Bilforsikringen som hindrer slurvefeil.

//annonse

Har du noen gang tatt en titt i speilet og sett det tannløse smilet og rufsete luggen i baksete og tenkt godt over at
hans trygghet er 100% avhengig av at du er en trygg og ansvarlig sjåfør.
At alle dine valg mens dere kjører fra A-B kan ha konsekvenser, ikke bare for deg men også han.
Har du noen gang tillatt deg å tenke hvor dyrebar last du kjører rundt med, hver eneste dag?

Jeg må innrømme jeg synes tanken er skremmende.
Siden jeg er midt i den mest intense fasen nå i min vei mot førerkort er jeg nok ekstra bevisst.
På ansvaret vi har som sjåfører, både for oss selv og andre som er i bilen men også andre på veien.
.

Som student gjør man jo seg ofte noen tanker om hvordan ting gjøres i praksis og er det noe jeg definitivt har fått med meg så er det hvordan man får et slappere og slappere forhold til enkelte trafikkregler etterhvert som årene går med førerkort i lommen.
Det er nesten skummelt hvor lett det er for mange, å doble hastigheten til bilen man selv kjører dersom skiltene langs veien viser noen langsomme 30.
Så krever det kanskje sitt, å holde den idiotisk lave sneglefarten, til tross for at vi vet den er der av en grunn. Det er jo klart, fartsgrenser er jo til for å følges.
Min mann er en trygg og god sjåfør. Jeg føler meg trygg når jeg sitter på med han.
Og viktigst av alt, jeg føler barna er trygge. Men til tross for hans temmelige prettfrie historie på veien har han også en tendens til å overskride 30 sona en smule. Ikke mye, men det er fortsatt for fort.
Og vi vet alle at 10 km i timen kan ha alvorlige konsekvenser når det først gjelder.
Vi ble sittende å prate en kveld om dette.
Jeg hadde vært verdens mest irriterende passasjer den dagen, er irriterende bedreviter som han kalte meg.

Han hadde jo i grunnen rett, jeg har jo ikke førerkortet en gang, men jeg så jo han kjørte for fort.
Jeg kunne kanskje sagt ifra på en annen måte, jeg valgte å kremte tørt og peke mot speedometeret.
Husker du at det er 30 her? Valgte jeg å spørre.
Han svarte ikke, han himlet irritert med øya og valgte senket farten.
Jeg er klekkelig klar over at jeg ikke vet bedre enn han på veien, men jeg er også veldig klar over at 30 på skiltet betyr maks 30 på speedometer også.
Det er vanskelig, å alltid huske det, sånn er det bare sier han for å forklare.
Jeg svarer ikke.
Han slår oppgitt ut med hendene og forventer at jeg skal forstå.
Og jeg gjør jo det også, men likevel ikke.
Vi må finne noe som motiverer deg, sier jeg.
Motiverer og belønner fortsatte han.
Og gjett om jeg fant.
Løsningen ble rett og slett å bytte bilforsikring.
I bilen sitter det nå en smartplug og på papiret har vi signert en bilforsikring som heter Smart bilforsikring.
En bilforsikring fra Sparebank1 som analyserer kjøringen, og belønner deg for god og trygg kjøring.

Og det beste av alt, den motiverer deg til å jobbe imot de typiske slurvefeilene erfarne sjåfører ofte opparbeider seg.
Den registrerer kjøreadferd, om du gasser og bremser behagelig, tar svingene uten å kutte og holder en behagelig kjørestil.
Oppsummert kort, den merker om du kjører med god flyt .
Og gjør du det, blir du belønnet.
I appen  får man poeng for kjørestilen sin, og man kan følge med på appen hvordan man ligger an.
Kjører du med god flyt, får du lavere pris på forsikringen.. Til tross for sin poengberegning er Smart Bilforsikring et økonomisk valg også.
Du blir ikke straffet dersom kjørestilen er røff, kun belønnet.
Smart bilforsikring er den første bilforsikringen som belønner deg som bruker interesse og energi på å være en god sjåfør.
Jo bedre flyt du har jo lavere sjans for ulykke og dermed lavere pris på forsikringen. Ved å være en god og bevisst sjåfør får du også den beste prisen.
Og siden kommunikasjonen er der kan den også jevnt og trutt minne deg på de små viktige tingene gjennom året som kanskje er lett å glemme.


I tillegg måler den hvor langt du kjører, slik at du slipper å ha kontroll til enhver tid om du er innafor antatt kjørelengde.
Du kan med andre ord legge kjørelengdeangsten på hylla.

Smart bilforsikring blir ikke bare en rimeligere bilforsikring for oss, men også en, ja rett og slett smartere.
Fordi den også bidrar til en sikrere kjøring.
Du kan lese mer om Smart Bilforsikring her.
og du…
Kjør forsiktig a

 
 
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg