Den perfekte aldersforskjell.

Har du prøvd å google det selv kanskje?

Hva som er den perfekte aldersforskjell mellom to søsken?

Kanskje gjorde du det når besteforeldre begynte å mase om en til, eller når du ble babysyk igjen litt tidligere enn du hadde sett for deg at du skulle bli?

Ble du klokere? Når du googlet?

Ekspertene har uttalt seg, ingen er enige.
Alikevell roper de høyt og tydelig om hva akkurat de har forsket seg frem til.

Erfaringene fra mødre er det andre del av googlesøk resultatet. Forumtråder lange som uvær.
Og dette innlegget kan vel føye seg inn der.

Innlegget er inspirert av spørsmål fra dere, mange babysyke, verpeklare spør meg.
Hva er den beste aldersforskjellen?

Nå venter jeg mitt 5. barn, jeg har prøvd litt aldersforskjeller.

 

Om du klarer å henge med, kan jeg ta deg gjennom..

Det er 3,5 år mellom 1. og 2. barn.
det er 19 mnd mellom 2 og 3 og 5 år mellom 1. og 3.
3 år og 8 mnd mellom 3. og 4. Dermed 8,5 år mellom 1. og 4. 
5 år mellom 2 og 4 og 3,5 år mellom 3 og 4.

Og nå venter vi 5. baby, som vil gi 10 år, 6,5 år, 5 år og 18 mnd i forskjellserfaringer.

PUH!

Hang du med?
Nei for all del, ikke jeg heller.

Konklusjonen her er at vi har prøvd det meste av aldersforskjeller.
Jeg er ingen ekspert, men jeg vet hva jeg snakker om.

Og jeg, jeg kan driste meg til å si at jeg, jeg har fasiten!
No more googlesøking og desperat forumlesing.

Svaret du leter etter finner du her.
Og svaret skal du få NÅ!

Spent?

Svaret er igrunnen ganske kjedelig.
Og kanskje har du kjent på det selv også.

Svaret er,
Fasiten er,

At det finnes ingen fasit.

Det er alt alt ALT for mange variasjoner som spiller inn her.

Jeg mener, det er barn, mammaer, fedre og familier vi snakker om her.
Forskjellige mennesker, interesser, følelser. Forskjellige samspill.

Ingen er lik.
Absolutt ingen.

Din fasit, er ikke min, og den jeg trodde var min, forandret seg samtidig som livet og situasjonen forandret seg hos meg.

Jeg fulgte flertallets råd, de fleste ekspertenes råd både medisinsk og psykologisk mellom barn en og to, jeg gjorde det mange tenkte var galskap mellom 2 og 3.

og jammen, gjentar jeg ikke galskapen nå og har knappe 18 mnd mellom minste og neste.
Pseudotvillinger på fagspråk, på menneskelig språk vil det si at de ikke vil huske et liv uten søskenet som kommer, akkurat slik som tvillinger.

To tette var kaotisk men fantastisk, at eldste var blitt mye eldre når fjerde kom var AMAZING og at Jonatan ikke vil huske livet fra før lille søster kom er og heeelt ok det også.

Vi opplever krangling, hyling, gråt, et snev av sjalusi, søskenkjærlighet, vennskap.
Og det mellom ALLE søsken i alle alderssammensetninger.

De utfyller hverandre, de hjelper, omfavner og utfordrer hverandre.

De ler og gråter, sloss og danser.
Alle er de forskjellige, og det hadde de vært uansett aldersforskjell.

Konklusjonen er, den perfekte aldersforskjell er den du får mellom dine barn.
Den er den du tilpasser deg, gjør deg erfaringer av og lærer deg å leve med.

7 kommentarer
    1. Jeg er helt enig med deg. Finnes ingen fasit! Selv har jeg barn på 11,10,7 og 6 (alle 4 født på 5,5år) så har også prøvd det meste!

    2. Enda ei som er enig med deg melder seg. Vi fikk først tre tett i tett, og da de var tenåringer fikk de oppleve å bli storesøsken. Alt har sin sjarm. 🙂

      Så da anbefaler jeg dere å få en sjette om en ti års tid. 😉

    3. Min store søster kjørte på med siste når eldste var 20 år 🙂
      Nummer tre er 4 mnd og jeg vil allerede ha flere, men tror ikke det er det beste her i gården 🙁

    4. Fikk litt gåsehud av “fasiten”, for som du sier, det finnes faktisk ingen… Det er nemmelig hele 9 år mellom mine 2 jenter. Slik ble det å de stortrives sammen <3 Litt offtopic, men synes du det er noe forskjell på å være jentemamma vs guttemamma? 😉

    5. Ja det synes jeg så absolutt. Faktisk kjenner jeg at jeg sliter litt med å finne min rolle som guttemamma..

    6. Vi er 7 barn i søskenflokken. Jeg har det beste forholdet til de som er 9 år og 20 år yngre enn meg. Hun som er 14 mnd eldre enn meg , snakker jeg nesten aldri med

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg