Barn og blodprøver – ConceptoShield

Jeg likte de overhode ikke.

Disse menneskene i hvite uniformer og tresko.
Selv om mamma hadde sagt til meg utallige ganger at de bare ville hjelpe meg og gjøre ting godt.
Jeg husker jeg som liten slet med å sove natta før jeg skulle til legen.
Ofte gikk jeg alt for lenge å hadde vondt eller ubehag fordi jeg var redd. Hva var jeg redd for da?
Blodprøver.
Jeg visste godt at for å finne ut hva som virkelig var galt måtte jeg ofte ta blodprøver.
Mamma tålte ikke nåler hun heller og det gjorde det nok ikke stort bedre.
Jeg ble svimmel, kvalm, svett, og hjerte hamret som et harehjerte.
Som voksen er  jeg i grunnen ikke så mye bedre, selv etter tre svangerskap må jeg fortsatt ligge under vanlige blodprøver.
Har jo kommet meg litt,  nå kan jeg kan sitte under CRP (stikk i fingeren), ja da, før måtte jeg ligge under de prøvene.
Men nå har jeg en ny utfordring. Jeg er mamma, til tre små. Og noen blodprøver iløpet av året må vi gjennom.
Jeg vil ikke være den mammaen som svimer av ved siden av mitt barn, skal være helt ærlig å si at jeg har måttet forlate rommet i enkelte tilfeller ved vaksiner. (jammen er det godt vi har en pappa også)
En ting er sikkert, selv hvor mye jeg vil berolige, gjør jeg ofte ting værre med min nervøsitet.
Skjelven, svett, ør og svimmel er IKKE en tilstand som virker beroligende på de små 😉
Det er heldigvis ikke mange blodprøver hvert barn skal gjennom, men jeg synes det er viktig å gjøre det beste utnav det slik at både barnet og jeg får en god opplevelse av det hele.
Det finnes mange gode råd osv, men ingen spesielle produkter. Helt til jeg fikk en mail som tipset meg om
ConceptoShield som er utviklet av en liten gründer bedrift i Lofoten.
 
ConceptoShield er en papirskjerm som festes på armen eller benet til barnet.  De selges i blokker med forskjellige motiv.
concepto
 
Mot barnet er det et motiv som distraherer barnet fra den medisinske behandlingen. De kan også brukes til vortefjerning, sårskift, vaksiner, intravenøs nål,  stell av skader eller andre ting barnet er engstelig for.
concepto2 concepto1
Den er testet ut på pasienter på Ahus og Rikshospitalet, hele 77% av barna  synes det hele gikk lettere når de fikk skjermen på og fikk tenke på noe annet.
Mammaen eller Pappaen har noe å holde fokus på og snakke om med barnet, kanskje foreldrene også blir litt roligere? 😉
På andre siden av ConceptoShield er det små hint som viser helsepersonell hva de kan snakke barnet om.
concepto5
Når Barnet er ferdig kan ConceptoShield rives av, barnets navn kan skrives på og de får en diplom!
concepto4
Jeg synes disse er helt geniale, og har en blokk med slike liggende i skuffen.
 
Vi er beredt, er du?
Conceptoshield kan fåes kjøpt HER
Synes du også disse var smarte? Trykk LIKE under her!
 

//Innlegg skrevet i samarbeid med Conceptomed

 
 
 
 

4 kommentarer
    1. Så smart:-) desse skal kjøpes inn, har ei på 6 år med sprøyteskrekk etter røff behandling på sjuhuset da ho var 18 mnd , det ho opplevde da sitter igjen og det er like fælt kvargong me er med lege . Håper desse vil gjere det lettere neste gang. Takk for tipset 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg