Det er ikke alle som er som oss Erna..

Vi må å se på hvilke muligheter vi har til å stimulere oss nordmenn til å få flere barn.
Sa du, på torsdagens innlegg på trontaledebatten på Stortinget.
Et tydelig men utydelig ønske om at vi må lage flere barn.
Med en eldrebølge skyllende over oss og lite ressurser å ta av for å pleie disse forstår jeg problemet ditt godt. Vi blir eldre og eldre og trenger lengre og lengre tid med omsorg og pleie.
Det er klart det krever sitt av et så lite samfunn som Norge.

Den gode nyheten for meg, er at jeg selv sitter temmelig godt i det.
Sammen med min mann har vi dannet en god flokk som kan ta hånd om oss når vi blir gamle og grå.
En flokk fantastiske barn som kan avlaste hverandre for å ikke få for stor belastning over omsorgen de må gi oss.

Jeg anser meg selv som et ganske så enkelt menneske Erna, en kvinne med lite store ord og som liker det enkelt. Det er best sånn, for en sliten småbarnsmor som meg.
Men til tross for lite søvn og stive skuldre etter byssing og bæring i nesten 12 år konstant, har jeg ingen problemer med å forstå at det å øke fødselstallene her til lands ville løst mye.
Vi trenger jo tross alt en form for balanse.
Jeg har derimot heller ingen problem med å forstå hvorfor fødselstallene er synkende. Så absolutt ikke.
Du skjønner Erna, det er ikke alle som er som oss.
Og det forstår jeg godt.
Forstå meg rett, jeg har det temmelig godt, kanskje bedre enn noen sinne.

I januar venter vi vårt sjette barn. I snart 12 år har vi vært konstant småbarnsforeldre og etterhvert som årene har gått har vi fått flere baller å sjonglere. Barneflokken har vokst seg stor, større enn gjennomsnittet ja faktisk over 3 ganger så stor som snittet. Vi er med andre ord langt ifra en a4 familie.
Og vi, vi trives med det.
Men om det er lagt særlig tilrette for oss?
Vel, la oss si det slik at du har vanvittig mange måter å stimulere (eller motivere som jeg kanskje ville brukt) andre  familier til å få like mange barn (eller halvparten) som oss.
Det er ikke mange som er interessert i å ofre alt vi gjør for å leve storfamilie drømmen, og deet forstår vi godt.
Vi har det godt her i landet, med fri svangerskapsomsorg og gratis helsehjelp til barna våre.
Like vell har vi mye å gå på.
Jeg mener, om vi ønsker at nordmenn skal ønske å få flere barn, burde man forsikre seg om at prossessen med å få og føde barn blir en opplevelse man opplever som trygg og god.
Med øyeblikk man ønsker å gjenoppleve.
I det man går ifra å bare være seg selv, til å bli foreldre er stort. Det vet jeg du også vet Erna, som er så heldig å selv være mor. Og enda større blir det om menneskene som er med på øyeblikket også har tid til å gjøre det stort. Å kutte ned på svangerskapsomsorgen forså å kaste sårbare mødre ut ifra sykehuset nærmest før morkaken er født , kutte ned kommunale jordmødres stilling og gjøre hjemmebesøk nærmest umulig er kanskje ikke de riktige tiltakene?
Etter en fødsel er de nybakte mødrene som åpne sår. Med dagens samfunn kan man ikke tro og stole på at de nærmeste hverken har tid eller kunnskap nok til å ta all omsorg alene. Vi trenger fagfolk.

´
Det første året som mor og far skal vi nordmenn ikke klage på.
Et helt år betalt for å gi barnet en trygg start er mye mer enn mange kan be om.
Hvordan permisjonen bør fordeles er et ømt tema jeg ikke skal begi meg utpå, jeg mener at vi i bunn og grunn bare skal se det store bildet og hvor flott det er at vi kan få gi barnet vårt en slik trygg og god start.
Men så kommer livet snikende på, for mange.
Og med et barn er kanskje barnehagebudsjettet ikke så aller værst.
Med en makspris i barnehage som både tar hensyn til inntekt og situasjon i livet er mye tilrettelagt.
Men Erna, det er når ungeflokken øker, utfordringene kommer.
Nei nei, jeg har ikke glemt søskenmoderasjon.
Og den fungerer ok, når barn nr 2 kommer, men det er når barna vokser og kanskje blir flere enn to denne moderasjonen ikke er optimal.
Slik jeg har forstått er også SFO en kommunal barnepass tjeneste, vi betaler iallefall både barnehage og SFO inn til samme kommunale bank konto. Like vell gjelder ikke søskenmoderasjonen over til SFO.
Og vips så betaler man plutselig fult for et barn eller flere i barnehage og et eller flere på SFO.
Med ande ord man da kanskje endelig har kommet seg over den tøffeste småbarnskneika,  blir man overrøst med flere utgifter.
Og la oss si det sånn, at noe av det siste som gir meg iver og lyst
til å lage flere barn er høyere utgifter som hører barna til.

Å få barn krever mye, å få flere krever mer.
Ikke bare av mor eller far men også av forholdet.
Ikke bare blir den tøffe småbarnsperioden lengre, men utgiftene vokser i takt med flokken
Man blir mindre aktuell som lånetager i banken, man blir mindre aktuell som arbeidssøker pga høy risiko for sykefravær.
Vi som likevell velger å gå den veien, fortjener en klapp på skuldra kjære Erna.
Ja jeg vil kanskje til og med gå så langt å si at vi trenger en belønning også.

En gulrot som gjør det hele litt ekstra verdt det.
Kanskje en premie som gjør andre litt misunnelig?
For sannheten er jo, at jeg har gjort en innsats, eller jeg mener selvsagt vi (for du vet, man jo (som regel) være to) og resultatet er noe vi er uendelig takknemlig for, og noe du, og Norge trenger.
Og fortjener ikke en slik innsats en takk?
At vi har valgt å få mange barn er ikke et valg basert på fornuft, men på følelser.
Skulle vi latt fornuften vinne, hadde vi kanskje ikke fått barn i det heletatt?
Men slik ble livet for oss, og slik det er nå gjør vi vårt beste for at maskineriet skal gå rundt.
Proppfull av takknemlighet for at tilfeldigheten gav oss fem, snart seks friske barn.
Vi vet godt at det ikke er mange som får oppleve det.
Jeg håper du knekker koden Erna, at du finner en metode for å motivere oss godt.
En ting er sikkert, tro det eller ei. Vi er en meget takknemlig gruppe mennesker.
Det er ikke mye som skal til, for å gjøre en litt sliten småbarnsmor litt ekstra glad 😉
 
 

16 kommentarer
    1. Som om jeg skulle sagt det selv! Skulle gjerne fått enda flere barn (har to) men det er rett og slett for vanskelig, både med tanke på økonomi, jobb, bolig og tidsmessig. Vi lever ikke som på 50 tallet hvor vi hadde bedre tid og kvinnene gikk hjemme. Noe må gjøres om vi skal trå til med flere barn!

    2. Utrolig bra skrevet!
      Drømmer om stor familie som din😍 skulle gjerne bidrat til økende fødsels tall. Men kan desverre ikke få så stor familie da kostnadene blir forstore. Kan jo ikke bare få unger om vi ikke kan forsørge dem etter på..

    3. Jeg kjenner jeg blir litt forbanna når Erna ønsker at kvinner skal føde mer barn. Fødselsomsorgen bygges ned og du skal ut av sykehuset så fort som overhodet mulig. Om du får store fødselsskader nedentil må du ta støyten selv, det er jo tross alt en kjent risiko når en føder barn (mon tro om det ikke hadde fikset seg hvis det var menn som fødet??). På toppen av det hele må du jobbe nær 100% for å få økonomien til å gå opp. Hvem har tid til en hel ungeflokk da? Jeg skulle gjerne fått mange barn, men det blir ikke slik for oss.

    4. Så fantastisk bra skrevet. Send det inn til stortinget. Du er ikke bare flink til å befolke vårt land men jammen er du flink til å skrive og få ut det du tenker på på en god måte.😊
      Jeg har selv 3 barn med min mann og har jo en bonussønn i tillegg💪

    5. Jeg har valgt og få barn (5) men jeg er ikke et samlebånd for regjeringa og frem til de kommer med flere gode tilbud til småbarns foreldre som ønsker seg flere barn men ikke har tid eller råd så tror jeg ikke Erna kommer så langt med og be damer om og få flere barn det må komme bedre bhg tilbud pris messig og plass messig også må mødre få velge når de ønsker og plassere barnet i barnehage ikke sånn som nå der du blir nesten tvunget når de er 1 år vis du skal ha råd til og forsørge dem ( barn har godt av og gå i barnehage fra 2 -3 års alder for og få et netverk av venner før skolen starter ) kontant støtta skulle ha vært der frem til si 3 år altså høst uanset om barne fyller 3 år i januar det året ikke sånn som nå i 11 måneder fra 1 måned etter de fyller 1 år også kunne den ha vært litt høyere en nå også synes jeg at dem som ønsker spesielt 1 gangs fødende skal kunne velge og være på barsel (ikke sykehus hotellet) i 3 dager til de føler seg trygge på mamma tilværelsen , jeg har aldri opplevd og bli sendt hjem eller på sykehus hotellet men jeg kan se for meg som førstegangsfødende at det kan være døds skummelt og plutselig få en liten ukjent bylt i armene og lykke til hadde bra rett etter en kanskje lang og vond fødsel der en tenker er alt som det skal med meg selv eller har barnet det bra får barnet mat eller gjør jeg det feill, ja vi har helsestasjonen men den er ikke døgn åpen og og snakke med noen igjenom telefonen er ikke det samme så ja Erna har en lang vei og gå før ho får flere til og få et flertall av barn jeg har flere venninder som ikke kunne tenke seg fler en 2 barn fordi tiden og pengene streker ikke til og de føler de har mista mye av tiden med sine barn i en relativt viktig stadiet av barndomen der de lærer og gå snakke og de fremdeles har behov for mamma rundt seg det er veldig trist og høre har selv vært der med to av barna der jeg ikke fikk være med på første skritt og første ord og mange andre ting men har to også som jeg har fått være med i den viktige tiden for dem og meg håper det blir gjort noen endringer sånn at alle mødre får oppleve de små viktige tingene i barnas liv vet deg er mange av dem men etter vært får man være med uanset på de viktige tingene i livene dems uanset men fra 0 til 3 skjer det mye og det får man aldri igjen , kanskje med litt mer støtte så er det flere som ønsker seg flere en 1-2 barn .💖

    6. Godt skrevet 👏 Håpe Erna les detta 😄 Kunne gjerne tenkt meg en heil skokk med unga (har en+ei bonus), men med bhg, sfo, nyinnkjøpt hus+oppussing, lån og diverse andre vanlige reginge så e det ikkje rom for det 😊

    7. Spot on! Både oppfølging og økonomisk støtte må gjøres noe med for å kunne øke fødselstallene her i landet. Bare det at barnetrygden har vært uendret siden 90-tallet sier jo sitt. Hvor mye har vel ikke barnehageprisene f.eks. økt siden da? Du skriver så godt, og jeg håper du når ut til mange med dette.

    8. Det å være hjemmeværende husmor burde vært et yrke, dvs at man faktisk kunne valgt det og allikevel fått lønn av noe slag. Og da måtte det vært en lønn det gikk ann å leve av. Vi er to voksne med helt ok lønn, men velger dessverre bort det antallet barn vi ønsker siden systemet ikke er lagd for at en kan være hjemme med barn og hus.

    9. Flott skrevet! Siden mange av kommentarene du har fått dekker mye av hva jeg tenker, så må jeg slå et slag for noe som jeg blant annet brenner for… Nemlig at skal vi få flere barn, så må man i mange tilfeller ha større bil, og ettersom ungeflokkken øker, synker antallet biler som er aktuelle. Ganske interessant at det oppfordres til å bo grissgrent, men biler med firehjulstrekk med plass til tre barneseter eller fler koster det hvite ut av øyet…

    10. Du er god👏🏼👏🏼 Fantastisk skrevet❤️ Klem fra fembarnsmor ❤️ 🧑🏽👦🏼🧒🏼👧🏼👼🏻

    11. 👏👍😊 Så enig med deg! For ikke å snakke om hvem som er de eneste sikre betalere av bompenger her i landet, det er oss med behov for bil med syv seter i det daglige, andre kan velge elbil dersom de har penger til det vel og merke. Vi er rike på kjærlighet og godt er det♥️ Hilsen snart fembarnsmor med tre bonusbarn i tillegg😊

    12. Vi er trebarnsforeldre, og ett av barna er et fosterbarn. Bare den prosessen har kostet oss mye. For det første er det som du sier dette over to som ikke er ideellt i det hele tatt. Barnevernet krever for eksempel enerom til fosterbarnet. Noe som er kjempebra, og jeg er enig men… Vi kommer ikke til å komme inn på boligmarkedet med det første eller andre. Det ekstra rommet koster mye! Også må jeg nevne frikjøpingstiden vi har som fosterforeldre – som skal være en tid vi får erstatning for lønn så vi kan være hjemme med fosterbarnet/tilgjengelig en gitt periode (før man senere går over på vanlig tilskudd fra barnevern ved siden av normal jobb) men vi får jo ingen pensjon disse årene. Heldigvis har omsorgspoeng kommet i det siste, ikke vet jeg helt hva de gjør men det hjelper litt i alle fall. Ikke får vi lov til å gjøre noe de timene vi sitter hjemme om barnet skal være i barnehage. Vi får ikke jobbe mye, og vi får ikke studere, noe som kunne vært lurt å kombinere mens man enda sitter der og venter. Med andre ord er det følelsene som gjør at jeg sitter i dette enda, for frikjøpingsperiodene kan være lange, basert på hva barnet har i behov. Flott med tiltak!! Men familien må gjerne overleve økonomisk i de årene også!
      Jeg er svært heldig med mine tre barn. Og jeg er mange dager svært lykkelig. Men det frister ikke å skape flere – det har vi ikke råd til!

    13. Jammen godt det var tre komma’er med i den setninga der. Var på nippet til å svime av før jeg kom til første, siste og eneste punktum der 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg