Barnet ditt lærer ingenting av glasset du velger å ta.

Desember nærmer seg, og nok en gang begynner diskusjonen som vi burde tatt mye oftere.
Alkohol og barn.
At det diskuteres før julen er kanskje ikke rart da det er en høytid med mange tradisjoner nært knyttet til alkohol.
For mange er det nærmest et must eller iallfall en naturlig del av julens tradisjoner.
Juleøl, aquavit, vin, kaffe og konjakk til dessert osv osv.
Til enhver sosial setting er det som regel noe godt i glasset.
Jeg ble forespurt å signere for en hvitjul.no og i år er vel kanskje det enkleste året for meg å signere.
Selvsagt blir julen min hvit i år, jeg bærer barn og noe annet er utenkelig.

Men hva om mini hadde vært på utsiden?
Hva hadde jeg valgt da?
Som med mye annet, er det mange meninger rundt tema. Finnes det egentlig noe riktig og galt?
Rett som det er diskuteres tema og her om dagen kom det opp i foreldre for foreldre gruppen som vi har opprettet på facebook.
Et flott fellesskap med foreldre som deler erfaringer, gode råd og tips med hverandre.
Det er mulig å spørre om alt, og her om dagen kom temaet alkohol opp.
Det er nesten skummelt å bare si ordet høyt.
alkohol.
Det var delte meninger, heldigvis.
Men en gjentagende unnskydning ble brukt av flere.
“Det er viktig å gi barna et naturlig forhold til alkohol, derfor drikker jeg med god samvittighet”
“Jeg ønsker å vise barna normal drikkekultur”

Jeg velger å kalle det unnskyldning.
La meg legge det frem hardt å brutalt.
Alkohol er et rusmiddel, enten om det er ett glass eller to.
Uansett om det er vin, øl eller konjakk.
Alkohol er et middel med berusende effekt.
Å drikke alkohol er et valg man tar som er 100% egoistisk.
Det finnes ikke en eneste situasjon hvor det å drikke alkohol er noe man må gjøre.
Hver eneste gang man tar et glass, er det et valg man selv har tatt.
Jeg sier på ingen måte at det å ta det glasset er feil, at valget ikke er riktig.
Det kan jeg ikke utale meg om av flere årsaker.
Ikke vet jeg hvordan du reagerer på den ene glasset og ikke vet jeg hvor sensitivt barnet ditt er.
 
Men la oss ikke skylde på at vi bedriver bevisstgjøring og opplæring i alkoholkultur ovenfor barna.
La oss heller være ærlige å si at vi velger å ta et glass eller flere fordi dette føles naturlig for oss og ok for barna.
Det finnes ingen forskning som forteller at barna lærer av det ene glasset med rødvin du drikker til juleribben.
Eller konjakken til kaffen, likevel har dette vært en gjentagende og typisk unskyldning vi foreldre bruker for å rettferdiggjøre alkoholsalgene våre.
Det finnes dessverre ingen sosial utdanning i det glasset, kun ren egoisme.
Ekkelt ja mulig, men slik er det altså.
Å snakke om barn og alkohol er et sårbart og vanskelig tema med usedvanlig mange hensyn å ta.
Hva som er riktig eller galt er vanskelig å si.
Jeg håper og tror at flertallet er enige i at det å oppleve en forelder eller annen nær familie i beruset tilstand sjeldent oppleves ok for et barn.
At vi i en eller annen grad må gi oss restriksjoner i strømmen av alkohol når det er barn tilstede håper jeg de fleste er enige med meg i.
Å gi barna et bevist og normalt forhold til alkohol gjøres ikke ved å vise i praksis men å tørre å snakke om det.
Forklare barna hva man har i glasset og ikke minst hvorfor man velger å drikke eller ikke drikke det.
Ta hensyn til barna dersom de utrykker et ubehag ved å være i nærheten av de som velger å drikke alkohol og ikke minst vise respekt.
Dersom noen i ditt selskap  ikke synes det er greit med alkohol burde valget om å avstå fra glasset være temmelig enkelt.
Det finnes da andre alternativer å fylle glasset med?
Jeg har med oppriktighet trua på at vi som foreldre kan lære våre barn å ha et fornuftig forhold til alkohol.
Men at dette ikke kan gjøres ved handling men ord.
I år blir en hvit jul for meg, Hva min mann velger er enda uvisst.
Om han kommer til å nyte et glass med juleøl til maten vil barna rundt samme bord vite hva som er i det og ikke
minst hvorfor han bare velger å drikke ett glass.
Jeg ønsker ikke å fortelle det at du skal velge en hvit jul i år, men oppfordrer deg til å tørre å  ta praten.
Snakk med barna, og dersom de ønsker seg hvit jul, synes jeg jammen du skal gi de den julegaven i år 😉

19 kommentarer
    1. Lett å velge en hvit jul (som resten av året). Etter å ha vokst opp med altfor mye alkohol og til stadighet fulle foreldre er det ingen tvil. Det skal mine barn slippe, og ja, man merker at foreldrene sine blir annerledes lenge før de merker det selv tror jeg…. Det ene glasset jeg eventuelt måtte ha lyst på sparer jeg lett til barna sover:)

    2. Ååh eg e så glad folk faktisk tar dette opp! Eg sjølv har ikkje drukket alkohol etter eg blei gravid med den første og trives med det. Og vil at barna mine skal ha ein avslappet forhold til alkohol i form av samtaler og ikkje opplevelser. Eg styrer barna minne unna kvar setning eg veit da blir ein ølboks på bordet for eg rett og slett synes det er ubehagelig sjølv. Mitt synspunkt er at alkohol uansett kor lite passer seg ikkje inn med barn til stede. Om ein har behov for å drikke så går ein til anskaffelse av barnevakt 😉 og juletider skal vera bekymringsfri kos, og kos kan ein gjere utan alkohol i bilde 🙂

    3. Jeg er vokst opp med foreldre som har vist meg at man drikker for smakens skyld til maten og ikke for å ruse seg. Det er en drikkekultur jeg setter stor pris på at jeg har fått med meg. Og det har uten tvil påvirket mine drikkevaner. Heller det jeg vokste opp med, enn de foreldrene som ga videre holdninger om at alkohol må man drikke uten barn tilstede fordi det drikkes for å bli dritings.
      Men jeg er enig i at mange foreldre ikke burde ta seg ett glass engang. Fordi det er for mye for dem.

    4. For meg med en alkoholisert pappa, som aldri klarte å stoppe å drikke før han sovnet på sofaen, så har min bestevenninnes famile vist seg å vere viktig for min oppvekst.
      Jeg husker jeg satt å så på dem ta seg et glass vin på lørdagskveldene, og undret meg over at jeg ikke kunne merke det på dem…så det at de hadde et normalt forhold til alkohol har nok vert en viktig motvekt for meg. (jeg var ofte hos dem, både på overnatting og ellers, kanskje de så at jeg trengte det???? Så godt det er med sånne mennesker 😘)

    5. På denne måten er jeg også oppvokst med ang alkohol. Mamma og pappa la aldri skjul på hva det var, de fortalte heller at dette var voksen drikke, og at vi kunne få dyppe fingeren i for å smake på f.eks. Cognac og akevitt, de viste vi ikke kom til å like det så da var det liksom ingen tema senere for det der var ikke godt.
      Dette har gitt meg et veldig avslappet forhold til alkohol og jeg er veldig sjeldent på fest nå. Er også sånn jeg ønsker at mine barn skal ha det den gang jeg får barn selv.

    6. Jeg har, i år som i fjor og flere år før det igjen, signert for å gi barna en hvit jul. Det tenker jeg er viktig.
      Jeg har vokst opp i et hjem hvor alkohol stort sett aldri var på bordet, kun en aquavit til julemiddagen, eller en liten konjakk til kaffen i bursdagsselskapene hos mine besteforeldre. Det var nok til å vise meg i ung alder at alkohol kan «nytes» for smakens skyld.
      Jeg er ikke noe særlig glad i alkohol selv, men det er viktig for barna sin del at dersom alkoholen kommer frem, så skal det ikke være fare for ekle og skumle situasjoner i etterkant av det. De skal skånes for fulle folk. Jeg liker ikke fulle folk selv, så hvorfor i all verden skal barna være vitne til det?
      Nei, alkohol og barn hører ikke sammen. Ta heller det glasset etter leggetid hvis du absolutt må ha det.

    7. Takk for dette innlegget 😊 det er så deilig å høre noen beskrive det så godt. Takk for at du satte ord på en holdning/ mening som jeg har hatt lenge, men som har vært vanskelig å uttrykke uten å fremstå som hysterisk mor. Et glass til maten kan være helt greit, men det kan faktisk også bli helt feil.

    8. Selv oppvokst i ett ustabilt hjem med piller og alkohol, vold,psykisk som fysisk,en psykopat,alt annet enn trygghet for å si d slik,føler jeg har fått en oppskrift på hvordan å ikke gjøre det.Å ikke skjønner jeg pointet å drikke forran barn.Du er den trygge basen dems,når den blir utrygg så skjer d mye i ett barn for noen barn er den endringen med alkoholen feks så stor at bare en gang er nok!
      Alle høytider,og ellers er alkholfrie,her i huset.
      Hilsen ett løvetann barn.

    9. Jeg er oppvokst med at det aldri har vært noe alkohol verken jul eller nyttår med familien. Eller noen andre feiringer for den saks skyld.
      For meg var det veldig unaturlig første gang jeg feiret jul med svigerfamilien, det det begynte tidlig med øl, og sterkere saker utover kvelden. De ble aldri “åpenbart påvirket”, men med 2 små barn tilstede synes ikke jeg det hørte hjemme.
      I år feirer vi hos min familie, og jeg gleder meg veldig til en hvit jul! Selv er jeg gravid, men det har aldri hatt noe å si for mitt valg om en hvit jul❤

    10. Vin og øl til julemiddagen har man alltids hatt helt ifra gamle dager hvor man brygget selv. Å ta et glass til maten tror jeg ikke barnet har noe spes vondt av . Hos oss er det ikke noe annet enn til maten . Har ingen tradisjon på det . Så lenge barnet ikke merker at man har tatt et glass ser jeg ikke helt problemet. Blir det så mye at barna reagere blir noe helt annet . Ha en fin jul 🎍🎅

    11. Så enig! Jeg har flere venner med foreldre som aldri har drukket med barna til stede, og de har et mye mindre narurlig forhold til alkohol i dag! (Begge veier)

    12. Hei! Fint at dette tas opp 🙂
      Det er da egentlig ikke så vanskelig er det vel? Rus og barn går ikke hånd i hånd.
      Det finnes mange gode alkoholfri varianter der ute.. Munkholm har flere gode både lyse og mørke øl. Det kommer også en juleøl variant av både Munkholm og Clausthaler. Selv kan jeg anbefale en alkoholfri Erdinger (hveteøl) til fet julemat. I forhold til vin har jeg liten alkoholfri erfaring, men mange anbefaler og heller velge en god eplemost med mye syre til foreks. ribbe 🙂
      God jul!

    13. Ja, ja og ja! Helt enig i alt du skriver. Her velges det hvit hverdag hver dag hele året. Og skal jeg en meget sjelden gang drikke noen glass vin eller noe så er ungen under ingen omstendigheter i nærheten av meg før alt er ute igjen, og i trygg favn hos den andre edru forelder i hus/barnepass. Kommunikasjon, kunnskap og informasjon gir trygge barn! Alkohol og barn i samme setting skal overhode ikke ha noe med hverandre og gjøre.
      Godt at noen tør og være ærlig og snakke om at det faktisk ikke er greit 🙂 Mer av det!

    14. Amen!! Helt enig og et viktig tema å ta opp👏🏻👏🏻👏🏻😊

    15. Her er det hvit jul som det alltid har vært. Har en opplevd å vokse opp med voksne som drikker i julen og ellers så er hvit jul det viktigste. Drikker ikke selv og for oss er det ikke aktuelt med alkohol i heimen.
      Vi har snakket med barna våres om dette. Ingen barn skal oppleve å se sine foreldre fulle i julen, men desverre så skjer dette. Mange mister kontroll over hva de sier og gjør.
      Har signert i år og tidligere år for hvit jul.
      Julen er barnas tid🎄✨

    16. Her er det hvit jul som det alltid har vært. Har en opplevd å vokse opp med voksne som drikker i julen og ellers så er hvit jul det viktigste. Drikker ikke selv og for oss er det ikke aktuelt med alkohol i heimen.
      Vi har snakket med barna våres om dette. Ingen barn skal oppleve å se sine foreldre fulle i julen, men desverre så skjer dette. Mange mister kontroll over hva de sier og gjør.
      Har signert i år og tidligere år for hvit jul.
      Julen er barnas tid

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg