inne på noe.
For all del, barna er takknemlige både for det ene og andre her, men jeg ønsker så inderlig å skape litt nedtellingsmagi 😉

I år skal barna hver dag i desember åpne en julekule.
De får hver sin hule julekule i metall fra Blafre (de slipper nytt design hvert år, så tenker også å samle på de og gi de når de flytter ❤️)
Og hver dag skal det enten ligge en liten ting, en aktivitet eller en gåte om en ting som ligger et annet sted (er jo ørlitt begrenset med plass i de) men tenker jeg skal få plass til mest mulig.

Det er flere fordeler med denne kalenderen slik jeg ser det,
jeg kan ta ting på sparket,
MÅ ikke ha alt klart,
kan flytte om litt på planene dersom det skal oppstå noe uforutsett osv.
Kan også variere innhold etter budsjett jeg ønsker å fylle, så noen dager eller år vil koste mer(eller mindre) enn andre
.
Ideer til hva jeg skal fylle kulene med:
Hårspenner
Sokker og truser
Godterier
Reflekser
Aktiviteter (kommer et eget innlegg med tips)
små leker som sprettball, såpebobler, lopper, perleposer osv.
Tyggis
Små tattoveringer
Julekuler til å henge på trærne.
Gåter/rebuser med hint om hvor eventuelt store ting som ikke får plass i kulene ligger.
 
 
Hva slags kalender skal dere ha?

14 kommentarer
    1. Synes det er alt for mye fokus på “ting”. Det er jo ikke det som er viktig med nedtellingen. Så synes jeg det er mye viktigere å lære barn om forbruk og miljø (på et språk og med handlinger som er forståelig for dem). Bruk og kast – samfunnet vårt eksploderer i julen! Og det er oss foreldre og voksne som har påvirkningskraft på barna.
      Jeg vet dette sikkert blir et veldig upopulært svar her inne, men du ønsket vår mening. Og dette er min.
      Jeg vet også at ideen med julekuler dere faktisk får bruk for i ettertid også har en ide om gjenbruk… Men vil tro dere allerede har nok julekuler fra før.
      I fjor laget vi fotokalender til gutten vår. Jeg skrev ut bilder av gode minner, klippet dem runde som julekuler og laminerte dem. Hver dag fikk han trekke et bilde som ble hengt opp på et filt- juletre på veggen. I år lurer jeg på å låne 24 bøker fra biblioteket, pakke dem inn, for så ta en ny nattabok hver kveld før jul.

    2. Vi kjører pakkekalender vi også. Syntes selv det var sp stas når jeg var liten. Den spenninga hver morgen når man sto opp😍

    3. Jeg lager pakke kaldere til alle 5 Barn hver dag. Og til gubben 😜 Jeg kjøper ting i løpet av hele året. Og har en til to felles gave da gjerne spill. Fantes ting er sokker, truser, tann børst, dusj såpe til å ha i gym beggen, lim, teip, gave papir, så kommer andre ting, leker, pynt, en aktivitet, hår pynt, Jeg elsker jul❤️

    4. Hos oss har bestefar snekra et juletre med 24 kroker, så den finner vi fram hvert år og henger gaver på. Det blir pakkekalender, men nissen henger en liten pakke hver natt (da trenger ikke alle være klare 1.desember) også bytter vi pakken ut med et tall og en julefigur vi perla i fjor for å telle ned (opp) til julaften 🙂

    5. I år vet jeg faktisk ikke. Har to jenter på 7 og 2år, der største ELSKER jula og gleder seg allerede. Men i år er økonomien veldig dårlig, og med ikke mange kronene å leve for etter regninger og mat er kjøpt inn for mnd så blir d labert med kalender. Har brukt å ha gavekalender, men i år vet jeg som sagt ikke. Vurderer en «selvtillitsboost» kalender. Med kort der det står ting hun er flink til, hva vi liker ved henne, komplimenter ala «i dag var du fin på håret» osv. Kanskje noen aktiviteter blandet inni der🤔 Er litt usikker, men noe kalender skal det bli!

    6. Har gjort noe lignende med en pappeske med lokk kledd i fint papir, og lagt oppi noe hver kveld som barna finner om morgenen. Veldig enkelt og greit 👍

    7. Vi har prøvd masse forskjellige kalendere, men vinneren her har faktisk vært kalenderlys og tekalender. Hver ettermiddag/kveld har vi tent lyset, laget hver vår kopp med god te, ny smak hver dag, og snakket sammen. Datteren min elsker disse kosestundene sammen, og jeg kan bruke tiden på henne, ikke på å pønske ut neste luke. Så nå har vi heller puttet alle summene som man hadde brukt på andre kalendere i en juleopplevelse som hun bestemmer.

    8. Barna får pakke kalender av mormor ❤️ Også har vi Arthur nisse på besøk, som gjør/foreslår hyggelig ting som film og popcorn, kake baking og innpakking av gaver osv 🎅
      Si i fra hvis du vil ha noen gode hyggelig ideer 😉

    9. Så bra!!! Det jeg husker godt fra min barndom var en herlig bit med sjokolade hver dag 😃 Så sjpkoladekalender er også TOPP og budsjettvennlig! Men det du skriver om ord og aktiviteter sammen er jo GULL og nettopp det barna ELSKER MEST å få fra oss voksne!! ❤️

    10. Her pakker vi inn 24 bøker som vi låner på biblioteket, gjerne med juletema. Guttene på 2 og 4 år bytter på hvem som åpner dagens pakke, så leser vi boken sammen ❤️ Trenger ikke koste noe som helst! Så blir det nok rampenisse også

    11. Her blir det aktivitetskalender.
      Printer ut bilder av det vi skal gjøre så 3åringen selv kan se hva vi skal gjøre, og så pakker jeg de i sånne små esker fra IKEA som kan gjenbrukes.
      Prøver å inkludere flest mulig aktiviteter vi vanligvis gjør uansett, som svømming, lesing og tur.
      Hver fredag er det en ballong, da har han underholdning hele helga.

    12. Hei! Jeg lurer på hvor du har kjøpt denne rampenissen? Den var så utrolig mye koseligere og «nissete» enn den rampenissen som selges overalt 😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg