De tror det er pollenallergi

Reklame | LUX Norge

Jeg må innrømme at jeg ikke ofret det så mye som en tanke før egentlig, inneklima altså.

Jeg mener, jeg merket det jo, om et av barnas rom var innestengt, soverommet vårt trengte luft eller stua skrek etter en liten runde gjennomtrekk. Og lufte gjør vi rett som det er. Og holder det så rent det er mulig med en runde støvsuger, mopp og klut med jevne mellomrom.

Det var det jeg gjorde, og tenkte det var optimalt.

Så fikk jeg meg en real tankevekker.

En telefon fra barnehagen tidlig vår i fjor.

Jeg tror dere må hente Jonatan, vi kjenner han nesten ikke igjen, og det skjedde helt plutselig.

Jeg hørte han gråt i bakgrunnen. Med temmelig fersk lillebror på brystet fikk jeg pappan til å hente.
Merket jeg nærmest gruet meg til å høre hva som hadde skjedd.

Han gråt opp trappa, og når han rundet hjørnet fra gangen så jeg barnehagen hadde helt rett.
Han var nesten ikke til å kjenne igjen. Hele ansiktet var hovent, øynene røde, samme med nesa.

De tror det er allergi sier mannen som ser jeg ser bekymret ut.
Vi ringer lege med en gang og får komme samme dag.

Barnehagen hadde rett, nok en gang.
Gutten hadde kraftig pollenallergi.

Jeg må innrømme jeg ble litt overrasket, ingen av oss andre hadde et snev av allergier engang.

Den våren ble en stor og bratt  læringskurve.
Og plutselig dukket det opp et nytt problem.

Vanen jeg hadde med å sprenglufte for inneklima var plutselig mot sin hensikt.
Ikke kunne jeg lufte på soverom, ikke kunne vi lufte på stua.

Han måtte jo få noen fristed for pollen i den grad det var mulig, den vesle allergikeren vår.

 

Jeg har siden den våren fått en til vi må ta ekstra hensyn til, en liten kar på 13 mnd som avlaster den ene luftveisinfeksjonen etter den andre. Som knapt kan se ut inngangsdøren før han får en ny forkjølelse eller infeksjon i luftveiene.

Som har hostet så og si hele livet.

Den vesle kroppen har vært gjennom mye, det er klart vi vil gjøre det så godt vi kan for han også.

Inneklima spiller en stor rolle for begge to, det er klart jeg er blitt mer og mer bevisst på dette, hvordan kan vi gjøre dette bedre for disse små og for oss andre.

Og hva påvirker egentlig inneklima?
Jeg har googlet, blitt en hel del klokere.
Og konklusjonen er enkel, det er en hel del som påvirker inneklima og det er ikke minst MYE som påvirker det.

Støv fra dyner, tepper, puter og pledd. Avgasser fra maling på vegger, materialer i gulv og tak, fukt, temperatur, belysning, støy.
Noe påvirker oss mer enn andre ting. Noenting er enkelt å gjøre noe med. Andre ting krever mer omfattende tiltak.

Har du tenkt på dette?

Det er spesielt de små partiklene i lufta som det er enkelt å gjøre noe med.
De som vrimler rundt, fester seg i puter, dyner, tepper, gardiner, og alt annet. Som ikke forsvinner helt uansett hvor mye du støvsuger eller vasker. Disse påvirker spesielt våre to karers kvalitet på inneluften og er faktisk mulig å gjøre noe med.

 

En skikkelig luftrenser vil løse mye av utfordringen fant jeg ut, og når LUX kom på banen og ønsket et samarbeid med meg tidlig på året var det perfekt timing. Ikke bare kommer de hjem til meg og måler inneklima, de har også utstyr som kan hjelpe meg bedre den og kanskje gjøre våren enklere for vår allergiker og luften generelt bedre på soverommet til minstemann.

 

DETTE gleder jeg meg til.

Pst les mer om LUX sine produkter HER.
Følg de på facebook for gode råd HER

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg