Barnehageåpning – hvor er barnas trygge hverdag?

Det er liksom rart med det, hver eneste morgen er lik.

Hun klamrer seg ekstra hardt i armen til pappan i det de trår inn.
Selv om de gjør det hver eneste dag, så er det noe med avskjed.

Det er aldri gøy.

Heldigvis er det en helt egen stemning der om morningen, de ansatte har en unik evne til det.
Et roligere tempo på et vis, selv om de er mange.

Barn som tusler litt akkurat dit de vil, leker med hvem de vil, i sitt eget tempo før dagen etterhvert starter.

Hun har sine egne rutiner, med matboksen under armen drar hun med seg pappan bort til bordet for å sette i gang frokosten.
Hun liker å observere litt, se hvem som er tilstede, hvem som gjør hva, mens polarbrød og yoghurt fortæres.

En rolig start på en ellers hektisk dag.

Hun leker med alle, litt her og litt der.
Menger seg med de som gjør det hun har mest lyst til.
Hun er tre år, og hun elsker barnehagen.

 

Torsdag for fem uker siden, ble barnehagen brått og brutalt revet fra henne.
Ingen mulighet til å forberede, snakke om det eller planlegge.

Det bare skjedde.

Corona skjedde.

Hele verden ble snudde på hodet og alt stoppet.

Vi skjønte ingenting, alle snakket om hvor rart og merkelig og ubegripelig det hele var.
Hvem vet hvor mye hun på tre skjønte

Å leke med andre er ikke lov, å klemme de vi er glad i er ikke lov.

Hvorfor ikke?

Så skjer det, kampen mot viruset er i ferd med å gå i vår favør.
Myndighetene mener, håper og tror at det er en riktig avgjørelse å åpne barnehagene igjen.

Et ørlite håp om at dette steg tilbake igjen til den vante hverdag dukket opp i meg.
Dette er både skummelt, rart og godt på en gang, men jeg, vi, velger å være med på anbefalingene.

Men så, dukker det opp, det ene skrivet etter det andre.
Informasjon ifra den gode, fine barnehagen våre barn er så heldige å gå i.

Med trygge, usannsynlig dyktige mennesker som vi vet gjør alt i sin makt og enda litt til for våre barn.
De har jobbet iherdig for å etterstrebe myndighetenes retningslinjer for åpning av barnehagen.

Og den klumpen jeg var så godt i gang med å fordøye i magen, vokser seg bare større og større.

Barnehagen åpner igjen på mandag, men utifra hva jeg ser,
er det ikke den barnehagen de er vant med vi sender de inn i igjen.

Det er trygt sier de, og det vil jeg så inderlig tro på,
men retningslinjene forteller meg så absolutt ikke det samme.

Levering blir ikke lenger slik den var, med begrenset tid, skal barna leveres ute ved porten, voksne skal holde 2 meter avstand, og innenfor en gitt tidsramme skal man ha møtt opp, levert barnet og dratt igjen.

Barna blir delt inn i grupper, og disse barna er også de de skal forholde seg til gjennom uka. Kun de, ingen andre, til tross for at flere er i barnehage. Ingen leking på kryss og tvers av gruppene eller hva slags aktivitet de driver med.

Rutinene er borte, ingen rolig start med frokost rundt bordet, rett i lek.

Henting er lik levering, ute ved porten, holde avstand og en prosess som skal være så kort som mulig slik at alle barn blir hentet innen stengetid.

Alle regler er snudd på hode, man skal ikke lengre leke med alle, lekene skal ikke deles, og rutinene er endret.

Barnas trygge hverdag er det kun et snev av igjen.
De ansatte.

Men de ansatte har også fått hverdagen snudd på hodet, de nye retningslinjene tatt i betrakning.

Vi har fått god informasjon, og de har virkelig gjort så godt de kan. Men hvordan forberede en liten kropp på en helt annerledes hverdag? Først og fremst, hvordan forklare ei på 3 hvorfor hun ikke kan leke med alle, når vi har fortalt henne hele livet at hun alltid skal inkludere alle, hvordan forklare at hun ikke skal dele, når vi har oppfordret henne hele livet til å gjøre nettopp det.

Og jeg tørr ikke tenke på de ekstra belastningen de ansatte har på seg for å få hverdagen til å gå rundt.
Ta hensyn til alle retningslinjer, samtidig som de skal ta vare på barnas trygghet, være tilgjengelig og ikke minst ha kapasitet til å forklare og svare på alle spørsmål som dukker opp både fra små og store.

Inkluderer disse nye retningslinjene gratis kloning av ansatte og blekksprutarmer?

På mandag kommer det mange barn som aldri har hatt så lang pause fra barnehage før, for mange må nok en ny tilvenning på plass. Men hvordan legge tilrette for det på en trygg og god måte , ute, ved porten i to meters avstand?

Og oppi alt, har de ansatte en god liste med nye arbeidsoppgaver som må gjennomføres i hverdagen.
Alt må vaskes ned etter hvert måltid, etter hver gruppe, hvem skal få tid til det,
samtidig som de passer på at gruppene ikke blandes?

Hvem skal vaske alle lekene, når?

Hvordan skal de forklare, slik at man forstår at man ikke lengre skal dele og være med alle?

Da datoen ble satt, begrunnet Erna datoen med at de ansatte hadde god tid til å tilrettelegge.
Retningslinjene var klare og sist redigert 15. april, 2 virkedager før porten skal åpnes.

God tid?

De har jobbet dag og natt for å få dette til å i det heletatt være i nærheten av å gå rundt. Flere styrere sitter fortsatt å klør seg i hodet og leter febrilsk etter nok resurser for å være i nærheten av å kunne gjøre det de er aller best på,

sette barna først.

Våre barn skal i barnehage. Av flere årsaker må de det.
Jeg er helt ærlig ikke redd for viruset, jeg velger å tro at de som har fattet dette har vesentlig mer peiling på virus enn meg.

Men jeg frykter hverdagen de går inn i.
I en allerede annerledes hverdag skal også barnehagen bli helt annerledes.

Om det er så trygt de ønsker å påstå, er det da virkelig nødvendig å utsette de for denne på kjenningen?
Og ikke minst,

 

har vi en plan på hvordan vi skal svare når en treåring spør hvorfor man ikke skal dele?

 

 

29 kommentarer
    1. Så fint skrevet av deg. Du satte ord på det som også er mine tanker. Jeg er heller ikke redd for viruset og 3 åringen skal i barnehagen på mandag men altså alle disse nye «reglene» og ikke minst ordene. Det er mange store (skumle)ord om dagen. Som det er en PANDEMI, barn er prøvekaniner etc. Kohort som nyeste tilskudd i ordrekken i dag. Synes liten gruppe er tilstrekkelig og dekkende. Kanskje det er meg, men det er noe med denne ordbruken som gjør en (iallefalll meg) mer urolig. Barnehagepersonalet hos oss er fantastiske og jeg er sikker på at det kommer til å gå fint, men har ingen formening om hvordan man skal forberede en 3 åring på en annerledes barnehagehverdag. Barn er dog tilpasningsdyktige samtidig som jeg tror alle sine skuldre vil være noe mer på normalt sted når denne første uken er over. Lykke til med oppstart 🌸

    2. Hei! Tror det er veldig forskjellig fra barnehage til barnehage hvordan ting blir gjort (men selvsagt innenfor rammene myndighetene har gitt). I vår barnehage er det også satt opp grupper for hvem man skal være sammen med, i vår gutt sin gruppe er det 2 andre barn – men de skal også være sammen med en annen gruppe med 4 barn. Det er en voksen person som skal ha ansvaret for min gutt og 2 andre, og det er jo en kjempebemanning! (Han er 3,5 år). De har en egen voksen på avdelingen som BARE har ansvar for renhold/vask av leker, bord, toalett osv. Tror det kommer til å gå veldig bra, barnehagen har også sendt ut en video der de forklarer litt for barna hvordan ting blir når de kommer tilbake på mandag. Så gutten min er forberedt på at mamma følger han til døren der han blir tatt i mot fks. Føler vi er kjempeheldige med barnehagen vår <3

    3. Hei. Er du ikke redd for at spedbarnet ditt blir smittet? Det står så mye om at de under 3 måneder spesielt og de under 1 år tåler viruset mye dårligere. Jeg bare spør fordi jeg selv skal får et spedbarn i hus snart og jeg er veldig redd, og ønsker å bli beroliget. Jeg tør ikke sende sønnen min på 2 år i barnehagen av redsel for at han tar med viruset hjem til babyen. Elsker forresten bloggen din!

    4. Jeg synes du har mange gode poeng, og som pedagog takker jeg deg for at du virkelig ser utfordringene våre! Dette kommer til å bli rart og utfordrende for barna og de ansatte.. Her har kommunen heldigvis valgt å starte barnehagen samtidig som småskolen, slik at de har 1 uke mer på å forberede seg 🙌 Jeg forbereder storebror så godt jeg kan på en annerledes barnehagehverdag, og kjenner jeg er ekstra takknemlig for at jeg er hjemme i permisjon med minstemor 😅

    5. Jeg er så enig med deg, og nettopp derfor skal ikke mine barn tilbake. Ikke fordi jeg er så redd for viruset, men fordi jeg vet at hvis flere kan holde barna hjemme blir det enklere for de som må sendes i barnehagen! Og mest fordi jeg tror at den barnehagehverdagen de nå kommer til å ha, er mer skadelig og skremmende for barna enn det som har vært hittil.

    6. Jeg kjenner på det samme som deg.. jeg tenker hvordan i alle dager skal de få til dette? De som jobber i barnehagene har fått en umulig oppgave.. flere store oppgaver i løpet av dagen, et ufattelig ansvar…men det virker som de virkelig bretter armene opp og er klare til kamp! jeg er inderlig glad for vår lille barnehage… det er få barn, så jeg føler det er lettere for dem å klare å holde en slags kontroll…men med det også få ansatte på en måte, det er ikke mange vikarer som står klare når ansatte må i karantene når de får noe i nærheten av symptomer for eksempel…
      jeg har en gutt på litt over to år og han trenger garantert ny innkjøring.. han er beskjeden og trives ikke automatisk i nye miljøer… nå blir det overveldende mange nye rutiner…selvom jeg vet barn tilpasser seg… man vet også nå hva man har hatt, en trygg og god barnehage med fantastiske ansatte…og nå føler jeg vi har mistet noe… gudskjelov er de samme ansatte der og jeg er sikker på at de vil gjøre alt de kan for barna !
      Allikevel er jeg glad for at han ikke skal i bhg nå… vi skal prøve å få det til med å kombinere jobbene våre så godt som mulig så lenge som mulig uten at han må tilbake i bhg.. vi har ikke sagt opp plassen per nå, vi vil ha plassen, og håper det vil bli en mer gjenkjennelig hverdag igjen etterhvert.. selvom vi ser at akkurat det antagelig tar mange måneder 😞

    7. Tusen takk, Nina! Du er fantastisk god til å sette ord på akkurat det en barnehagestyrer tenker på og jobber med akkurat nå, 24 timer i døgnet! Takk for at du er den mora du er!! Hilsen en enhetsleder for en liten barnehage.

    8. Har vondt i magen jeg også… Jeg skal i jobb selv (barneskole) og sende ungen i BHG. Jeg skjønner ikke hvordan dette skal gå rundt. Å smitte henne og meg er ikke det verste, men at hun ikke lenger kan være sammen med de nærmeste fordi vi er potensielle smittebærere fremover. Etter tre uker alene, var det etterlengtet å se besteforeldrene igjen. Vi gråt alle sammen. Nå kan det bli lenge til vi ser dem igjen. Ikke bra for psyken til verken meg eller frøkna. Vi er vant til å være så mye sammen! Kjenner også på en redsel for hennes del. Hun er ikke så glad i BHG i det store og det hele, og nå får vi ikke se samme rutinene som vi pleier. Det blir så tydelig nå at de som MÅ jobbe og ikke har råd til å la være, ikke kan velge å være hjemme. Jeg vet at jeg ville valgt å bli hjemme med ungen om jeg hadde råd, sånn at vi kunne vært trygge fra smitte og ikke minst se de nærmeste mer enn en gang hver tredje mnd… Vi har risikogruppepasienter, så må være ekstra forsiktige!

    9. Du skriver det så sykt bra!! Vår bhg har utsatt start med 1 uke så til 27 april. Å det tror jeg er bra for de ansatte så de har tid til å sette seg bedre inn i dagene og legge opp nye rutiner. Vi har liten jente på 1 år som ikkje forstår noe og helt sikkert må begynne på nytt med tilvenning. Er veldig spendt på ny hverdag.

    10. Du har mange gode tanker rundt dette! Og det er no ulikt fra barnehage til barnehage! Den gruppen barnet ditt får tilgang til skal være som en «familie» her skal vara få trøst, kos og den omsorgen de trenger! Jeg jobber i barnehage selv og har jobbet på spreng i 2 dager nå! Tenk på en annen måte, tenk hvor heldig barnet ditt er som får være sammen i en lite gruppe der de virkelig blir sett og hørt av den voksne, for vet du hva? vi har god tid. Ingen ting vi skal, ingen voksne som skal ha pause (ikke hos oss iallfall) ingen som skal ha plantid og ikke morgenmøte eller andre møter! Den voksne som er i gruppen til ditt barn, skal bare være i den gruppen hele tiden! H*n skal ta vare på ungen din og 3-4 til! Kun de!
      Jeg tror dette blir en veldig fint tid i barnehagen! Vi som jobber i barnehagen får tid til å bli kjent med de få barna i gruppen på en helt ny måte! Mer tid til å sitte på gulvet å leke, mer tid til å gå lange turer for vi må ikke stresse tilbake får å rekke 4 pauser før kl 14!

      Dette går helt fint, og barna kommer til å få det veldig bra det er jeg sikker på! Men hvordan forklare det til de minste er ikke lett, men heldigvis er barn endringsdyktige! 😁

    11. Enn når dere skal på do? Hvem passer barna da? Hvordan forklare at dem ikke får være sammen med den vennen dem har lyst til på den andre gruppen?

    12. Hei Rikke! Hvor har du lest om dette? Jeg har også spedbarn i hus (8 uker) og velger derfor å holde de to andre barna hjemme minst 3 uker til. Jeg har ikke lest det samme som deg, så kom gjerne med kilder. Uansett synes jeg det er en skremmende tanke å bli syk selv, siden jeg har et utrolig stort ønske om å få amme babyen så lenge som mulig. Og hvordan blir det for mannen min om jeg blir syk, veldig syk, – det vil nok bli svært utfordrende, til tross for at jeg har en helt fantastisk mann! Ikke kan vi få hjelp av besteforeldre heller, slik vi er så godt vant med.

    13. Hei Rikke! Hvor har du lest om dette? Jeg har også spedbarn i hus (8 uker) og velger derfor å holde de to andre barna hjemme minst 3 uker til. Jeg har ikke lest det samme som deg, så kom gjerne med kilder. Uansett synes jeg det er en skremmende tanke å bli syk selv, siden jeg har et utrolig stort ønske om å få amme babyen så lenge som mulig. Og hvordan blir det for mannen min om jeg blir syk, veldig syk, – det vil nok bli svært utfordrende, til tross for at jeg har en helt fantastisk mann! Ikke kan vi få hjelp av besteforeldre heller, slik vi er så godt vant med.

    14. Hei . Jeg lurer også på hvor den informasjonen om spebarn er funnet? Det er slik informasjon som er viktig å få frem.

    15. Slik info er kun viktig å få fram hvis den er offisiell fra myndigheten! Folk må slutte å spre hear-say fra Facebook.

    16. Ikke så veldig skremmende artikkel, men jeg henger meg alikevel opp i ting som står skrevet: Det tyder på at spedbarn og små barn er mest utsatt for tyngre foreløp…. av de få barna som Likevel utvikler alvorlig sykdom er de under 5 år mest utsatt, der spedbarn under 1 år er i størst fare, i følge studien. Og så tenker jeg jo selv på hvor skjøre og små de er når de er nyfødte, med et helt nytt immunforsvar og puster med lungene sine for første gang. Er nok bare jeg som er for over nervøs her kanskje…

      https://www.nettavisen.no/nyheter/studie-de-fleste-barn-far-milde-korona-symptomer-men-noen-blir-alvorlig-syke/3423940329.html

    17. «H*n skal ta vare på unge din og 3-4 til….» skriver du! Du mener vel 5 til? I min barnehage er hver kohort på 6 store barn, eller 3 små🤪 Synes du rosemaler situasjonen litt vell mye. For det blir ikke bare enkelt å «diktere» barna at de MÅ kun leke med disse bestemte barna, og kun innenfor et bestemt område. Hos oss er de i alle fall vant med at de får leke med hvor mange og hvem de ønsker å leke med!

    18. Dette står også på babyverden: Frem til babyen er rundt 3 måneder gammel er ikke luftveiene så stive og sterke, og dermed ekstra sårbare for luftveisvirus. Barn er heller ikke så motstandsdyktige, siden immunsystemet ikke er så godt utviklet enda.

      Dette er en artikkel om forkjølelse og RS-virus altså, men korona er jo et luftveisvirus.

    19. Jeg er barnehageansatt og har kjent på disse bekymringene og spørsmålene som du skriver så godt on, hver eneste dag i flere uker nå. Barnehagen starter opp igjen, barna får sosialisert seg, men innenfor gitte rammer og retningslinjer. Vi har de siste dagene frem mot åpning hatt fire avdelingsmøtet, gått igjennom en tykk lefse av seks hefter som inneholder alt fra hygiene-og smittevernstiltak til risikovurdering og fokusområder. Og alt dette skal vi ha arbeidet grundig med og planlagt frem til oppstart førstkommende tirsdag. Det går ikke.. hvordan kan man forberede seg på en epidemi som dette? Som rammer hele samfunnet, både små og store borgere. Mer enn man kanskje aner eller tror..

      Jeg skal innrømme at jeg er spent og skeptisk ifht barnehagestart om få dager. Barna har vært fire uker hjemme, noen også lenger, og hatt sine rutiner der (som kabskje også har sklidd ut i disse dager, forståelig nok), og kommer tilbake til barnehagens rutiner som er totalt annerledes enn de rutinene de kjenner til fra før. Leverings- og hentesituasjonen er jeg mest skeptisk til, og også dette med å forklare barna hvorfor de ansatte som tilhører en annen kohort (smågruppe med inntil seks barn/ekvivalenter) ikke kan trøste eller tilby et fang å sitte på, hvis et barn søker dette fra en annen ansatt enn den som er i barnets gruppe. Det blir på mange måter ny tilvenningsperiode for mange barn nå, og vi gjør så godt vi bare kan ifht at oppstarten og den nye tilværelsen i barnehagen skal bli så god som overhodet mulig både for barn, foreldre og oss ansatte. Lykke til alle sammen ❤️

      Anbefaler alle å se filmen som er lagt ut på Udir for å forberede barna litt på hva som venter: https://vimeo.com/407980321?ref=em-share 😊

    20. Vi har samarbeidskohorter i vår bhg, to og to kohorter samarbeider og er på felles områder, men også en del for seg selv.

      Situasjonen med å ikke kunne leke med hvem man vil er dessverre reell her. Vi forsøker å legge opp kohortene sånn at de to kohortene som skal være en del sammen har barn som liker godt å leke sammen. Men det blir strengere rammer og en ny hverdag for disse små, selv om vi alltid skal ha barnets beste i fokus først. ❤️ Da blir det vanskelig når smittetiltakene og restriksjonene er slik de er.

    21. Godt skrevet!
      Men her syntes jeg faktisk at BHG er strenge på levering og henting.. i vår barnehage kan vi bli med inn i avdelingen, helt inn om barnet trenger-men det skal ikke være mer enn to foreldre i yttergarderoben! Både min som er skolegutt neste år og gutten på 1,5 trenger nok ny tilvenning-få noe trygghet i den uvante hverdagen. Vi har fått beskjed om at barna hår først uansett, og om det betyr at vi må være inne på avdelingen med de i starten så skal vi få det-heldigvis!

      Men det blir rart for våres små! Mine skal i bhg og gleder seg veldig😊 De stortrives, og håper de vil fortsette å gjøre dette-tross restriksjoner!

    22. Jeg er Såå enig. Ikke spesielt redd for viruset men bekymret for hvordan de får det der mtp så mange endrede rutiner og at de ikke kan leke med de de vil 😰

    23. Hei, jeg jobber selv i barnehage. Vi åpner nå på mandag kjenner jeg er spent samtidig som jeg gleder meg til å treffe både små og store. Slik som jeg tenker så er smittevern førsteprioritet på samme måte som barnas beste alltid skal være i fokus. Nå når man blir småe grupper med en voksen tenker jeg det kan bli fint på mange måter også det blir lettere for barn og komme frem og bli sett man får rom for de gode samtalene samtidig og en trygghet. Tenker de har ikke vært i barnehagen på fem uker så det kan kanskje være greit for barna også å få en litt rolig start❤️ Har heldigvis ekstra ressurs til renhold da det er viktig at barna ikke skal gå på bekostning av det. Lykke til med oppstart❤️

    24. Vi har nå i vår barnehage jobbet i mange timer i helga, for at barna skal få en trygg barnehage, med rause og omsorgsfulle ansatte. De skal fortsatt få en fang å sitte på. Ja,avskjeden blir tatt ved porten og det samme blir hentingen, men i barnehagen skal de få sine lekekamerater fra sin avdeling, de skal få en-to ansatte som skal være med de hele dagen.

      Vi jobber så hardt for at barna skal ha gode dager i bhg i disse dager som er så unormale💜

    25. Du skriver så godt Nina 💕 Jeg er selv både barnehage mamma og pedagogisk leder på en annen avdeling i samme barnehage som min 4 åring går i. Jeg er 100% trygg på å sende min gutt i barnehagen, denne uka skal to av mine tre skolebarn på skolen også. Like trygg på det. Jeg forstår at mange kan kjenne seg utrygge. Her har vi som jobber i barnehagen en stor jobb i form av å være med på å trygge foreldrene som skal levere. I vår barnehage har alle pedagogene hatt kontakt med alle, både barn og foreldre, gjennom perioden det har vert stengt. Vi har forberdt oss så godt vi kan, jobbet på spreng spesielt de siste 2-3 dagene før helgen. Jeg har sitter noen timer i dag også. For ja, det er mye nytt, og ja det kan virke skremmende og for mange kan det virke uforståelig hvordan vi skal klare det og hvordan barna vil ta denne endringen. Men vi skal huske at selv om små barn trenger det gode trygge stabile så skal vi ikke undervurdere de. De forstår ofte mye mer enn vi tror, og det er oss voksne sitt ansvar og ikke legge våre egne bekymringer over på barna. Det er det nok desverre mange som gjør, helt ubevisst uten å ville det. Det blir en ny hverdag på mange måter, men vi er alikevel de samme voksne nå som før stenging, det er de samme barna som er rundt de, det er de samme lokalene, det samme uteområdet. Det blir samling og måltid, det blir trøst kos og omsorg, men vi gjør ting på en litt annen måte💕 Vi ogs møter våre ute, når jeg skal levere min 4 åring på mandag skal jeg også levere i porten selv om jeg skal på jobb. Han gleder seg, tenk sååååå spennende 🤩 Det handler om hva vi som foreldre gjør det til, det handler om innstilling! Og desverre ser jeg alt for mange som dømmer dette nord og ned. Jeg gleder meg til mamdag, til endelig å ha barn rundt meg på jobb, til de gode samtalene, å være nær og faktisk ha enda mer tid til lek og skape en god reaksjon til min kohort. Jeg gleder meg virkelig. Da jeg og mine to fagarbeidere gikk hjem fra jobb i går gav vi oss selv en high five! Vi er klar💪🏻 gode nøye planlagte og gjennomtenkte planer og rutiner, som vi skal KOSE OSS OG HA DET GØY SAMMEN IGJEN!! 🤩 Og nettopp DET har jeg formidlet veldig tydelig til min foreldregruppe, og de gleder seg sammen med oss 💕
      Lykke til Nina og til dere andre. Dette vil gå bra vist vi vil at det skal gå bra. Sverige og Island som har hatt åpne barnehager og skoler har ingen registrerte smitteutbrudd, det tenker jeg sier ganske mye ☺️

    26. Jobber i bhg selv og kohortene er 1 voksen og tre små eller 1 voksen og 6 store her. Ingen pauser og du har ansvar for de barna hele arbeidsdagen uten en pause. Må passe på nys, hosting, snørr, leker, mat osv og du må også vaske etter deg og barna når du bytter plass med en kohort hvis du er inne. Ute blir det små oppdelte områder. Jeg er redd at mange ansatte går på en smell og blir utslitt uten pause og alle disse ekstra oppgavene og retningslinjene etter hvert som tiden går. Pedagoger får lite plantid og assistenter ingen fagtid osv. Bhg blir annerledes når man må levere ute og meget kort avskjed og henting. Vi bretter opp ermene, men dette blir ikke lett. Takknemlig for at de som har mulighet velger å holde ungene sine hjemme litt til så man ikke har fullt hus fra mandag. Lykke til med bhg og skolestart til alle barn og voksne.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg