Kan du ikke bare sove?

Vi er på hver vår side av dørkarmen.
Du ligger i sengen, og alt du ønsker deg er meg.
Frustrerte små hyl kommer ifra den lille kroppen mens du spreller dyna av deg
Klokken er fire
Kan du ikke bare sove?
På andre siden av dørstokken står jeg, med døra på gløtt står jeg i tussmørket mens jeg dunker hodet taktvis i veggen.
Jeg har ammet, bysset, rugget, vugget, sunget, hyssjet og bært.
Men til ingen nytte.
Sove gjør du ikke.
De små frustrerte hylene har gått over til gråt.
Det er noen minutter siden du så meg og nå var grensen nådd.
Nå triller tårene, ikke bare dine, men også mine.
Kan du ikke bare sove?
Jeg tusler inn til deg, brer dynen på nytt over den sprellende kroppen mens jeg så rolig som jeg kan forteller deg at det er natta.
Klokken er fire, det er natt.
Å være 8 månender innebærer kanskje ikke å ta så mye hensyn til om det er natt eller dag.
At du trenger å være trygg, mett, passe varm og tilfreds forstår jeg.
Men kjære venn kan du ikke forstå at mamma er trøtt?
Man mister kontroll, når man mister søvn.
Kontroll på tanker og følelser.
Man tenker ting om  seg selv andre man ikke har tenkt før.
Både om liten og stor.
Hva er det jeg gjør galt som holder deg våken?
Hva er det jeg ikke forstår som gjør at du ikke sover?
Hvorfor kan du ikke bare sove?
Jeg går inn å løfter deg opp, de små hyl har blitt ildsint gråt.
Slik klarer jeg ikke la deg ligge, uansett hvor trøtt jeg er.
Vi setter oss ned sammen og du hikster litt for å få igjen pusten.

Månen skinner inn på rommet vi to har kjempet mot Jon Blund de siste timene.
Jeg vet snart ikke hvor jeg skal hente flere krefter.
Kroppen føles nærmest nummen, hodepinnen fyller hodet og øyene er smale.
Du gnir deg i ansiktet, små knyttnever gnuger mot øynene.
Du er jo trøtt.
Hva er det som gjør at du ikke finner ro?
Du hviler hodet på brystkassen min mens jeg rugger opp og ned.
Du hviler og jeg kjenner pusten blir tyngre.
Vi slumrer begge to, til morgenlyset banker på.
Du er klar for en ny dag,
bare du..
For jeg… jeg er inderlig trøtt..
 

26 kommentarer
    1. Føler så utruleg med deg. Sliter akkurat med det samme. Gutt på 11 mnd som har vore slik sidan dag 1. No har pappaen vore i permisjon og han trudde han skulle få snudd den dårlige trenden med å amme gjennom heile natta. Eg fekk sove sidan eg skulle på jobb, men har det blitt betre? Nei. Eg krysse fingrane for deg og dine, at natta plutseleg blir betre <3

    2. Kjenner meg så igjen. Har grått av utmattelse så mange netter. Vært på trilletur i flere timer flere ganger om dagen for å få han til å sove. Bare bedt at jeg ikke møter noen jeg kjenner , for orker ikke prate med noen. Da faller verden sammen.
      Nå er poden over året og har heldigvis netter han sover hele natta, men står fortsatt opp tidlig. Noen dager kl 5 og andre dager sover han helt til 6. Men det beste er at vi får sammenhengende søv om natta.
      Håper virkelig at lille Oda snart finner ut at hun skal sove om natta. Heier på deg!

    3. Har du sjekket om hun kan ha noe låsninger i rygg/nakke? Må være forferdelig å ha det sånn, for dere begge.

    4. Nei det har jeg ikke. Grunnen er at hun har netter innimellom hvor hun sover hele natta …

    5. Har selv en datter på 8 mnd som har store søvnproblemer og føler sånn med deg!! Er som å lese om oss dette innlegget.. vi er bare mennesker, så går en grense for hvor lite søvn kroppen tåler! Føler virkelig med deg, søvnmangel er ikke til å spøke med<3

    6. Hadde det akkurat sånn med minstemann, aner ikke hvor jeg tok kreftene fra men kom oss igjennom det. Sender deg en klem og håper at minstemor snart sover godt natten igjennom, både for sin egen og din del. Du gjør en god jobb, det blir bedre❤️

    7. Føler med deg! ? mi på 16 mnd har siden fødsel hatt mellom 3-10 oppvåkninger hver natt. Har aldri sovet mer enn 3 timer i strekk. Har prøvd alt av metoder, til og med reist bort siden hun er svært avhengig av min kroppskontakt og ikke minst puppen for å sove.. ? nå har jeg bestemt meg for å slutte å stresse med å gjøre alt det “riktige” og heller gi henne det hun trenger for å roe seg ned; pupp og hud mot hud. Jeg mister antagelig litt søvn av å ha en stor baby i senga, men ikke like mye enn hvis jeg skal på liv og død legge henne i den forhatte babysenga..

    8. Åh, så god du er til å sette ord på det! Jeg hadde det akkurat sånn med mitt første barn, jeg var så trøtt og helt utslitt. Søvn har virkelig alt å si. Mitt andre barn (nå 10 mnd) har sovet hele natta siden 2 månedersalder. Jeg ser hvor utrolig viktig det er at foreldre får søvn, det har så mye å si for tiden hjemme med baby. En helt annerledes og bedre permisjon denne gangen, med mer overskudd. Ønsker deg alt godt, har ingen råd å komme med for du virker så god og som at du gjør alt riktig. Lykke til, måtte hun plutselig finne ut hvor godt det er for både henne og deg med søvn 🙂 Håper du får egentid innimellom for hvile og egenpleie 🙂

    9. Jeg føler så med deg! Har grått selv mang en gang fordi mini ikke vil sove. Man blir jo helt tussete i hodet! Føler vi lever i en boble hvor livet dreier seg om når vi skal sove neste gang ? Men det blir visst bedre. Har jeg hørt… joda!

    10. Vi er flere i samme båt! Lille gutt på 8 mnd er helt likens! Hilsen fra trøtt mamma i nordenden av Randsfjorden 🙂

    11. ok, da ville jeg tatt henne med til kiropraktor for å sett, det er absolutt ikke sånn at man ikke kan ha våkefrie netter for å ha en låsning. Håper uansett det bedrer seg snart, søvn må man ha når man har 5 barn..;) klem til deg

    12. Jeg kjenner meg så innmari igjen og føler meg deg. Datteren min har akkurat blitt ni måneder og vi har slitt med søvn stort sett hele veien. Inntil vi kom over et fantastisk program for en drøy uke siden. Vet at du ikke vil ha råd, men dette har virkelig gitt meg livet tilbake ❤️

    13. Høres helt grusomt ut. Ihvertfall når man ikke skal samsove (hvis det hjelper ) . Jeg har hatt veldig god erfaring med fotsone terapi. De finner ut om hun har løsninger eller noe annet som plager henne. Veldig viktig at du velger en som har laaaaaaang erfaring. Masse lykke til videre… ❤

    14. Å kjære deg <3 Følte jeg bare måtte skrive noen ord, for jammen følte jeg med deg når jeg leste dette! Søvn trenger du også særlig når man er mamma også ikke bare til hun lille frøkna som ikke vil sove, men til fire til? For en bragd og for en innsats du gjør! Jeg har kongen ting å klage over med tvillinger på 3 som da de var babyer sov hele natta fra de var rundt 2-3 mnd..kun en flaske iblandt, men sjelden på natta etter 3 mnd. Å jeg klager hvis jeg må opp en gang eller to? Nei vet du hva… håper virkelig du får hentet krefter og får sovet godt igjen snart. En trenger å være våken og opplagt for å være mamma til 5 … klem <3

    15. Hei! Hvordan program er det dere har fått? 😀 jeg tar gjernr i mot råd..heh

    16. Du er ikke alene. Min blir 1 i morgen, og holdt på siden dag 1. Har også ei på 3, henne sover heller ikke. De våknet sjelden samtidig og mannen sover så tungt at han merker verken meg, barna eller en murstein i hodet. Utslitt er ett begrep man er men ikke har “lov” å være på dagtid da er det jo jobben man skal gå til. Å være mamma er en glede og takk å pris for at de er så søte og gode på dagtid med smil og gøyale kommentarer ellers hadde en hverdag vært tung ?

    17. Jeg vil gjerne ha råd?
      Gutten på snart 10 mnd vil ikke sove med mindre jeg ligger klar med puppen. Er helt utslitt snart!

    18. Hei. Pleier aldri å kommentere, men dette traff meg så veldig at jeg bare måtte. Sånn som du beskriver det har jeg også hatt det de siste ni mnd. Har en liten gutt som er verdens blideste på dagtid, men natta er tung (for oss begge). Alle tankene man får mens man prøver alt man kan å få baby til å sove… Jeg overlever ene og alene på at mannen min står opp en halvtime før han egentlig må slik at jeg kan få sove litt før han går på jobb og at jeg får hvilt i helgene når han har fri. Men til både deg og meg: Hold ut! Det blir bedre! ?
      Du skriver fantastisk godt og både meg og mini koser oss med snappene av deg og Oda i løpet av dagen, tusen takk og lykke til videre!

    19. Jeg har en datter som er like gammel som Oda, og sover like dårlig, så føler med deg. Datteren min er også så høylytt når hun våkner om natten at hun noen ganger vekker storebror. Så her er det lite søvn om dagen. Bli litt gal, av og til er søvn det eneste jeg klarer å tenke på. Imponert over deg som også klarer å sjonglere fire andre barn! Håper du lager et innlegg dersom du kommer over noe som gir bedre søvn!

    20. Vi har 11 barn og kan absolutt si jeg vet åssen det der er.og vi har prøver og testet ulike ting som har funket for oss i allefall.
      Når ikke den 8 mnd gamle beibien vil sove.og alt er gjort.sunget, ammet, bysset osv så har vi funnet ut at babyen vil ikke sove pga den vil ikke ligge åleine. De små er rare, de er sosiale og i den alderen er de og knyttet til mamma.så vi har prøvd alltid to ting de netter de ikke sover, tatt babyen oppi senga vår …det går ik mange minutter før de sovner. Om ikke det har hjulpet, har vi noen ganger tatt rett og slett trillen inn på rommet vårt og lagt babyen oppi…etter noen vugginger att og fram har de sovnet.dette blir ikke noe vane, kanskje et par ganger i uka.men funker ypperlig- iallefall for oss, og sove får man til slutt både den ene og den andre.og det er kun over periode.poenget er at man skal fungere, da spiller det ingen rolle med noen tiltak i ny og ne.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg