Derfor burde alle gå på foreldrekurs.

Det er alltid litt sånn småklein stemning i starten.
Ikke bare første gangen, men hver onsdag når vi samles.
Den varte lengst første gangen.
Men så gikk det hele seg til.
Nå sist var praten godt i gang, bare alle hadde fått noe varmt i koppen.
Vi er ulike, unge og litt eldre, men med en ting til felles.
Alle er vi foreldre.
Og nå sitter vi samlet rundt et bord, for å gjennomføre et foreldre kurs.
Nærmere bestemt et COS-kurs.

Å være mamma, er min viktigste rolle i livet.
Ingen annen oppgave vil være viktigere.
Hva jeg gjør og hvordan jeg gjør det vil være med på å forme de 5 vakre menneskene jeg har vært så heldig å få gi liv til.
Det er både skremmende og fantastisk på en og samme gang.

Heldigvis er jeg ikke alene i rollen, vi er mange foreldre.
Og akkurat nå sitter noen få av oss samlet rundt bordet for å bli enda bedre.
For selv om vi gjør vårt beste, er det lett å gå seg vill.
Eller sette seg fast. Bom fast i samme seige mønsteret.
Kanskje til og med et kjipt et, hvor man egentlig ikke trives.
Et mønster som former en hverdag hvor man småkrangler mye, kjefter mye eller rett og slett bare ikke har det godt.
Jeg må innrømme jeg synes det er litt ironisk at det å sette seg på kurs-stolen for å bli en bedre mamma (eller foreldre om du vil) fortsatt er
sett på som tabu, når vi alle kan være enig i at det ikke finnes en viktigere oppgave.
Jeg mener, vi kurses gladelig i våre arbeidsoppgaver i rollen som ansatt.
Setter pris på ny input, innser at vi trenger å lære mer, få oppdateringer og friske opp litt.
Hvorfor skulle ikke det gjelde foreldrerollen også?

COS- kurs er et av flere foreldrekurs som finnes der ute, det er faktisk andre gang siden jeg fikk tittelen mamma jeg suser meg gjennom det.
OM jeg lærer meg noe banebrytende.
Njaa jeg kan i grunnen ikke si det.
Men om jeg får noen tankevekkere?
Så absolutt!
Å være forelder består av i en real bunke med rutinepreget oppgaver.
Man gjør de samme tingene dag ut og dag inn.
Det er klart man blir blind og slutter å se ting.
Både hva som skjer og hvorfor det skjer.
Og vi alle kan vel bekrefte at det er enkelte perioder i foreldrerollen som ikke er like, ja skal man kalle det moro?
Så sitter man der da, på kurs.
Med litt stram krage og småsvett panne.
Men så bryter isen, og det viser seg at du sitter i et felleskap.
Med mennesker som sliter med det samme som deg, som har samme utfordringer som deg.
Som deler samme små øyeblikk med magi som deg og som ønsker å bli en enda bedre foreldre, sammen med deg.
Eller, det handler kanskje ikke om å bli bedre heller, men å være mer bevist.
Gjøre seg noen tanker rundt hva, hvordan og hvorfor.

Gjennom et COS kurs blir man kjent med nye begreper, hai musikk er en av de.
Nå skal jeg ikke gå for mye inn på det, men flere av disse tar jeg med meg i baklommen og jeg VET
jeg vil få bruk for de senere.
Men det aller beste med et slikt kurs er at man åpent og avslappet kan snakke om sine utfordringer,
og når man er på kurs, ja da lærer man som oftest noen teknikker mot det man strever med også.
Jeg anbefaler COS-kurs til alle.
Man har godt av det som forelder, som par og ikke minst som familie.
Et nytt syn på seg selv som forelder og rett som det er noen lyspærer som får seg en gnist.
Og det aller  aller beste, er at kurset er gratis og mest sannsynlig tilgjengelig i nærheten av deg.
Hør med din helsestasjon.

4 kommentarer
    1. Helt enig, COS-kurs burde alle fått tilbud om, utrolig bra kurs. Tror dessverre ikke alle har tilbud om det ennå, men tror det blir mer og mer utbredt, også blant barnehageansatte og lignende. Veldig bra, da de er mye sammen med barna våre de og. Kurset gir mange viktige tankevekkere og «rammer». Var nettopp på oppfriskningskurs, flott å bli minnet om trygghetssirkelen igjen og igjen. Anbefales!??

    2. Foreldrekurs kan være genialt. Sjekk ut Barnas Plattform og siden på FB som heter ” Barnas Plattform Ringerike og Hadeland” Kurs i Bjoneroa og Hønefoss flere ganger denne våren?

    3. Hadde lett gått på kurs. Det er så mye nytt og så mye en ikke kan. Men det finnes ikke her jeg bor i hvertfall. Og jeg tenker for meg selv; jeg har lest alt. ALT om kids. Om babyer. Om gledene, sorgene, problemene. Opp og ned og i mente OM ALT. Også hadde jeg en mann… som var en mann.. så han trengte jo ikke tenke på ting..eller gjøre noe
      ..stå opp om natta..gjøre om på livet sitt…. Jeg er redd veldig mange menn tenker det samme. Erfaringsmessig så virker det veldig sånn. Så kanskje, kanskje, kunne det reddet noen familier med eksterne mennesker som sa “ey! Det er din baby å. Kanskje mor skal få sove en natt hver 14. Dag? Eller mer enn 2. Timer i strekk hver 3. Mnd ihvertfall?”. Bare en tanke… (appluderer foreldrekurs generelt altså. Men tror for veldig mange par det hadde hjulpet veldig for mannen med en realitycheck utenfra for å ivareta mor, baby og familiens eksistens i det hele tatt)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg