Da Tobias ble født- Til syvende og siste del 2

Det er fire cm sier hun og smiler.

Jeg kjenner jeg blir varm nedover bena, der var vi i gang sier hun og storsmiler.

Jeg kjenner jeg umiddelbart blir uhell.
Hjerte hamrer så raskt og hardt at jeg kan høre mine egne hjerteslag i ørene og føle de helt ut i fingerspissene.

Jeg blir kvalm, skikkelig kvalm.
Svimmel og kjenner jeg blir rød og varm i toppen.

Jeg legger meg over på siden i fosterstilling mens jeg kjenner vannet sildre.
Har du en kald klut?
får jeg stotret frem.

Mannen spretter opp og ordner saken.

Jeg får den og legger den over HELE ansiktet.
I et desperat forsøk i å prøve å lukke omverden utenfor og stenge panikktankene utenfor.

Det er et salig kaos i hodet, og tankene veksler mellom å være spent, redd, lykkelig på et vis, engstelig.

Men jeg orker ikke si noe.

Jeg ligger slik, med håndkle mellom bena og klut over ansiktet en god stund.
Jeg gjentar lydfilen fra positivfodsel.no i hodet mitt, sier det jeg vet har funket å lytte til, til meg selv.

Også, er det som å det som å skru av en bryter.
Svimmelheten forsvinner, kvalmen fordufter, hjerte roer seg ned og susingen i ørene falmer.

Puh sier jeg og fjerner kluten fra ansiktet.

Det der var heftige greier.

Ja jeg så det, sa mannen, du er temmelig rød i toppen.
Går det bedre nå?

Ja, mye bedre.

Ikke lenge etterpå, kjenner jeg første murring.
Ikke vondt, nesten ikke ubehagelig en gang, selv om jeg merker jeg spenner meg litt.
Nå er vi igang.

Jeg legger meg på siden.
Gløtter på mannen min et par ganger mens jeg bare klemmer hånda hans ekstra hardt.
Han ser på meg også.

Vi sier ingenting, trenger det ikke.

En ny murring kommer.

Ikke vond den heller.
Men må puste ørlitt ekstra for å ikke anspenne meg.

Så blir det rolig igjen.

Jeg ber mannen sette på litt musikk, så lukker jeg øynene.
Tror jeg dupper litt innimellom, mens jeg småvåkner når murringene stikker innom.

Jordmor som har tuslet med sitt i bakgrunnen titter regelmessig innom.
Gir meg positive ord som jeg trenger og høre, og passer på minstemann i magen som også har roet seg ned.

Det tusler innom, rett som det er.
Jordmor sier det aldri, men i ettertid får jeg vite at hun vil kategorisere murringene som dårlige rier.
Jeg må si meg enig, i den grad at jeg ikke vil kategorisere de som vonde.

For gode rier, er vel vonde?

Jeg vet at dette er bare begynnelsen, men klarer på en helt ny og annerledes måte å beholde roen, ikke fokusere så mye på hva som kommer, men hvordan ting er nå.

Etterhvert tørr jeg til og med å flytte litt på meg, setter meg litt opp i skredder stilling og merker takene endrer seg litt.
Fortsatt ikke vonde, men med mer kraft.

Jeg tusler til og med en tur på toalettet, og selv helt alene, er jeg rolig, veldig rolig.

Jeg opplever å endelig få være tilstede.
Vi ler, prater, jeg klarer å kommunisere mer enn korte ja og nei.
Jeg har dialog med jordmor, som forteller om hennes spennende måte å jobbe på.
Hun reiser rundt i landet og hjelper til på ulike fødeavdelinger.

Jeg merker jeg blir glad av å høre det, flere fødekvinner fortjener en jordmor som henne.

Jeg merker etterhvert at hun ser på klokken.
Jordmor altså.

Vi har et skjema vi må følge Nina, og om ting ikke tar seg opp må vi vurdere drypp.
Jeg er glad jeg er tilstede, og får forklart min engstelse for drypp.
Hvordan jeg har hørt dårlige erfaringer om heftige stormrier og ukontrollerte smerter.

Hun betrygger meg om at vi skal ta det forsiktig.

Men du har jo hatt litt murringer Nina, skal vi se om du gjør noe?

Jeg har mine tvil, men siden ting er såpass rolig lar jeg henne undersøke.

Hun smiler enda bredere.
det er 6 cm her altså sier hun.
Så her skjer det noe.

Jeg må innrømme jeg ble overrasket. En slik fremgang har jeg aldri opplevd.
Hos meg har det sagt pang. Fra knapt åpning til barnet ute.

Jeg hadde jo ikke hatt vondt enda?

Jeg tusler en ny runde på do.

Merker at det blir en helt annen stemning i fødestuen så fort jeg ikke er der.
Litt lettere på et vis.

Da snakker de sammen, mannen min og jordmor.
Ler og kniser.

Jeg blir litt ekstra lenge inne på doen.. bare for å få litt tid helt for meg selv, og la de le litt uten meg.

Herremin, i dag kommer du sier jeg høyt.
I dag, i dag er mitt gravid kapitel i livet over, og snart, får jeg se deg.
Det blir både rart og godt å si takk og farvel til denne gravide kroppen.

Jeg kjenner det kiler i magen, ikke babyen, men sommerfugler, og kan nesten ikke tro det.
Jeg kjenner gode følelser i kroppen, og jeg er i fødsel??

Jeg tusler ut igjen.
Smiler til både jordmor og mannen.
Han smiler tilbake.

Og uten og si noe ser jeg at han tenker at det er godt å se meg slik.

Nina, sier jordmor og bryter den gode stillheten.

Nå må vi faktisk hente drypp.
Prøv å stå litt imens også ser vi hva som skjer.

Jeg stiller meg opp på prekestolen, liker den ikke.
Jeg føler meg liksom så fødende da, om du skjønner.

Men kjenner den virker.

Fortsatt ikke smertefulle rier, men kraftfulle.
Jeg må konsentrere meg mer for å ta de imot med en avslappet kropp.
Men det går.

Jeg konsentrerer meg, tillater meg å gå litt inn i boblen mens jeg hører jordmor styrer med drypp i bakhånd.
Jeg later som jeg ikke ser eller hører henne.

Nå er det meg, kroppen og den fine mannen min som sørger for at prekestolen ikke forsvinner hver gang jeg får en ri.

Etter å ha stått en liten stund, slenger jeg meg opp i sengen igjen.
Riene kommer og går, men jeg håndterer de fint.
Benytter meg godt av pausene.

På et tidspunkt ber jeg om lystgassen, ikke for smertene, men jeg merker jeg sliter litt med å slappe av.
Jeg får den aldri til å fungere helt, men å puste i masken hjelper meg å finne roen igjen.

Så merker jeg at det skjer noe.
Jordmor skal sette på en overvåkning på lillebrors hode, og i det hun driver med sitt, merker jeg at lillebror er ferdig med å vente.

Oj, sier jordmor, hun kjenner det også.
Nå tror jeg du bare skal følge kroppen din jeg.
For nå er det en baby som vil ut herifra.

NEI er min første tanke, ikke søttan.
Det er dette jeg gruer meg til.

Jeg kjenner metallsmaken i munnen (slik som jeg alltid gjør før pressetrangen kommer)
Og med ett kjenner jeg at det blir vanskeligere å jobbe med kroppen.

Mannen flytter seg, til “plassen” sin.
Bak hodet mitt, så jeg kan holde i hans hender over hode mitt og bruke som motvekt.

Men jeg merker at jeg spenner meg, livredd for den overveldende pressetrangen som bare overtar kroppen fullstendig.

Følg etter kroppen din nå Nina, slik du har gjort hele veien.
Jeg prøver alt jeg kan å slappe av, venter på neste rie som skal overmanne meg.

Men det skjer ikke.

Pressetrangen er der, men den er kontrollerbar.
Ikke overveldende, ikke voldsom, men tydelig.

Jeg velger å følge etter kroppen.
Presser litt, men ikke voldsomt.

Jeg får en pause, pressetrangen tar en pause.
Også kommer det en ny en.

Dette er en helt ny opplevelse.
Jeg får til å snakke mellom pressingen.
Planlegge hva vi skal gjøre på neste rie, og forberede meg litt.

Jeg merker lillebror sklir lengre og lengre ned, og tilslutt står han der, like ved utgangen.

Jeg merker adrenalinet tar over, kroppen begynner å riste og for første gang under hele fødselen kjenner jeg på smerter.
Det er noe med anatomien her, stort hode, liten åpning, det må jo kjennes på et vis.

Se ned nå, se ned nå sier jordmor i det jeg kjenner neste rie komme over meg.
Jeg klemmer alt jeg klarer i mannens hender og gir lillebror et siste dytt ut av kroppen min.

Jeg ser ned, og ser en baby, hel, rosa og fin komme ut av meg.

fyyyyyy faaaaen jeg klarte det roper jeg og strekker armene i været.

Fyyyyy faen!

Han, i likhet med sin minste storebror gråter litt før han tisser en god stråle utover rommet.
Skjorten min blir knappet opp og en stor liten bylt blir lagt oppå meg.

Jeg gråter ikke.

Jeg jubler.
Og er så ufattelig stolt og ikke minst uendelig overrasket over hvordan denne fødselen ble.
Ikke en eneste smertefull rie? er det virkelig mulig.

For en drømmefødsel!

Vannet tok de 11.00

Murringene kom ganske umiddelbart

kl 15 setter hun igang drypp

kl 16.15 begynner trykketrangen

og kl 16.25 ble lillebror født.

 

 

4170 gr, 53 cm lang og 37,5 rundt hodet

Langt ifra liten, tatt i betrakning at han faktisk ble hentet ut i uke 38.

Vi nyter de to timene vi får sammen, spiser godt, både liten og stor.


Og bare fryder oss over, å ha lagt angsten bak oss, og vet så inderlig godt at vi har fremtiden foran oss.

Og nå, begynner reisen vår, som komplett familie.

35 kommentarer
    1. Gratulerer🤩 like stor som min nr 5 😍 men en drømmefødsel i forhold til min👍 kos dere masse,kjekt å følge dere❤👍

    2. Gratulerer🤩 like stor som min nr 5 😍 men en drømmefødsel i forhold til min👍 kos dere masse,kjekt å følge dere❤👍

    3. Så herlig at du fikk en så bra siste fødsel 😃 Er helt rørt her jeg sitter 😍 Nå er flokken komplett og det er bare å kose seg sammen i tiden framover 😃 Jeg gleder meg til fortsettelsen 😊 Dere er så fine og det er en stor glede å følge dere 🥰

    4. Så fantastisk at du fikk denne fødselsopplevelsen, Nina. 👍💕 Jeg har ikke fulgt deg så lenge, og har dermed ikke lest dine beskrivelser av de seks andre fødslene. Men jeg forstår at du ikke bare har gode opplevelser.

      Min datter har født to barn, begge regnet for styrtfødsler. Ubegripelig for meg, mine tre var lange. Men nå forstår jeg henne bedre.

      Du har en fantastisk formidlingsevne. Man er liksom med på det… Takk for opplevelsen.

      En nydelig liten kar; Tobias. Du har all grunn til å være stolt av han, og de seks andre. Tenk, sju barn! Du er helt rå, Nina.

      Hilsen en søkkimponert mormor. Sissel.

    5. Gratulerer🤩 like stor som min nr 5 😍 men en drømmefødsel i forhold til min👍 kos dere masse,kjekt å følge dere❤👍

    6. Gratulerer så masse❤️ Du er så flink å skrive😊 Blir så rørt av å lese 🥰 Og om ei og ei halv uke skal jeg bli farmor💙

    7. Og der kom tårene her gitt. En utrolig reise du har vært igjennom.
      Kjente litt på følelsen av at min siste graviditet og fødsel var over i september og at jeg nå går inn i aller siste måned med permisjon noen gang.
      Nyt tiden med familien komplett 🥰

    8. Så fantastisk at det ble slik denne siste gangen! ❤️ Jeg har to barn og hatt styrtfødsler begge gangene hvor full åpning nesten har kommet som et smell, så vet veldig godt hvordan det er. Kos dere og nyt barseltiden! 💙

    9. Så godt å høre at din siste fødsel blei en god opplevelse!
      Gratulerer så mye med lillebror😁

    10. Så nydelig fødselshistorie ♥️ Gratulerer med flott gutt, ønsker flokken deres alt godt ! Varm hilsen fra ei rørt jordmor 💐

    11. Åååå så godt å lese😍
      Masse gratulerer og er stort “Hurra” for en fantastisk finale🇧🇻
      Så glad på dine vegne for den opplevelsen der ❤
      Masse hilsninger fra Sonja i Selbu 😀

    12. Helt fantastisk! 🤗 Gratulerer så masse med vesle, store Tobias! Kos dere masse allemann, blir spennende å høre hva dere har i vente! ☺️

    13. Så fantastisk at dere endelig fikk fødselen dere fortjener! Ble helt rørt her jeg sitter, og smiler fra øre til øre 😁 Gratulerer så mye til dere alle, med minste lillebror ❤

    14. Gratulerer så mye med siste finalegutten🌹😘Du er helt rå må jeg si🤩Og er så glad for finalen gikk så fint😍D var du jaggu unt etter 6 fødsler❣️Lykke til videre alle 9😘Gleder meg til å følge dere på veien videre🤩😍Stooor klæm fra nord😘

    15. Ååå! Nå er jeg så glad på dine vegne! Tenk å avslutte så fantastisk! For en jobb du har lagt ned og for ett resultat! Dette var fantastisk å lese! Så utrolig herlig Nina!! ❤️

    16. Så glad på dine vegne at du fikk en så god siste fødsel!🥰 Ble rent rørt mens jeg leste teksten, og følte meg til stede sammen med deg❤️

    17. Herlighet så glad jeg er på dine vegne, Nina! Så fint at du fikk oppleve å være tilstede.

    18. Så uendelig godt å høre at det gikk så fint denne gangen Nina ❤ Gratulerer med den nydelige lille prinsen ennå engang ❤

    19. Nå har jeg fulgt deg og den fine gjengen din så lenge, at jeg føler at jeg nesten kjenner dere. Og nå ble jeg så rørt og glad på dine vegne at du fikk en så fin (siste) fødsel😃 Måtte felle noen gledestårer på dine vegne, du skriver så utrolig godt om fødselen💛 Gratulerer så mye med lille Tobias😃

    20. Gratulerer med en drømmefødsel, endelig! Jeg hadde, som deg, fødselsangst etter en fæl første fødsel (min var lang, ikke kort). Jeg fikk som deg hjelp med å høre lydfil, men fra engodfødsel. Min fødsel nr 2 var helt perfekt, jeg var helt i ekstase etterpå! Var ikke vondt i det hele tatt, utenom helt på slutten som du sier. Magisk 😀 Pluss at fødetiden min ble 1/3 av første!

    21. Å, så magisk! 🙂 Hørtes helt fantastisk ut, fikk nesten lyst til å føde en gang til. Men bare nesten…. 🙂

      Gratulerer så masse med en nydelig liten gutt! <3

    22. Åh, så fantastisk godt å høre at du fikk en god opplevelse. Blit helt rørt. Unnner dere alt det beste. Gratulere!

    23. Herregud, så utrolig rørende å lese! Jeg ble så glad for å lese at du fikk en så god siste fødselsopplevelse. Du er jo bare helt rå! 😁 Jeg har 2 små, og har også nå en komplett familie. Det er så spesielt. Tenk alt vi har vært gjennom og alt som venter 😍

    24. Herregud, så utrolig rørende å lese! Jeg ble så glad for å lese at du fikk en så god siste fødselsopplevelse. Du er jo bare helt rå! 😁 Jeg har 2 små, og har også nå en komplett familie. Det er så spesielt. Tenk alt vi har vært gjennom og alt som venter 😍 gratulerer så mye!

    25. Gratulerer so mykje.Du er so tøff og flink mor og flink mann du har. Fantastisk og 7 barn.herleg. kosa deg og dere♥️♥️♥️♥️♥️stooore klemmer

    26. Gratulerer med enda en vakker prins. Dere har så vakre barn.men så er dere noen fantastiske foreldre. Du Nina er helt rå. Så godt at du fikk oppleve en så fin fødsel. Jeg er så fan av lille/storebror Daniel blir i godt humør av å se den lillehjerte knuseren.

    27. Skulle jo ønske dere masse lykke til med finingene deres.blir å følge deg på bloggen din.Du er sånydelig et menneske,akkurat som jeg kjenner deg.sender en go varm klem

    28. Så utrolig fint å lese! Jeg fødte mitt første barn i mars i fjor i styrtfødsel. Hele fødselen føltes som en ukontrollerbar, lang og ulidelig vond rie, og vi rakk såvidt å komme oss til sykehuset. Dette gir meg håp om at fødselen med nestemann, som kommer i august, kanskje ikke trenger å bli like grusom ❤️

    29. Så utrolig godt å lese at siste fødsel ble til en drommefødselen for deg. Er så glad på dine veiene. Og ja det gå ann å har rier som ikke er vondt 😉 opplevd to ganger 😉 og som man har glemt hvor liten dem er de nyfødte altså. Kos deg med minsten og hele gjengen din 💖 dere er en herlig fin gjeng. Stor klem

    30. Så fantastisk at fødselen gikk så fint🙂 Gratulerer så mye med minstemann❤

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg