Bruk hode i varmen – Ikke la barnet være i bilen.

I skrivende stund renner det tårer nedover mitt kinn.
Jeg skriver dette innlegget for å gi deg en tankevekker, for at du ikke skal gjøre det som alt for mange andre foreldre har gjort.
Hver 10. dag dør et barn av heteslag i USA.  Siden 1998 har over 570 barn dødd av nettopp dette, over 70 % var under 2 år.
Norske tall finner vi ingen oversikt over.
Jeg kan ikke tenke meg den følelsen som møter en.
Når man har tatt valget å la barnet ligge i bilen siden det sover og “bare skal en kjapp tur” innom butikken.
Så kommer man ut, finner barnet gjennomvåt av svette, uten pust og uten puls.
Jeg kan ikke forestille meg en værre måte å dø på. Varmere og varmere til slutt så varmt at indre organer slutter å virke.
Man er våken og tilstede så lenge kroppen makter. En uutholdelig smerte, redsel og angst.
15 minutter en solrik dag er nok. Allerede ved 30 grader i stille luft begynner kroppen å reagere på varmen.
Og bilen passerer fort den temperaturen. Hvem har vel ikke satt seg inn i en bil og brent seg på interiøret?
Jeg skriver dette innlegget for å sette en støkker i deg, for at du IKKE skal vurdere å ta en rask tur innom butikken mens barnet sover i bilen, vekk det heller, tro meg.. det er verdt det.
Og du som ser et barn innesperret i bilen, ikke nøl. Gjør det du kan for å få det ut. Tro meg, mamman eller pappan vil heller ha en knust rute.
 
Dette budskapet kan ikke bli delt nok.
 
 

13 kommentarer
    1. Husker jeg så et tvprogram med en mor som var så stresset. Vanligvis kjørte mannen barna til barnehagen, men denne dagen skulle hun gjøre det. Hun glemte at ungen satt baki og ungen døde av varme etter en hel dag i bilen. Vanligvis ville jeg vel tenkt at dette var utilgivelig sløvt av moren, men etter å ha sett programmet skjønte jeg at hun bare hadde gått i en modus for å få til alt. Hvor mange ganger har du ikke selv kommet til jobb uten helt å huske at du kjørte dit?
      http://edition.cnn.com/2008/LIVING/10/17/o.overwhelmed.mom.mistake/

    2. Det har du så absolutt rett i, mange har nok også rett og slett glemt at de har barnet i bilen. Men flertallet er nok der at de bevist setter igjen barnet i bilen mens de “skal bare”. Over 570 barn har død på 15 år og det bare i USA, dette er høye tall.

    3. Tårene spruter 🙁
      Jeg håper folk ser denne videoen, jeg personlig tørr aldri å gå fra barna i bilen alene, man veit aldri om noen stjeler bilen, det kan ta fyr, låsen kan gå i vrang ol, helt grusomt! 🙁

    4. Ja det er så sant. Og det er virkelig ikke verdt det. Tårene sprutet her og, ble rett og slett uvell og dårlig.
      Må minne meg på at heldigvis, akkurat i dette tilfelle var det “bare på film”

    5. Dette har det vært såpass mye fokus på at ingen seriøst med vitende og vilje setter barna igjen i bilen?
      Alle vet at dette er farlig. Gjør du det likevel er du ikke uvitende og kan unskylde deg med at “du skulle bare”
      Så også det programmet som ble nevnt lengre opp her og der har du en annen historie… Ufattelig trist når hverdagsrutner og stress fører til at du glemmer ditt eget barn..

    6. Dette skjedde utenfor butikken her hos oss for en uke-to siden. En jente på 3-4 år sov i setet sitt, bilen sto i solsteiken. Hun hadde på seg dress og cherrox. Jeg ante ikke hvor lenge bilen hadde stått der, løp inn og kjøpte det jeg skulle ha, kom ut igjen 5-6 minutter seinere, fremdeles sto bilen der. Da jeg sjekket, så var heldigvis bilen ulåst. Jeg åpnet døren der jenten satt, og ventet på moren. Etter ytterlige 10 minutter så kom hun, og virket helt uberørt. Men hun sa det var bra noen passet på slikt.. Jeg ble helt sjokkert!!

    7. Eg reagerer på moren…”nett ” inn på butikken??? ho tok seg ganske god tid!!!! Blir så sjokkert 🙁 og at ho damen ikkje gjorde annet enn å se å så.gå???? eg hadde ropt på hjelp,knust vinduet og fått barnet ut!!! foreldre bør bli flinkere til å ta med ungene utav bilen, og ellers bør alle bli flinkere til å REAGERE!!!!!!!!! Denne filmen burde alle sett. Tårene bare triller!!!!!

    8. Forstår ikke helt at du forlot henne selv i ytteligere 5-6 minutter jeg da.. ?
      Som du selv skriver ante du ikke hvor lenge bilen hadde stått der…

    9. vet du, den filmen dær så jeg når jeg gikk høygravid med nr.3, noe så fælt. jeg får så forferdelig vont i meg!!!!
      Jeg klarer ikke forlate ungene i bilen hvis jeg bare skal inn å kjøpe et brød på morgenen før vi skal i barnehagen hvis vi var fri hjemme, da må jeg pent bare ta alle tre ungene med meg inn, jeg klarer rett og slett ikke å la dem være i bilen. selv om største gutten min er 5 år og kan ta av og på seg beltet selv og åpne vindu osv!!!! jeg får noia… haha ..
      Den filmen dær er HELT FORFERDELIG. og garantert en oppvekker for dem som faktisk lar ungene sitte i bilen alene!
      Liker bloggen din foresten, har aldrig lest den før, men nå ligger den lagra på leselista på mac´en min 😀 <3

    10. Dette vanvittige skjedde på p-plassen til Ullevål stadion 24.07.14 kl 13.00: vi så en parkert bil med vinduene litt på gløtt, og tenkte umiddelbart at det var en hund i bilen. Stakkars hund, tenkte vi, DET ER 36 GRADER UTE!!! Men DET VAR EN 1 1/2 ÅR GAMMEL JENTE SOM SATT I BILEN!!! P-billetten viste at bilen hadde stått PARKERT I 45 MINUTTER!!! Umiddelbart prøvde vi å åpne dørene og dytte ned vinduene, uten hell. Geir ringte politiet, mens jeg prøvde å holde kontakten med jenta gjennom vinduet. Jeg kunne se at hun var så svett, at det så ut som hun var nydusjet, og hun virket slapp. Geir fikk beskjed om å knuse et vindu dersom han mente situasjonen var livstruende, videre at vi skulle vente ved bilen, og holde bileier på stedet hvis de kom før politiet ankom stedet. Før Geir rakk å knuse et vindu, kom jentas mor gående, og lurte på hva vi holdt på med. Jeg skjelte henne ut, og Geir sa at hun måtte vente til politiet kom. Jentas mor skjønte ikke helt problemet, for hun mente hun ikke hadde vært borte så lenge, og dessuten hadde hun vært borte ved bilen og sjekket innimellom shoppingrunden. Geir ba henne om å låse opp bilen, og jeg åpnet alle dørene. Politiet kom etter fem minutter og tok imot våre forklaringer.
      En liten anmodning fra meg: hvis du ser en bil med vinduer rullet litt ned, ta en kikk inn i bilen, DET KAN VÆRE ET BARN SOM SITTER DER I VARMEN!
      Og ring politiet!
      Del gjerne dette innlegget, jeg vil at så mange som mulig får greie på at det finnes så sprø folk som denne moren.

    11. Noe så jævlig!!!!! Verste filmen jeg har sett! De som lar ungen sin sitte igjen i bilen på den måten burde aldri blitt foreldre i utgangspunktet!!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg