Den store kjøkkenjakten…igjen.

Det føles strengt tatt ikke lenge siden forrige runde.
i februar 2017 pusset vi opp kjøkkenet.
3 mnd til termin, usannsynlig mye å gjøre på jobb, fire unger å sjonglere og et kjøkken uten gulv.
Jeg må innrømme at jeg ser ikke på den tiden med et smil om munnen.
Det var IKKE moro å pusse opp kjøkken.
Ikke komfyr, ikke koketopp, ikke strøm, ikke vann, ikke gulv.
Ja en periode var det på en måte ingenting.

Neste utfordring var å leve oppi det hele. En nysgjerrig liten pjokk blant skruer, spikre og skarpe kniver.

 
Jeg savner det ikke.
Likevell velger vi å begi oss ut på det igjen.
For slik det er nå går bare ikke.
Det var et forholdsvis stort kjøkken her i huset.
Men ingenting her er tilpasset en storfamilie som oss.
Når man er 8 stk i hustanden har man straks litt andre krav til et kjøkken enn en A4 familie.
Jeg har ikke ord på hvor mye jeg savner to vaskemaskiner, store skuffer og ikke minst et kjøkken som har kontakt med resten av huset.
Nå står jeg inne på et “kott” uten kontroll over hva som skjer ellers, bestikkskuffen flyter over fordi vi som er så mange krever mer enn 40 cm  bred skuff til bestikk, og jeg har møkkete glass og tallerkener på kjøkkenbenken HELE tiden.
Den stakkars oppvaskmaskinen får virkelig kjørt seg, men har ikke sjans til å holde tritt.
Kanskje ikke så rart når vi allerede har produsert minst 14 kuverter med oppvask innen lunsj.
Prossesen er jeg klekkelig klar over blir minst like tøff som sist.
Tre måneder til termin, midt i førjulsstri, fem unger å sjonglere, full jobb pluss pluss.
Det blir ikke fryd og gammen å være uten kjøkken.
Men jeg vet at in the end er det så inderlig verdt det.
Jeg bruker så mye tid på kjøkkenet, vi bruker mye tid der og jeg savner at rommet er hjerte av huset.
Og DET skal vi fikse.



Resultatet sist ble vi vanvittig fornøyde med.
Hele prosessen gikk temmelig glatt fra kjøkkenet kom til det var oppe.
Og selve utføringen ble vi veldig fornøyde med.
Vi endte på IKEA kjøkken den gangen.
Det er fryktelig fristende å bare kjøre dejavu og gjøre det likt.
Men vi har bestemt oss for å ta en runde.
Kjøkkenet er tegnet på IKEA og vi vet ca hva vi lander på i pris.
Vi har fått tegnet et epoq kjøkken og fått første tilbud, dersom prisen ikke er forhandlingsbar er de ikke i nærheten av å være konkurransedyktige på pris en gang.
Også har vi lyst til å både ta en titt på kvik, nybo og norema også.
Men, tiden er knapp så vi får se hva vi rekker.
Hva slags kjøkken har dere?
og er dere fornøyde?

17 kommentarer
    1. Vi bygget helt nytt kjøkken for 5 år siden og vi endte med IKEA 🙌🏻 Vi har 4 barn, vi lager ofte mat som skal i steikeovn og vi har to steikeovner nå, kan ikke skjønne at vi klarte oss med bare 1 😅 Vi har også et passe stort og et lite kjøleskap. Elsker kjøkkenet mitt 😍

    2. Vi har Aubo kjøkken fra Montér. Er noe dyrere enn IKEA, skal mye til å slå IKEA på pris.. MEN vi er superfornøyde! Alt leveres ferdig montert som standard og det har derfor vært en lek å sette opp kjøkkenet. Når man har gjort SÅ mye annet forarbeid og “endelig” skal få opp kjøkkenet er det utrolig deilig å slippe den skruinga av skuffer og skap!!
      Alt levert på døren også!

    3. Anbefaler tinta fra KVIK! Konkurransedyktig på pris og fantastisk kvalitet!

    4. Sandvik interiør -alle skuffer og skap tilpasset på millimeteren i både høyde og bredde sånn vi ville ha dem. Solid i heltre, men kan også velge mdf til en hyggeligere pris. Hyggelige, lokale folk og super service (de kommer hjem til deg og måler opp på forhånd, og monterer) . Et kjøkken som ingen andre har likt! Vi er så fornøyde👍🙌

    5. Anbefaler virkelig IKKE epoq. Det ser fint ut, men fra broren min bestilte til han hadde et helt ferdig kjøkkwn tok det nesten 6 måneder, masse telefoner, eposter, diverse håndtverkere og møter før alt var klart.

    6. Vi har kjøkken fra IKEA. Veldig fornøyd med det, både i forhold til bruk og pris. I hvertfall når det er midlertidig fordi vi skal bygge på om noen år. Blir slik når man kjøper gammelt hus. Utrolig hva man holder ut med/godtar når man vet det blir bedre etterhvert😊Lykke til med å finne kjøkken🙂👍

    7. Vi har Strai kjøkken (pusset opp i sommer), og er veldig fornøyd både med løsninger og kvalitet 🙂
      (Foreldrene mine har hatt ett i 18år, og det er fortsatt ikke heng på hyllene i mesterskapene – kudos!)

    8. Vi har Epoq og er strålende fornøyd! Vi tittet på ikea når vi pusset opp sist (siden vi gikk for ikea da vi pusset opp i det forrige huset) men de har kun standard mål og ikke noe ekstra på hvitevarer. Så det ble for tungvint å kjøpe kjøkken ett sted og hvitevarer et annet sted. Jeg er en kjøkken person så det var utrolig viktig for meg å få utnyttet all plass og få alt vi ønsket når vi først skulle lage drømmekjøkkenet☺️ Dersom du vil ha tips om kjøkkenmontører så har jeg noen veldig flinke å anbefale!

    9. Ikea! Digger løsningene med skuff i skuffen og elektrisk åpning på søpleskuffen!

    10. Jeg kan dessverre ikke anbefale Kvik (som jeg også skrev på fb). De har vært kjempedårlig på kundeservicen etter de leverte kjøkkenet til oss (god frem til leveranse). Benkeplate sprakk etter to uker og det mener de er vår feil, noe det ikke er. Anbefaler at dere sjekker ut at leverandør også er god på servicen sin etter kjøkkenet er levert. Kvik velger å ikke besvare våre henvendelser, noe som gir strykkarakter etter min mening. Nå er vel kanskje ikke service noe problem for dere som er så «offentlig», men greit å ha i bakhode. Angrer på vi ikke sjekket dette da vi valgte kjøkken :/
      Vi har forresten hatt Ikea i tidligere leilighet og var fornøyd 🙂

    11. Nå skal jeg være dønn ærlig med deg og gi deg våre tips og erfaringer. I vår første bolig sammen var det Ikea kjøkken inklusive hvitevarene som også var fra Ikea. Mens når vi bygde nytt hus og skulle velge alt selv, endte vi på norema.
      Vi bodde i huset med Ikea kjøkken i ca to år, det hadde ikke en eneste synlig ripe i benkeplaten (laminat) og ingen synlige områder på kjøkkeninnredningen med merker eller avflassing av maling.
      Vi har snart bodd 3 år i huset med norema kjøkkenet, allerede første dagen fikk vi ripe i benkeplate (laminat) og det er flere områder som mangler maling og også små knusningsskader i det ene skroget.
      Norema kjøkkenet kostet oss 220 000, mens tilsvarende kjøkken med hvitevarer og lignende fronter og håndtak kjøkken fra Ikea ville kommet på ca 100 000.
      Og bare noe så enkelt som innmat til skuffer og skap koster en brøkdel av norma sitt, det er og enkelt å då tak i og lett å supplere. Innmat og slikt fra Norema må jo bestilles…
      Skulle jeg valgt igjen ville jeg definitivt valgt Ikea!

    12. Jeg kan dessverre ikke anbefale Kvik (som jeg også skrev på fb). De har vært kjempedårlig på kundeservicen etter de leverte kjøkkenet til oss (god frem til leveranse). Benkeplate sprakk etter to uker og det mener de er vår feil, noe det ikke er. Anbefaler at dere sjekker ut at leverandør også er god på servicen sin etter kjøkkenet er levert. Kvik velger å ikke besvare våre henvendelser, noe som gir strykkarakter etter min mening. Nå er vel kanskje ikke service noe problem for dere som er så «offentlig», men greit å ha i bakhode. Angrer på vi ikke sjekket dette da vi valgte kjøkken :/
      Vi hadde Ikea i leiligheten vi hadde tidligere og var fornøyd 🙂

    13. Spennende med nytt kjøkken!! Vi har Epoq og er overhodet ikke fornøyd med kvalitet i det hele tatt. Harcfeklamasjon ang vasken og noen av frontene og dårligere kundeservice skal man lete lenge etter….må ringe inn til Elkjøp sentraltnog gå via de. Med andre ord veldig kronglete. Angrer veldig på at vi ikke tok IKEA som bi hadde tenkt, men vi trodde Epoq var bedre kvalitet enn hva det har vist seg å være. Den største skiffelsen var likevel kundeservicen.

    14. Anbefaler Kvik på det sterkeste. Nydelige kjøkken. Koster ikke allverden og få montert alt ferdig. De har kjøkken som ikke ruinerer lommeboka helt! Verdt en titt 😉 Epoq har jeg hørt mye dårlig om, var hverfall det som gikk igjen når vi skulle finne kjøkken!

    15. Motsomt dette med kjøkken, er svoren Ikea-fan (selv i vårt medfølgende Ikea-kjøkken som ikke er optimalt løst og med flere småfeil) men vi liker å gjøre ting selv og syns Ikea er veldig fleksibelt og ikke minst prisgunstig. Hadde vi vært mere opptatt av merke og kvalitet, samt mer spandable ville vi nok også sett på andre merker. Er jo fryktelig mange fine kjøkken ute å går 🙂
      Lykke til

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg