Den blodige sorgen.

Å stå med to blå i hånden kan være et sjokk, enten om det er ventet eller ei.
Kanskje har man ventet lenge og begynte å tro at dagen aldri skulle komme,
Kanskje har man gjort sitt for at det ikke skal skje, men så skjer det umulige.

Det tar som regel ikke lange tiden, før sjokket blir en vane.
Før redselen blir en forventning.
og det som man ikke trodde skulle skje, blir slik det skal bli.
Man legger kanskje planer, selv om det er tidlig.
Kartlegger termin og begynner å telle uker.
Kanskje deler man nyheten også, men de nærmeste, eller de beste.
Det uvirkelig er blitt virkelig.
Så skjer det.
Kanskje har man tenkt tanken, kanskje ikke.
At det kan skje vet vi alle, bare ikke med meg?
Tidlig en morgen, papiret blir rødt.
Murringer i magen.
Korsryggen også.
Små dråper blod blir til strie strømmer.
Murringene går over til smerter.
Det som skulle bli, skjer ikke.
Et lite bankende hjerte, har gitt slipp.
Og sammen med blodet, renner alt av drømmer, tanker, og forventinger ut.
Rått og brutalt og iløpet av få minutter må tankene endres.
Vanen må bli en annen.
Et liv skal ikke bæres frem, et liv har gitt slipp før det tok sitt første fraspark.

Jeg følte meg nærmest hul de første dagene etterpå.
Orket ikke se meg selv i speilet.
Orket ikke snakke med noen, selv ikke mine nærmeste.
Var det min skyld?
Gjorde jeg noe galt?
Var det fordi jeg ikke ønsket det i utgangspunktet? Tankens kraft?
Skuffelsen var kanskje det som var vanskeligst å takle,
viten om at tanker om fremtiden vi hadde gjort de siste ukene kun ble med tankene.
Jeg hadde hverken kjent liv eller sett spiren på skjermen.
Kun en liten kul på magen som fylte håndflaten og et lass
symptomer som gjorde meg bevisst på hva kroppen min jobbet med.
Symptomer som gjorde at jeg stadig tenkte på det lille store som skjedde i magen.
Vår lille store hemmelighet
Men så ble det ikke noe av.
Det ble ikke slik.
Den blodige sorgen tok istedenfor over,
sorgen man må takle alene, fordi ingen snakker om den.
Jeg orker ikke holde munn.
Sorgen er for tung å bære alene.
Det er  alltid godt å dele, iallefall ettepå.
Jeg vet jo godt at  jeg, at vi  ikke er alene.
Livet som aldri ble noe av, vil følge meg livet ut, det vet jeg.
På godt, og vondt. Jeg vil huske datoen det skulle bli, og datoen det hele tok slutt.
Å miste et barn i abort er dessverre noe mange kvinner opplever å gå gjennom.
1 av 100 svangerskap ender slik. Enten om det er tidlig eller sent.
Når det skjer spiller ingen rolle.
For bak en hver abort står en kvinne, kanskje en familie med forventninger, tanker og drømmer.
Noen blivende, som bare blir værende.
Det som er viktig er at ved abort står det igjen et par eller en kvinne, som trenger omsorg.
Som trenger noen å snakke med, som trenger noen å dele med.
Ikke ti, men del.
Lytt og forstå.
Man sitter igjen med tusen spørsmål, de fleste vil en ikke få svar på.
Det er kanskje likså greit, likevell ville de kanskje vært enklere å takle med en form for tilgjengelig oppfølging. En tilgjengelig jordmor, en obligatorisk samtale med lege?
En liten sjekk på at mor har det greit. I dag eksisterer ikke noe slikt.
For meg ble det vanskelig å snakke om, en blanding av mislykkethet og skuffelse jeg ikke hadde følt på før ble så overveldende at jeg forvekslet det med skam.
Heldigvis hadde jeg venner som tidligere hadde delt, som jeg visste hadde vært gjennom dette.
Jeg valgte å dele med de, og ting ble lettere.
Jeg har lært, mye om meg selv og mine nærmeste takket være det som ikke ble.
Det viktigste, er at det er lov å være lei seg over det som ikke ble.
Og om man føler behov for å snakke, må man tørre å gjøre det.
Trøsten?
Man aner ikke hva som venter rundt neste sving.

7 kommentarer
    1. Eg hadde 2 abortar mellom nr 1 og nr 2. Var på jobb første gangen eg opplevde det. Ikkje noko kjekt i det heile tatt. Og når eg delte det var det mange eg kjende som hadde abortert også. Og ikkje lenge etterpå opplevde ein kollega det og. Skulle så absolutt våre ein eller anna måte den gravide kunne fått litt info om det tidleg i svangerskapet. Eg tenkte ikkje på å Google abort, og lese meg opp på det..

    2. Veldig vondt å oppleve. «Trøstende» ord om at det er kroppens måte å ordne opp i det som ikke var liv laga, hjelper jo ingenting. Men jeg skulle ønske jeg visste, de to gangene det skjedde, at alt kom til å bli riktig til slutt. Hadde vi ikke mistet de to vi mistet, så hadde vi ikke hatt de to vi har! De ble nemlig begge laget i månedene etter abortene. Godt og rart og trist.

    3. Så trist, men likevel så bra at du deler! Dette må snakkes mer om! ❤️❤️ Men da jeg aborterte sa de på sykehuset at 1 v 4 svangerskap ender i abort.

    4. Veldig bra og viktig at du deler dette! Skjer med mange som du sier. Vi mistet uke 5 så veldig tidlig men vi planla og bli gravide med nr to så vi ble kjempe glade.
      Jeg sa det til mamma, pappa, søsteren min og en venninne.
      Sendte mail til å ta 12 ukers ul. Jeg ble spesielt veldig ivrig.
      Termin skulle være 17 sept 2015. Men det skjedde ikke.
      Da måtte jeg avlyse avtale og fortelle til de nærmeste.
      Var en vond følelse. Vi prøvde igjen og da gikk det. Jeg og vi ventet mye lengere med å fortelle det til noen ihvertfall til etter 12 uker ul. Så da fikk vi en fantastisk gutt 4 des 2015. Termin var 26 nov. Gikk bra tilslutt heldigvis 🙂

    5. Eg er så glad for at nokon tørr å snakke om det! Etter eg spontanaborterte så merka eg at ingen snakka om det og ingen spurte meg korleis eg hadde det. Vi var i veke 12, og på grensa til å være i den “trygge perioden”.. Legane og sjukepleiarane på sjukehuset prøvde å komme med trøstande ord som “du er endå ung, så sjangsane er store for at det går fint neste gang”, “det er kroppen sin måte å vise at noko var feil” osv. Men for meg var det ingen trøst, eg følte meg misslykka, fekk angst for å aldri lykkast og gjekk inn i ein depresjon.. Eg snakka ikkje med noken, eg stengte meg inne, til og med sambuaren min blei skyvd vekk, eg fekk angst for å gå på jobb (spontanaborten skjedde på jobb, i lastebilen,).. Heldigvis er sambuaren min verdens beste, og han gjekk aldri frå meg sjølv om eg ofte ba han om å gå, han er her endå, og no er vi i veke 29, og tillet oss å kjenne på ein liten glede, men eg har og sterk angst for at det skal gå gale før eller under fødsel..

    6. Så fint innlegg. Så enig i det du skriver, dette må ikke ties ihjel!
      Når man opplever det selv, og forteller det til andre blir man mindre alene. Selv fikk jeg oppleve at flere av de rundt meg også har mistet. Det er viktig å snakke om <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg