Bilder av barna på internett

Som de aller fleste som følger meg vet, så er det sjeldent jeg uttaler meg på denne bloggen med sterke meninger om ting som foregår i den store verden.
Det betyr ikke at jeg har meninger, snarere tvert i mot, jeg mener ganske mye om meget, men noe av det som har vært viktig for meg med denne bloggen er å ikke gi leseren min følelsen av en viftende pekefinger.
Men rett som det er kommer det inn ønsker ifra dere om at jeg skal uttale meg, si hva jeg mener, tenker og føler og rett som det er tar jeg avstand i å uttale meg.
Men denne gangen klarer jeg rett og slett ikke sitte på fingrene lengre.
Jeg snakker om barn i sosiale medier.
Et tema det er fantastisk vi tar opp, mener jeg. Det har jo ligget å ulmet en stund, men etter en kronikk i aftenposten har den blomstret litt.
Veldig bra.
Årsaken til at jeg velger å blande meg, om du vil kalle det, er fordi jeg føler diskusjonen har en ekstrem tendens til pekefingervifting, mye. tror jeg fordi de fleste som har uttalt seg er på samme side , men også fordi jeg føler vi velger å diskutere to tema i ett.
Spør du meg, er ikke barn i kommersielt innhold og barn sosiale medier den samme debatten i det heletatt.
Jeg kan forklare.

I kronikken i aftenposten ble det etterspurt en vær varsom plakat til foreldre som omfatter bilder av barn på sosiale medier.
Noe jeg så absolutt tenker vi kunne hatt godt av å lese gjennom alle som en før vi lar våre stolte søte små havne ut på det o store internett.
Vi trenger alle noen gode punkt og retningslinjer som veileder oss på  hva vi bør tenke på når vi skal dele bildene.
Og ikke minst noe som gjør oss klar over de eventuelle konsekvensene som kan være til stede.
Om du tar deg en titt på min blogg, min instagram eller følger meg på snap har du nok sett at jeg deler mine barn.
På alle kanaler. Et valg jeg (og min mann)har tatt selv. Ikke mine barn.
Det sier seg selv at jeg ikke kan spørre Jonatan på 3 om det er greit at jeg deler et bilde av han og forvente at han skal forstå hva det innebærer.
Men mitt ansvar ligger på at jeg deler bilder som jeg tenker er akseptabelt å dele.
Bilder som hadde vært innafor om en vær varsomplakat eksisterte for oss foreldre.
 

 
Å dele bilder av barna på nett er ikke bare noe jeg som influenser gjør, men også andre foreldre.
De  fleste av oss har profiler på sosiale medier, åpne eller lukket. Noen av oss deler og andre ikke. Det er opp til hver enkelt.
Og det er klart, vi må tenke oss om, i samme grad som når vi deler bilder av oss selv, når vi også skal dele bilde av barna.
Men vi må ikke glemme at i denne diskusjonen så diskutere vi om eventuelle konsekvenser.
dvs teorier om hva vi tenker og tror kanskje kan være resultatet for våre barn når de vokser opp og finner bilder av seg selv på nett.
For sannheten er jo at vi ikke VET hva konsekvensene vil være og dermed finnes det heller ingen fasit, ikke noe rett eller galt.
Jeg er helt enig i det, at jeg deler bilder av mine barn for mitt eget beste, om man skal si det slik.
Altså, det jeg mener er at Daniel på 3 mnd får svært lite ut av at jeg deler et bilde av han på min facebookprofil, mens jeg derimot kanskje både kan høste noen gode ord og kompliment over resultatet jeg har ruget på i 9 mnd i egen kropp. Lykken er jo dobbelt så stor når den deles sant?

Men spørsmålet er, vil det få noen negative konsekvenser for han da?
Å dele et bilde av en lubben baby som gurgler fornøyd i vogna, eller en litt rufsete 2 åring som sitter fornøyd i sandkassa?
Mye mulig tenker du kanskje?
Jeg tenker at det går helt fint og velger derfor å dele.
Og jeg tenker, at begge dele er helt ok. Jeg respekterer ditt valg, burde ikke du da respektere mitt?
Jeg tenker og tror at våre barn er første generasjon født inn i sosiale medier, for de vil ikke dette være noe som plutselig kom, men som alltid har vært der.
For de tror jeg det vil være helt “vanlig” å finne spor av seg selv på nett, på samme måte som vi drar frem fotoalbumet fra når vi var små.
Jeg tror at så lenge vi velger å følge en vær varsomplakat og fornuft, vil det gå fint.
Men selvfølgelig respekterer og forstår jeg om du velger å ikke dele bilder av ditt barn,  eller begrenser det til bare av og til fordi du tenker at litt er bedre enn mye, eller lukket gruppe for å begrense publikum. Det er jo ditt valg, er det ikke?
Men hva med alle gærningene der ute da? Tenk om, en hvis.
Ja er det en ting jeg personlig smertefullt har erfart så er det at det finnes gærninger der ute, men jeg kan også dessverre derfor fortelle deg at de ikke bare er på internett,  og de jakter ikke kun etter bilder. Og de er heller ikke bare fremmede. Jeg mener, hva vet du, om din fetter, eller kanskje tante som har tilgang til din lukket facebookside har interesser du ikke er klar over? Eller hvem som lusker i buskene mens mini tar seg et bad med bar stump på stranda?
Her kjenner jeg helt ærlig på at jeg ikke kan de la vinne, Gærningene altså. Her er det jo de som er problemet og ikke eventuelle bilder som blir lagt ut.
For la meg si det enkelt. OM de virkelig vil misbruke et bilde av ditt eller dine barn, må det hverken være avkledd eller i en sårbar situasjon.
Mye kan gjøres med et bilde av et barn som spiser is feks. Grusomt, absolutt, men jeg kan ikke la de ta makten over hva jeg velger å dele.
Debatten herjer, og det er flott, forhåpentligvis er resultatet at vi alle blir mer beviste. For fakta er, enkelte bilder bør ikke deles av barna.
Og ikke alle som har tilgang til internett tenker over hva de deler, så. der har vi en jobb å gjøre. Uten tvil.
Men å vifte med pekefingeren til andre foreldre fordi de har valgt et annet valg enn deg synes jeg er forkastelig.
Vi burde heller bruke energi på å diskutere hvilke bilder som er akseptabelt og kanskje til og med forme en form for veiledning til nybakte og etablerte foreldre der ute.For dette gjelder oss alle med små og litt større soldater.
Men så er det et fåtall av oss da, som ikke bare deler bilder med kjente og kjære men til et helt publikum. Som har det som yrke å dele og inspirere.
Influencere, slik jeg selv er. Hva med deling av bilder av barna da?
Og det er nettopp her jeg mener vi har blandet to diskusjoner i en.
Det eneste jeg mener disse to tematikkene har til felles, er at uansett hvem og hvor det deles bilder bør man følge vær varsom plakaten.
Barna skal uansett budskap ikke avbildes i en sårbar,  utleverende eller privat situasjon.
Og dette er valg vi ALLE må ta, ikke bare jeg som influenser.

Men, i motsetning til den vanlige mann på gaten, må jeg ta stilling til om barna mine skal bli en del av min jobb,
bli en del av det jeg driver med, som er blant annet markedsføring.
Et valg som er mitt, og konsekvensene må jeg selv ta.
For det er nettopp det som er så fint med valg, når de er tilstede så kan vi velge, og valgene vi tar må vi selv stå for.
Men til tross for hva vi velger betyr det ikke at vi har rett til å dømme noen som velger annerledes, spør du meg.
Jeg har mange argumenter og tanker rundt hvorfor jeg velger å inkludere mine barn i min jobb.
Hvorfor jeg velger å avbilde mine barn på bloggen, og hvorfor det er flere bilder av de mindre enn de større.
Noen vil du kanskje forstå andre ikke, men at du respekterer mine valg, forventer jeg uansett.
Jeg har mange tanker rundt  hvorfor jeg lar grensen min gå akkurat der den går.
For selv om jeg har inkludert mine barn i enkelte innlegg med annonsering, betyr det ikke at jeg ikke har noen grense.
Jeg i likhet med andre har takket nei til kampanjer og aktører som ønsker å inkludere barna på en annen måte enn hva jeg tenker er riktig.
Valgene er basert på hva jeg tenker, mener og føler rundt hva barnet mitt vil synes er ok når det vokser opp.
Det er mitt/vårt valg og konsekvensene av det må vi også eventuelt ta om de skulle oppstå.
Slik man må, rundt alle valg man tar i livet.
Jeg er ikke ute etter å bagatelisere denne debatten, kanskje kan det virke slik for deg som tar helt avstand fra å dele.
Jeg er ute etter å balansere.
Det er viktig å huske på hva denne debatten egentlig handler om.
Og det er ikke om det er ok eller ei å dele barn på nett, men hvilket innhold som er ok eller ikke.
Og om du velger å dele eller ei, er opp til deg.
Ikke meg 🙂

10 kommentarer
    1. Fint med nyanser men er ikke enig. Det er som du selv sier;man vet ikke konsekvensene av dette. Nei, hvorfor ta sjansen da? Hvorfor tørre å gamble med barnas privatliv og oppvekst?
      Over halvparten av alle overgrepsbilder i Australia var lastet med fra ulike sosiale medier. Hvirfor skal vi tilrettelegge for materiale? Nei,vel vi kan ikke la dem styre over oss men jaggu skal jeg gjøre mitt for å unngå en slik situasjon. På samme måte som jeg ville vært på vakt på en strand ex. Slik er verden. Vi vet mer om hva som finnes der ute og handler deretter.
      Jeg må si jeg ble lettet en gang jeg så bildet/snap av din eldste sønn og jeg kjente han ikke igjen. Lettet på hans vegne. For hvorfor skal jeg- en total fremmed vite hvordan han ser ut,kjenne han igjen? Hvorfor skal jeg, en fremmed se en film av ditt febersyke,pjuske barn på ditt fang? Er ikke dette en sårbar tid for ditt barn? Hvorfor deles dette? For foreldrene vil. Hvirfor deles søte bilder av nyfødte? For foreldrene vil. Hvorfor rettferdiggjøres dette med stolthet? Er det greit?
      Jeg ville aldri lagt ut et bilde av en voksen uten å spørre om det var greit først- så hvorfor i alle dager gjelder ikke den samme respekten for barna? Og er de for små til p svare/vite omfanget? Da er svaret helt svart hvitt i min verden; selvfølgelig skal det ikke legges ut. Man kan ikke anta hva barna ønsker skal ligge der ute på nett og vente på dem i fremtiden. Jeg mener barna skal få lov å lage sine egne digitale avtrykk når den tid kommer- i likhet med oss andre.

    2. Forventer ikke at alle skal være enig med heller, hadde alle vært det hadde det ikke vært noen diskusjon 🙂
      Mange gode poeng her jeg tenker det er viktig at man er klar over, takk for at du belyser.
      Kan forøvrig også legge til at det er ikke tilfeldig at du ser mindre til de eldre barna på bloggen 🙂

    3. Beklager Nina, men jeg synes ikke at du argumenter for den delingen du driver med her. Hovedargumentet ditt er at du ikke deler bilder av barna i private eller sårbare situasjoner – men hvem skal få bestemme hva som er privat eller sårbart? Tror du at dine barn har eller kan ha andre tanker om dette enn deg? Du forvalter dems digitale verden til de blir gamle nok til å forvalte den selv, vil de da godkjenne alle valg du har tatt?
      Husk at du i tillegg deler tekst på bloggen, slik at totalbildet kan være større enn bare bilder. Du skrev blant annet en lang tekst om størstesøster, der deler av innholdet kan oppfattes som privat. Selv om vi ikke får se så mange bilder av de største ville jeg, en totalt fremmed, antagelig kjent d igjen på gata. Kombinert med det som skrives vet jeg kanskje litt for mye om dine barn?
      Jeg vet at jeg er krass og direkte nå, og det skyldes primært at du skriver at du ønsker å balansere debatten. Jeg leser dette innlegget som at du forsøker å forsvare din utlevering, ved å blant annet skrive at du har argumenter og tar valg – javel, hva er de da? I tillegg mener jeg som nevnt at du ikke kan definere hva dine barn vil oppleve som privat.

    4. Hei Lina, jeg argumenterer ikke for at jeg velger å dele, fordi jeg har ingen intensjon å ønske å overtale andre i gjøre det samme som meg.
      Kan vel kanskje kalle det å forklare, eller iallfall informere om mitt tankesett. Hva JEG tenker rundt mine valg.
      Du ber meg komme med argumenter og det kommer jeg ikke til å gjøre, det har ingen hensikt, da det meste går ut på å være enige i å være uenig.
      At mine barn kan ha et annet syn på privat versus meg kan godt skje, og da må jeg,
      i likhet med andre valg jeg tar i denne rollen stå i det og eventuelt prøve å forklare de hva som ligger bak valgene jeg selv har gjort.
      Og hvorfor jeg har tatt de valgene jeg har.
      Det er helt i orden at du er direkte, er enklest slik. Men forstå at jeg ønsker hverken å forsvare eller å argumenter for, jeg ønsker å forklare.
      Hvorfor jeg velger å gjøre slik jeg gjør. At du er uenig har jeg all respekt for, men da forventer jeg på sett og vis at du skal ha såpass respekt for meg at du lar meg ta mine egne valg ovenfor mine barn også.
      Jeg blir derimot nysgjerrig på teksten du henviser til jeg, for igjen, som i alle andre områder i foreldrerollen hender det at man driter seg ut, og da må man gjøre det bedre.
      Men om det er den teksten jeg tror, er innholdet for meg absolutt ikke på det private plan, mulig personlig, men ikke utleverende eller sårbart med tanke på henne.
      Men vis meg gjerne hvilken tekst, kanskje jeg har vært utenfor mitt eget stup.
      Takk for at du engasjerer deg.
      Nina

    5. Mye handler om sunn fornuft og balanse! At det man legger publiserer er godt gjennomtenkt. Som tante til en hel skokk med unger (nærmer seg ti stk), har jeg tatt bilder i hytt og pine, og delt dem både jer og der, og kanskje noen snapper også. Jeg tenkte at Instagram har trygt, fordi da velger man selv hvem spm skal få tilfang til både konto og bilder. Nå i senere tid har jeg imidlertid begynt å bli litt mer forsiktig, fordi så snart noe er ute på nettet, mister man kontroll over det. Jeg spør også ungene (1-2- 4 år) om lov til å ta bilder av dem før jeg knipser, for det tenker jeg er helt på sin plass, og veldig viktig, siden det handler om å respektere barna😊 Sier de pent nei til tante, tar hun heller ikke bilder!

    6. Jeg forstår at du tenker at du tar valg for dine barn, og at vi derfor bør være enige om å være uenige. Jeg har intet ønske om å være uenig med deg, men jeg synes at du bør gå noen ekstra runder når du tar valg på vegne av andre. Barn er sårbare, lojale mot foreldrene – og de skapes delvis i sine foreldres blikk. Som forelder bør man være ekstra varsom i de valg man tar på vegne av sine små, barn er ikke foreldrenes eiendom, men selvstendige individ.
      Les forøvrig gjerne http://frujohansen.no/?p=6211
      Innlegget jeg tenkte på var oppsummering av påsken, og jeg husket feil, det var neststørstesøster jeg reagerte mest på.

    7. Amen!!!!! ❤️❤️❤️❤️ Som jeg skulle sagt det selv🙌🏻 Tusen takk Nina for at du setter ord på det saklig👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg