I dag overrasket vi barna.

Jeg eeeelsker hemmeligheter, iallefall gode hemmeligheter.
Du vet, de tingene du nesten ikke klarer å holde på fordi du vet at den som etterhvert skal få vite kommer til å bli uendelig glad.
Det kribler så inderlig etter å si det at du ikke kan la vær å gi ørsmå hint selv om den som ikke vet noe ikke har bedt om noen.
De små hemmelighetene som får deg til å smile lurt mens du rører i brunsausen og sukke litt ekstra høyt når du vet det bare er noen dager igjen til du endelig kan avsløre.
Det var nesten som julaften i dag, når vi endelig kunne fortelle barna vår ørlille store hemmelighet.
Vi har visst om det lenge, men ikke de.

Jeg lagde stor ståhei ved middagsbordet.
To nystekte grandis (jepp gourmet mat i dag) la på bordet og jeg tenkte to lys i adventsstaken vår.
NEI NEI NEI, det tok ikke lang  før 7 åringen vår så det.
Det er feil det er feil.
heter det ikke 2. onsdag i advent da?
Nei, alle var de enige om at det var søndag.
Men, liksågreit å tenne nå..siden vi sitter i bilen på søndag sier pappan lurt.
HÆ? Hvor skal vi da.
Nei da skal vi hjem da..
Hjem?
Fra hvor?
ENDELIG kunne jeg fortelle.
Kjære barn, dere skal hverken på skole eller barnehage i morgen.
Istede skal vi pakke kofferten full av vintertøy, julegaver og julstemning.

VI skal til Bestefar og Bestemor på RØROOOOS
Og det som enda bedre er,
Tante Julie, Onkel Jørgen og Tante Line er der også.
Og det som ENDA bedre er.
Mens vi er der er hele Røros et julemarkeeeed.

Vel så jublet det kanskje aller mest for Bestefar og Bestemor og Tanter og Onkler
Og er det noe jeg gleder meg aller mest til så er det å se de vi har så langt borte.
Målet for helgen er å slite ut en sprek Onkel og Tanker, og gjøre et par besteforeldrehjerter varme.
Helgen skal fylles med klemmer, legobygging, fyr i peisen og god mat.
Slitne brettspill med krøllete kort, som mangler terning.
Da skal bli litt pusterom for mor fordi det er armer nok for alle små.
Det skal bli latter, tull og fjas. Vi skal veksle små hemmeligheter som må vente, i noen dager til med et smil om munnen og sommerfugler i magen.
Det skal bli knitrende snø rundt små barneføtter som får oppleve ordentlig julestemning slik jeg husker den fra da jeg var liten.
Og det sammen med familie, som bor akkurat litt for langt unna men nærme nok til at vi kan pakke bilen full for å fylle hjertene.
Herregud som jeg gleder meg.

1 kommentar
    1. Røros er så koselig på denne tiden av året. Skal også dit på julemarked i helga. Tror det er 4 året på rad. Skikkelig julestemning 🙂 ha en fin helg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg