Derfor betaler jeg gledelig lisensen.

Kl er 19.00, fredagsroen har senket seg og jeg sitter her varm om hjerte.

Hele familien har brukt siste halvtimen samlet foran tvskjermen, NRK har prydet skjermen.

Glade barn har prydet skjermen, gode ord har klingen fra høytalerene og en dans har blitt danset av flere 100 tusen barn. Ikke bare en dans, men en viktig dans. BliMe dansen.

Du har kanskje hørt om den? Kanskje akkurat ditt barn/dine barn har danset den i dag også?

BliMe var på sitt andre år når vi fikk skolejente, og prosjektet har vokst med årene.
Heldigvis.

For dette er kanskje tidenes beste og ikke minst mest engasjerte kampanje mot mobbing.
Og på en fin fin måte, klarer de å engasjere også. Både de minste og de største.

Og de blir flinkere og flinkere og det hele blir bare bedre og bedre.

Ordene som danset ut ifra Margretes munn i kveld var viktige. Hun fortalte at alle var verdifulle, AKKURAT slik de er.
Akkurat slik DU er.

skjermbilde-2016-11-11-kl-19-37-48

Hun sto i en tønne, med lokk på hodet og fargerike dotter på en knallrød kåpe, hun var et eksempel. Hun stod på landsdekkende tv og ikke bare fortalte at det er lov og ikke minst fint å være annerledes, hun var annerledes selv der hun stod.

Individuality concept

Det er vanskelig å si om det vanskeligere i dag, det å være annerledes.
Men det vi alle kan være enige om er at det er mye enklere å mobbe.

Med både den virkelige og den digitale verden lett tilgjengelig er det enklere å mobbe og mer utfordrende å bekjempe. Ikke minst oppdage mobbing. Jeg har selv opplevd mobbing, forferdelig mobbing. Mobbing som tok i meg, delte meg i to og gjorde meg til en annen. Jeg opplevde å stå utenfor, å stå usett, jeg opplevde å bli stengt ute. Det gjør vondt å snakke om, enda vondere å kjenne på. Jeg er villig til å gjøre det meste for at mine barn skal slippe å føle på det samme, men aller viktigst, sørge for at mine barn aldri gi et annet barn den følelsen jeg hadde i flere år.

En dans, et arrangement, en handling som dekkes av nasjonal tv, som på barnas vis bekjemper mobbing og gjør barna selv bevist er FANTASTISK. Tenk at noe så enkelt, er noe av det som skal til. Jeg kan ikke si det er alt som skal til, vi er langt ifra i mål, for hver eneste dag foregår det mobbing både i den virkelige verden og den digitale.

Men sammen kan vi og barna våre ta små musesteg mot å ha såpass mye medmenneskelighet og forståelse at vi kan svelge den kamelen om at vi er alle annerledes og unike. Og se at vi alle er like verdifulle.

BliMe sitt budskap er enkelt og greit, si hei, vær en venn og BliMe.

Og DET burde vi alle lære av.

BliMe dansen er et høydepunkt for mine barn, dansen gir de aktivitet i hverdagen og en følelse av å være med i noe stort.

BliMe er et arrangement jeg gjerne støtter opp under, det er norges største årlige engasjement mot mobbing, og derfor betaler jeg GLEDELIG lisensen.

Og er du ikke helt sikker på hva BliMe dansen er, vell se her..
og du… pass på så du ikke får sangen på hjernen a 😉

1 kommentar
    1. Fantastisk ? Jenta mi på 7 var like engasjert i år som ifjor, og det er et kjempeflott tiltak !! Superviktig budskap og såå gøy ????

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg