Denne julen velger jeg å være voksen sånn på ordentlig.

Jeg husker alltid at jeg synes bordet ble så rotete, ikke overstadig, men annerledes enn ellers.
De var liksom så opptatt av å holde det ryddig, de voksne.
men ikke på slike kvelder.
Masse flasker og masse glass.
Masse latter og god stemning.
De lo liksom litt ekstra høyt synes jeg.
Og snakket høyere enn de pleide.
Brukte utestemme.
Jeg var aldri redd, som liten når jeg på sett og vis var med pappa på fest.
for meg var det voksne i godt lag, som lo masse og hadde det gøy.
og jeg koste meg litt ekstra fordi jeg plutselig fikk lov til å spise peanøtter, som pappa ellers alltid sa nei til.
Bare husk å tygg sa han, flere ganger.

Og jeg var påpasselig og tygget litt ekstra godt bare for å være sikker på å få spise peanøtter neste fest også.
Jeg ble aldri skjermet for alkohol, og opplevde flere ganger å være sammen med berusede voksne.
Ikke overstadig, men jeg husker jeg merket de oppførte seg annerledes.
Jeg var som sagt aldri redd,
Men om jeg kunne valgt.
Hadde jeg nok valgt et lystig lag uten mange flasker på bordet, konstant utestemme og merkelige lukter.
Jeg hadde nok foretrukket voksne det var enkelt å få øyekontakt med, som virket fokusert og fikk med seg det jeg sa.
Selv om jeg kanskje ikke hadde fått peanøtter.
Jeg hører det argumentet ofte, når jeg snakker med andre foreldre om alkohol og deres holdninger ovenfor sine barn.
Jeg var aldri redd.
Det gjorde meg aldri noe.
Det brydde meg ikke.
Ofte bruker de også dette som argument på hvorfor de velger å drikke alkohol foran sine egne barn.
Fordi det gjorde jo ingen skade på de selv.
Men det som er litt fascinerende er at denne konklusjonen er tatt, uten å spørre den det gjelder.
De færreste av de, har tatt motet til seg og spurt sine egne barn.
Hva synes du om at jeg drikker alkohol sammen med deg?
Synes du det er greit?

La meg gi deg et eksempel.
Min eldste datter elsker karuseller, og da mener jeg elsker.
Hun kaster seg på de heftigste attraksjoner med et smil om munnen mens hun fryder seg over adrenalinet som rusher gjennom kroppen.
Min eldste sønn, blir kvalm bare av å se på en karusell.
Han får hjertebank, blir klam i hendene og får følelsen av å skulle kaste opp dersom noen i det hele tatt foreslår at han skal bli med.
Og om han velger å bli med, blir turen langt ifra en adrenalinfryd men heller en følelse av hjerte i halsen.
Samme attraksjon, langt ifra samme opplevelse.
Med andre ord, selv om du ikke var redd, eller brydde deg.
Kanskje barnet ditt gjør?
Tallene er ganske klare, 1 av 10 spurte barn skulle ønske at foreldrene drakk mindre.
Vet du om det er ditt barn?
Enten man vil si det høyt eller ei, så er det å velge å ta seg et glass eller flere med alkohol i selskap med barn et egoistisk valg.
Det er ikke noe du MÅ ha (isåfall er det et helt annet tema) Men noe du velger å ta.
Og det er faktisk også opp til deg om du ønsker å finne ut hva menneskene rundt deg synes om ditt valg.
I følge en undersøkelse gjort av IPSOS utalte 3 av 4 voksne at de mente det ikke var passende å drikke alkohol i samvær med barn.
Likevel avdekket en annen undersøkelse at 1 av 2 drikker hver dag i ferier, selv om de er sammen med barn.
Hver dag.
Disse tallene sier ganske mye.
Men aller mest, at vi ikke alltid gjør hva vi tenker er best.
Så hva sier du, skal vi prøve i år, denne julen, å være voksne, sånn på ordentlig?
Ta våre egne ord, og ikke minst barnas ord på alvor.
Om du er 1 av 2 som drikker med barna tilstede, vil jeg først og fremst utfordre deg til å spørre barna hva de tenker og føler når de ser at de voksne drikker.
Og aller viktigst, ta svaret på alvor.
Hva du velger å gjøre, kan jeg ikke  bestemme, men jeg slår et slag for barna.
For barna trives best med edru voksne, så enkelt er det faktisk.
Så her i huset, velger vi å sette barna først i julen.
Vi dropper alkoholen og tar en helt hvit jul.
Og det vil jeg utfordre deg til å gjøre også.
Å skrive under på en hvitjul er med på sette fokus og ikke minst bevisthet rundt oss voksne, barna og alkohol.
Og i år, håper jeg virkelig på rekordhøyt antall signaturer.
Det fortjener våre barn.
Alkoholfri i samvær med barn fra 23-26. desember (og enda litt til selvsagt) er mitt valg.
Hva er ditt?
 

12 kommentarer
    1. Mamma og pappa har alltid drukket til maten i ferier. De har hverken blitt høylytte eller annerledes. Kanskje har pappa pratet litt mer en vanlig, og mamma vært litt mer fnisete.
      Men et glass eller 2, det har aldri virket inn å gjort de annerledes.
      Om voksene kunne vært som Mamma og pappa hadde det ikke gjort noe mener jeg. Da er det greit. Men da må du stoppe etter glass 2!
      Selv drikker jeg aldri alkohol sammen med barnet mitt. Jeg kunne kanskje ha gjort det, men en vist noe skjer og vi trenger å kjøre et sted? Hva om hun plutselig får høy feber, faller ned en trapp, kommer for nær varmeovnen og brenner seg?? De som bor i store byer kunne kanskje her tenkt at det alltid går å ringe taxi?? Jeg bor så langt unna byen, at det er ikke sikkert at bygdas eneste taxi er tilgjengelig, derfor stoler jeg ikke nokk på at det finnes løsninger til at jeg tør å ta bare det ene glasset..
      Men for alle de som drikker mer en 2 glass, huff, det er så trist..

    2. For meg i år som i fjord så er jula alkoholfri grunnet graviditet og amming nå er jeg forsåvidt ikke den som drikker mye uansett men jeg mener at jula og nyttårsaften når man har fått barn kan være uten alkohol det er familie høytid med barna i fokus jeg har ikke noe imot at andre tar seg noe med alkohol og drikke til maten men det er en forskjell på og ha seg et glass vin eller øl og det og ta mange glass og bli berusa spesielt når man har barn i huset. Etter julaften i fjord bestemte jeg meg for og alltid feire jul hjemme på grunn av at noen av dem som var der ikke kunne ta hensyn til minne barn hvor jeg hadde ei som stresspiste og ei som ble redd på grunn av mye støy og to som hele tiden skulle overdøve alle andre på grunn av alkohol vi åpnet gaver og gikk hjem vell hjemme og med blod pupp sa jeg klart i fra at jeg aldri tar ungene ut av huset våres på julaften her hjemme bestemmer vertfal jeg og jeg vil ikke ha en julaften der jeg skal være redd for at ungene blir trampa ned av berusede voksne man tar ikke med seg ungene på fest derav så fester man ikke på julaften sammen med barna eller resten av året heller 🥺 for moderate mengder til maten på julaften, imot fest med barn til stede hele året ❤️

    3. Jeg nøt aldri alkohol med min sønn i hus når han var barn. Han er fremdeles ett barn men i dag 14 år snart. Første gangen jeg nøt alkohol i nærheten av han var i sommer. Det var ikke mye prosent i den heller. Men jeg var ikke synlig beruset og følte ikke jeg gjorde noe som kunne vært ubehagelig for han. Vi spilte yatzy og koste oss den sommer kvelden. Men som sagt er av dem som ikke drikker blant barn sånn sett. Hverken jul, påske, bursdager eller bryllup etc. Er det barn der frister det bare ikke. Så er enig med deg 😊

    4. Med vanskelig erfaring fra min barndom, har jeg fra jeg var ganske liten visst at jeg aldri kommer til å utsette mine egne unger for dette. Her i huset har vi hvit jul, hvite høytider og hvit hverdag 365 dager i året. Alkohol er og blir som du sier et egoistisk valg, for hva? Å ha det gøy? Miste hemninger? Vi klarer ekstremt godt å ha det veldig gøy uten. I mitt yrke med kontakt med mennesker i alle aldre og livsfaser, har jeg fortsatt til gode å vite hva godt alkohol egentlig fører med seg, som ikke kan det uten alkohol også.
      Signerer for hvert eneste år av mitt liv, og mitt hjerte verker for de som ikke gjør det.

    5. Har vokst opp med lite alkohol, som jeg kan huske, frem til mamma og pappa skilte seg. Pappa drakk seg ofte full mens vi var på besøk, og som den pliktoppfyllende jenta jeg var sa jeg aldri noe, jeg gikk og holdt det inne og fant på unnskyldning på unnskyldning for å slippe å dra til han. Men til slutt sprakk bobla. Det har ført med seg ett litt anstrengt forhold til alkohol fra min side, og jeg (selvom jeg som 18-20 åring har vært en del på fylla) drikker ytterst sjeldent. Og aldri mer enn en enhet. Synes man kan ta en øl foran barna, til maten feks , så di kan lære at man skal ha ett sunt forhold til alkohol. Men det bør ikke være på julaften. Og ikke alle voksne samtidig. Jeg har signert hvit jul mange år på rad❤️

    6. Alltid hvit jul! Aldri vurdert noe annet, samme med alle andre ferier. Vi er på ingen måte avholds, men kan nok telle på en hand de gangene vi har rørt alkohol sammen med barna (dvs de siste 13 årene) og da alltid i svært beskjedne mengder.
      Barn fanger fort opp at mamma eller pappa oppfører seg annerledes, og har det absolutt best om foreldre lar alkoholen stå.

    7. Tusen takk for et veldig bra og veldig viktig innlegg.
      Julen er noe barna skal glede seg til, og ikke det motsatte, selv om det er tilfellet for alt for mange.
      Håper ditt innlegg og engasjement kan være med å gjøre en forskjell.
      Tusen takk.

    8. Endelig!!!! Veldig flott at du setter fokus på dette. Jeg et helt enig med deg. Hvitjul kampanjen synes jeg er et veldi bra tiltak og håper at det blir mange underskrifter! Barn merker det så fort at det er noe som er annerledes. Det trenger ikke være så store forandringer. Men nok til at barn blir usikre og redde. Tusen takk for at du deler dette og setter fokus på det. Bra jobba! 😊

    9. Jeg drikker ikke alkohol med mine barn, men andre på besøk kan få ta seg et glass. Men selv ingen god opplevelse med beruset foreldre. Så jeg sier nei takk til alkohol når jeg er med barna mine, og det lever jeg veldig godt med ! Koser meg like mye og ingenting jeg savner!

    10. Når det kommer til dette, så forstår jeg at man vil ha en hvit jul, men jeg mener det er bedre at det er åpenhet med at man kan ta seg en øl eller akevitt til pinnekjøttet, enn full avholds. Grunnen til dette er mine egne erfaringer. Jeg hadde en biologisk far som drakk jevnt og mye, han ble stygg når han drakk, noe han alltid gjorde. På andre siden hadde jeg mamma og stefar, som ikke drakk, de drakk nesten aldri rundt oss. Derfor trodde jeg i mange år at de som drikker alkohol blir som min biologiske far, det er enten eller. Husker min stefar åpnet en øl før han skulle på julebord engang, der jeg reagerte med sinne, for nå kom jeg til å miste mitt andre hjem og… (var typ 13-14)
      Mamma forsto ingenting. De forsto ikke hvorfor jeg var så sint og min reaksjon. Da stefar hadde dradd snakket meg og mamma sammen. Det var da hun forsto hvordan deres alkoholbruk reflekterte over på meg, enten er det overforbruk eller ingen bruk. Etter dette startet mamma og de å ta seg en øl eller ett glass vin ved spesielle anledninger. (bare en av dem som drakk om gangen i begynnelsen.)
      Det var noe helt nytt for meg, at noen kunne ta seg en øl, bare en, også var de fornøyd. At de nøt den ene ølene eller det glasset med vin. De forandret seg ikke heller. De lærte meg at man trenger ikke drikke seg drita, eller at man alltid blir dum når man drikker, det handler om måtehold. Jeg er så glad for at de lærte meg dette før jeg kom opp i situasjoner med alkohol selv. For hadde ikke de vist meg at det ikke bare finnes ytterpunkter hadde jeg drukket som min biologiske far, om jeg først skulle, for det var sånn jeg trodde man gjorde det.
      Så mitt poeng er at jeg håper flere lærer barna sine gode drikkevaner. At man av og til kan ta seg en øl i en spesiell setting rundt barna, uten at noen føler et ubehag med det.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg