Bleieslutt… ikke alltid like lett.

Nå Markus,skal du ikke prøve å gå på do snart?

NEI!

(Greit jeg må innrømme det…jeg synes det er grusomt ekkelt å skifte bæsjebleie…helt greit i starten, men så fort man introduserer en tskje med fast føde endrer det hele seg.

Og Markus, vel han lukter mann, trenger jeg si no mer ;) )

Så er du helt sikker Markus, at du ikke vil prøve å gå på do?

-NEI! Makkus vi ikke!

Men, Matilde går da på do…

(ja for det gjør hun faktisk, har nesten ikke skiftet en bæsjebleie på hun siden hun var fire uker)

-Makkus ha på beie!

Men Markus, hva om du får truse da? Istede for bleie?

(Nå ser jeg han grubler lenge…før det kommer et smil..)

-Makkus truse!

Ja vil du ha truse kanskje?

-JA!

Ja da skal mamma dra på butikken å kjøpe truse, hvilken truse vil du ha da?

-Makkus tøff truse!

Åååh ja, Markus må få tøff truse ja..

-Makkus supe tøff truse.

Jaa Markus må ha supertøff truse…

-Makkus stor gutt!

Ja Markus stor gutt, blir stor og tøff med truse på vettu.

-Makkus stor og tøff truse.

(yeees nå har jeg han på gli *danser seiersdans inni meg*)

Men da skal vi dra ut å kjøpe truse når du blir frisk da.

-Ja, kjøpe tøff truse Makkus!

Ja det skal vi Markus, hva vil du det skal være på trusen da?

-LILLE PRINSESSE!

-Makkus ha LILLE PRINSESSE TRUSE!


 

Vi trenger hjelp.

Hva er ditt beste bleieslutteråd?

7 kommentarer
    1. Ha to jenter, og min strategi har vært å snakke med de om å slutte med bleier jevnlig uten å “mase”. Har erfart at bleieslutt og andre endringer kommer når barnet er klar for det uten masse mas og fokus på det 🙂 Lykke til med lille prinsesse truser 🙂

    2. Bleieslutt erfaringer: gutter er ofte tregere en jenter. Ikke spørr om han vil, da vil du nesten utelukkende få svaret nei, så lenge du ikke byr på gotteri 😉 Si heller i dag skall vi kjøpe truse til deg, sånn at du kan øve deg på å gå uten bleie eller noe i den duren. Det er lettere å slutte om sommeren når det er bare å trekke ned shortsen å tisse på alle busker å trær.. Gå over til billig bleier som er ubehagelig å ha på seg. Få mannen til å vise han hvordan man står å tisser og at man kan tisse i kryss 😉

    3. Vi benyttet en metode som heter “bleieslutt på en helg” da poden var 2 år og 5 mnd nå i sept. Men vi tilpasset den oss. Bleia gikk av på dagen og jeg fortalte gutten at nå hadde han sluttet med bleie. Vi satt han på do hver 1/2 t første dagen, hver 3. Kvarter dag nr. 2 og så hver time. Vi hadde en potte som spilte musikk når han tisset el. Bæsjet. Overgangen til vanlig do var ikke noe problem. Vi byttet på. Vi hadde da satt han på do noen ganger og snakket en del om det å slutte med bleie. Vi forsøkte først rett fra bleie til truse uten hell, men denne metoden var super for oss! Siden man tar hensyn til at både truser og trang bukse kan gi en falsk følelse av bleie. Vi brukte 4 dager og han sluttet med bleie på dagen og har ikke hatt bleie siden. Natta kom bittelitt senere og har vært litt av og på! Få uhell og gått glimrende i bhg! Siden han begynte med bleieslutt på senhøst med mye klær hadde han bleie når de var ute og på tur, samt når han sov på dagen ( men gjorde ikke noe i bleia da!) for oss har det gått som en drøm! Du kan lese om metoden på babyverden. Lykke til 🙂

    4. Min strategi var å vente til de var klare. Rundt meg var det flere foreldre som “presset” barna sine til å slutte, sider resulterte i mange skift både hjemme og i bhg og ikke minst på natta. Syntes det var ekkelt når disse barna kom på besøk og tisset/bæsjet på seg inne. Begge guttene mine sluttet hhv 3 år og 3,5 år da de sluttet. Jeg forberedte dem i februar om at når påsken kom skulle de slutte, dette snakket vi endel om så da påsken kom, uten tørrtrening, sluttet de tvert også om natten. De prøvde seg et par ganger om å få bleie, men det var jo påske så det gikk ikke. Han ene hadde tre uhell de påfølgende dager, han andre kun et. Så for oss fungerte denne strategien.

    5. Jeg har to døtre. Begge begynte å sitte på do ved ni-ti måneders alder. De både tisset og bæsjet fra første stund. I begynnelsen satte jeg de på do da jeg kom på det. Latet som at jeg presset og da presset de også. Da eldste var 2,5 sa jeg at i dag skal du slutte med bleie (og smokk). Hun var enig. Jeg hadde planlagt at hun skulle bruke bleien på natta, men etter en uke uten uhell sluttet hun med det også.
      Den yngste var tå år og to uker i fjor sommer. Jeg sa fra til barnehagen at hun skulle være hjemme en uke og slutte med bleie. Ingen hadde tro på det, men etter den uka har hun vært tørr.
      Jeg synes mange foreldre har blitt litt for redde for at ungene ikke er “klare”. Da vi var små sluttet vi rundt toårsalder.
      Har ikke tro på at det hjelper å si som du.. “Vil du prøve truse i dag?” Eeeeh.. Nei. Selvfølgelig er det mer “behagelig” å gjøre det i bleien..
      Forstår at barn er forskjellige, men å la unger på langt over tre år fremdeles gå med bleie, det må være i svært få tilfeller at det er nødvendig.

    6. Vent til gutten er klar før han slutter med bleie! Jeg prøvde å få gutten min til å slutte da han var 2,5 år, men det var dødfødt!! Rett før han ble 3 år fikk han en veldig god motivasjon.. Vi lovet han en John deer traktor! Viste han film av andre barn som kjørte på det på you tube.. Og vips var han bleiefri på en uke!! Til og med om natten! ?Finn en premie som virkelig motiverer gutten er mitt beste råd!! ?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg